Mischa Bijenhof
Freelance redacteur
Freelance redacteur
Het nieuwe Nederlandse bedrijf QuinteQ Energy ontwikkelt een kinetische batterij, die inmiddels ook al getest is op een bouwplaats van BAM in Amsterdam. Vliegwieltechnologie als oplossing voor de bouw.
De machines waarmee wegenbouwer Van Gelder het Nederlandse wegennet onderhoudt, hebben een zwaar leven. De winter is een goed moment om de kolossale machines volledig te reviseren.
De beperkte beschikbaarheid van groene waterstof staat een brede inzet van deze energiedrager vooralsnog in de weg. Het Brabantse techbedrijf DENS pakt dit probleem bij de kern aan, namelijk door een aggregaat te ontwikkelen dat waterstof produceert, en het vervolgens omzet in elektriciteit. Daarnaast ontwikkelt het ook krachtige batterijsystemen.
Al 85 jaar lang is Bredenoord gespecialiseerd in het leveren van energie op de bouwplaats. Dat landschap is de laatste twintig jaar ingrijpend veranderd. Wat zijn de oplossingen voor nu en voor de toekomst?
Wat is de sleutel naar een emissievrije toekomst? We onderzochten al welke rol Stage V, HVO100 en waterstof kunnen spelen in de energietransitie. Wie verder in de toekomst kijkt, ziet verrassende alternatieven, in verschillende stadia van ontwikkeling.
In de energietransitie speelt waterstof een merkwaardige rol. Als energiedrager in een brandstofcel is waterstof voor veel fabrikanten al afgeserveerd. Gebruik als brandstof voor een verbrandingsmotor lijkt logischer. Hoe zit dat nu precies?
In de zoektocht naar de emissievrije bouwplaats lijkt een elektrisch of waterstofaangedreven machinepark het einddoel. Maar voorlopig is de traditionele verbrandingsmotor nog niet uitgespeeld. In de vorige editie van BouwMachines bespraken we de Stage V-technologie. Ditmaal komt de brandstof zelf aan bod. Wat is HVO100, en hoe draagt deze duurzame diesel bij aan emissiebeperking?
Met de huidige hausse aan elektrische en waterstofaangedreven machines lijken de doelen voor 2030 binnen handbereik. De nieuwste generatie Stage V-diesels lijkt intussen onder te stoffen voordat ze goed en wel zijn ingeburgerd. 'Er is voor miljoenen in Stage V geïnvesteerd en er kan veel emissiereductie mee worden behaald, maar deze stap wordt compleet over het hoofd gezien.'
De levering van waterstoftrucks in Nederland loopt flinke vertraging op. De Europese tak van de Amerikaanse waterstofpionier Hyzon, dat gevestigd is in Winschoten, verkeert in grote problemen. Intussen proberen andere fabrikanten in het gat te duiken dat Hyzon openlaat.
Batterijtechnologiebedrijf Eleo is nog relatief jong, maar rukt flink op in de vaart der volkeren. Machinefabrikant Yanmar heeft een meerderheidsaandeel genomen in het Helmondse bedrijf, dat vorig jaar een gloednieuw pand opende en onlangs koning Willem-Alexander op bezoek kreeg.