PARTNERTEST | CAT 308 CR: Krachtige allrounder

PARTNERTEST | CAT 308 CR: Krachtige allrounder

Met de nieuwe 308 CR heeft CAT een midigraver in de markt gezet die opzien baart in de markt. Om verschillende redenen: vanwege het enorme glasoppervlak van de cabine, de ronde vorm, de typische knik in de giek, zijn allround inzetbaarheid en de powerrr die hij aan de dag brengt; vergeleken met zijn voorganger levert de 308 CR maar liefst 65 procent meer hefvermogen. Testmachinist Jan Jacob Bles voelt hem aan de tand.

Eerste indruk van deze 8-tonner? Jan Jacob hoeft niet lang na te denken. ‘Mooie ranke machine waar de kracht van afspat. Atletisch is wellicht de beste typering. Ik wil hier als machinist wel mee gezien worden.’

CAT 308 CR koppelt heel veel machine aan een interessante prijs

Blijkbaar is Jan Jacob niet de enige die zo naar de 308 CR kijkt, getuige het aantal midigravers dat dealer-importeur Pon inmiddels heeft verkocht en op voorraad heeft staan. Vanwaar die populariteit? Simpel, de op de Bauma gepresenteerde 308 CR koppelt heel veel machine aan een interessante prijs. CAT koos namelijk voor een modulaire insteek, waarbij de 307.5 tot en met de 310 dezelfde basis delen, maar waar qua motoren en hydrauliek maatwerk wordt geleverd. Slim en óók succesvol.

Tekst gaat door onder de foto

CAT 308 CRDe aanduiding CR staat voor Compact Radius, net geen binnendraaier dus.

Indrukkende hydrauliek

De 308 CR – CR staat voor Compact Radius, net geen binnendraaier dus – wordt aangedreven door een 71,5 pk sterke Stage V-motor die op zijn beurt een hydrauliekpomp aandrijft met een opbrengst van 167 liter per minuut en een maximale druk van 285 bar. Geen misselijke waarden. Maar het kan nog beter; een stapje hoger in de rangorde staat namelijk de 309 CR. Exact dezelfde machine, alleen met een extra high flow-hydrauliekpomp die uitrustingsstukken een indrukwekkende 233 liter per minuut levert. De 309 CR kan overigens ook nog met een langere onderwagen worden geleverd, de 308 CR niet.

Tekst gaat door onder de foto

In de cabine is het veel luxe. Centraal in de ruimte staat een voortreffelijke stoelIn de cabine is het veel luxe. Centraal in de ruimte staat een voortreffelijke stoel.

Tijd voor een rondje om de machine. Opvallend is dat er heel veel ruimte in de buik van de machine zit en je dus overal perfect bij kunt. Dat is op zich natuurlijk niet verwonderlijk. De body van deze rupsgraver is namelijk exact gelijk aan die van de tientonner. En daar moeten een dikkere motor, pomp en ventielenblok in passen. Dus dan houd je bij deze machine vanzelfsprekend ruimte over. Over de motor gesproken, waar zit die? Jan Jacob komt uit bij het kenmerkende zwarte CAT-vlak achterop het contragewicht. Dit is de toegang tot de viercilinder uit eigen huis. Ook hier: perfect toegankelijk.

Brandstofvulslang naast cabine

De wandeling gaat verder langs luchtfilter, koelers, brandstoffilter en hydrauliekpomp. Naast de cabine in een hoge bak bevindt zich de brandstofvulslang. Eigenlijk wel een vreemde plek, aangezien er in de machine en ook naast de brandstoftank voldoende ruimte is. CAT weet dit ook en heeft het inmiddels aangepast. ‘En als ik toch kritisch mag zijn.’ Jan Jacob wijst op het extra contragewichtje dat aan het standaard contragewicht is vastgebout. Dit doet CAT specifiek voor klanten die meer stabiliteit zoeken. ‘De modulaire opbouw heeft plussen voor de prijs van de machine, maar eist praktisch gezien wel eens zijn tol doordat de bovenwagen nu verder uitsteekt.’ De Amerikanen kennende heeft dit ook hun aandacht.

