Iep van der Meer
Freelance redacteur
Freelance redacteur
Voor de 10x4 Kippertest is alles nagemeten en nagewogen. Aslasten, asafstanden en totaalgewicht. Hier in 3 tabellen
10x4-kippers worden populairder in de bouw. Ook bij werk waarvoor tot nu toe 8x8 of 10x8-trucks werden ingezet. De merken in deze vergelijking zijn DAF, GINAF, Iveco, Mercedes Benz, Renault, Scania en Volvo.
De Volvo FMX 10x4 van A. van Van Grunsven is een door VT aangepaste truck. De 8x4 is voorzien van een midlift as en is daarmee goed voor een GVW van 49 ton. Dat scheelt twee ton laadvermogen met de XLight. Door de midlift as is de draaicirkel wel groter dan gemiddeld. Bij deze configuratie verdient het juiste beladen wat meer aandacht, getuige de aslastweging. Het voordeel van dit concept ten opzichte van de, verder vrijwel identieke FM XLight is wel de prijsstelling. Die is lager dan die van de hydraulisch geveerde WS asopstelling, en ook het onderhoud zal goedkoper
De Scania P420 in deze test is een 10x4 met een VT midlift as. Dat betekent een GVW van 49 ton en een hoog netto laadvermogen van 31.636 kg. Opvallend is de aslastverdeling die keurig binnen de marges bleef, afgezien van as 5. Met iets meer aandacht bij de belading is hier heel goed mee te werken. De Scania is voorzien van de Super krachtbron met 420 pk in combinatie met de Scania Opticruise 12 bak met overdrive en steekassen. Tijdens het rijden valt het comfort op in de cabine. De Scania is de stilste van allemaal en het comfort
De Renault C is een stoere bouwtruck, met stalen bumperhoeken, koplampbescherming en een mooie opstap naar de kipper, met handrail. De C- serie is duidelijk ontwikkeld voor het zware werk in de bouw. De truck in deze test heeft nog niet het nieuwste interieur. Met een nieuw stuurwiel met eenvoudiger bediening en een fraai modern LCD dashboard is dat echt een upgrade. Voor wat betreft de ruimte bleef alles echter ongewijzigd. Dat betekent een stoer interieur, met soms wat onduidelijke bediening. De truck is voorzien van een sturende VT midlift-as, en heeft in combinatie de 10 tons voorassen een GVW
De Iveco T-Way is de opvolger van de Trakker, en is ontwikkeld voor het zware werk. Met rechte voorassen en een robuuste, stalen voorbumper is dit een echt bouwvoertuig. Dankzij de aanpassingen van VT ontstond er een 10x4 met een GVW van 49 ton. De T-Way is voorzien van naafreductie en de ZF TraXon 16 (!) versnellingsbak. Daarmee is dit in de basis een truck met een laag eigen gewicht, een grote bodemvrijheid en een prima aandrijflijn in combinatie met de Cursor 13 krachtbron met 510 pk. Een hoog koppel bij een laag toerental is fijn in dit werk. Nadelen
Plaats hier uw introtekst...
Hoewel de test gaat om 10x4 trucks kwam Veldhuizen Trucks, hierna VT genoemd, met een 10x3 naar Markelo. Die benaming geeft al aan dat er wat bijzonders aan de hand is met deze DAF CF 450. De midlift-as onder deze truck is namelijk voorzien van inschakelbare aandrijving. Af- fabriek was dit een 8x2 chassis, wat voorzien is van die extra as in het midden. Doordat de aandrijving uitschakelbaar is kan deze truck leeg als 6x2 rijden, met twee assen gelift, waaronder de middelste. De voordelen zijn een bijzonder laag eigen gewicht, een mooie kleine draaicirkel en een uitgekiende aslastverdeling. Nadelen
Tijdens de TKD presenteerde Veldhuizen Trucks een elektrische 10x2 kipper. De pionier uit Groenekan heeft zijn nek uitgestoken bij de realisatie van deze volledig elektrische 10x2. De grotendeels in eigen huis gebouwde truck is goed voor een netto laadvermogen van 30 ton. Een rij-impressie.
Mede door de overmacht van Iveco tijdens de Dakar Rally timmert het merk stevig aan de weg in het bouwtransport. Met de X-Way zette het merk een serie trucks op de weg voor het bouwtransport, terwijl de T-Way-serie bestaat uit de echte terreinvoertuigen. Daarvan zijn de T-Way 10x4- en 6x6-modellen nieuw. Bij die laatste gaat het om een WS-variant met hydraulisch aangedreven vooras en een widespread-tandemstel. Een concept met vele voordelen volgens het Italiaanse truckmerk.