Tekst gaat door onder de foto

De 308 CR wordt aangedreven door een 71,5 pk sterke Stage V-motor van CAT zelf.De 308 CR wordt aangedreven door een 71,5 pk sterke Stage V-motor van CAT zelf.

Heel veel luxe en comfort

Volgende stop is de cabine. De machine zit zo dicht op het maaiveld, dat Jan Jacob met twee kleine stapjes binnen staat. Daar is het één en al ruimte en vooral luxe wat de klok staat; mooie materialen, een perfecte zetel, fraai dashboard, Bluetooth, volop ruimte achter de stoel, druk- en draaiknoppen die je in de grote broers ook vindt. Maar ook een geweldig zicht op de omgeving dankzij héél veel glas.

Hij heeft de power om kuubs te verzetten, maar ook de finesse om secuur af te werken.

Fraai geïntegreerd display

Onderdeel van het dashboard is een fraai geïntegreerd display. ‘Ik zit er nu voor de eerste keer achter, maar snap al precies hoe het werkt. Je hebt onderaan zes knoppen waarmee je door het menu loopt. Standaard heb je de brandstof- en de motortemperatuur in beeld. In het scherm daaronder kun je ook de verschillende machinegegevens in beeld brengen en aflezen, maar ook zaken als de radio en de airco ermee bedienen. Verder kun je de machinevoorkeuren helemaal naar je eigen wensen instellen. Doordat de machinebesturing elektronisch gaat, kun je per cilinder exact het aantal liters bepalen, net als de agressiviteit van de joystick.’

Tekst gaat door onder de foto

Toegankelijk, opvallend ruim en netjes opgeruimd; de dagelijkse controle is een feest bij deze CAT midigraver.Toegankelijk, opvallend ruim en netjes opgeruimd; de dagelijkse controle is een feest bij deze CAT midigraver.

Bedeesd? Agressief? Alles kan!

Met een druk op de knop start de machine. ‘Even de radio uit om de motor te horen. Lekker rustig, loopt mooi.’ Jan Jacob gooit het gas erop en strekt de giek. Enigszins vertraagd haalt de machine hem terug. ‘Precies zoals ik hem ingesteld had; bedeesd en gecontroleerd. Je voelt precies wat de 308 CR doet.’ Jan Jacob rommelt wat in de instellingen, werkt een stukje af, rommelt weer wat en schept vol gas enkele minuten lang kuubs weg. ‘Ik ben wel verrast dat hij zo allround is. De meeste machines zijn goed in het één of het ander, of middelmatig in alles. Deze 308 CR heeft opvallend veel kwaliteiten dankzij de elektronische aansturing van de hydrauliek in combinatie met voldoende motor- en hydraulisch vermogen. Hij heeft de power om kuubs te verzetten, maar ook de finesse om secuur af te werken. Met zo’n karakter ga je vrienden maken onder machinisten!’

Tekst gaat door onder de foto

De brandstofvulslang zit nu nog in een bak naast de cabine, maar verhuist straks achter één van de deurtjes van de machine. Daar is meer dan voldoende ruimte.De brandstofvulslang zit nu nog in een bak naast de cabine, maar verhuist straks achter één van de deurtjes van de machine. Daar is meer dan voldoende ruimte.

Een écht bulldozergevoel

Dat de 308 CR een échte allrounder is, blijkt als Jan Jacob het gegraven gat dichtschuift met het blad. De CAT gaat door en door, het blad had nog wel een stuk groter mogen zijn... ‘Wow, je kunt hem ook als kleine D2 inzetten. Wat de constructeurs heel mooi hebben gedaan, is dat je met het omzetten van een knop op de joystick, van de joystick een kruishendel maakt om de machine mee te besturen. Daarmee krijg je óók nog écht het bulldozergevoel. Heerlijk!’

Dit artikel is gesponsord door Pon Equipment.

Zie HIER het BouwMachines Merkdossier over Caterpillar.