Nieuwe Michelin X-Crane 2 band voor mobiele kranen: meer lading, minder verbruik

Nieuwe Michelin X-Crane 2 band voor mobiele kranen: meer lading, minder verbruik
Bron: Michelin.

De Franse bandenspecialist Michelin heeft een nieuw formaat van de X-Crane 2-band voor mobiele kranen geïntroduceerd. De originele X-Crane 2 werd in 2024 samen met Spierings ontwikkeld en op de markt gebracht.

De oorspronkelijke X-Crane 2, met maat 445/75 R22.5, is speciaal ontworpen voor de opvouwbare mobiele torenkranen van het Nederlandse bedrijf Spierings. De nieuw geïntroduceerde variant van de X-Crane 2 wordt geleverd in maat 445/95 R25 en is goedgekeurd voor gebruik op all terrain-kranen van Liebherr (LTM-, LG-, LTC-series), Grove (GMK), Tadano (AC, gebouwd in Europa) en Link-Belt (AT, uit de VS).

De 445/95 R25 heeft een draagvermogen- en snelheidsindex van 178F. Daardoor kan een kraan met deze banden zwaardere lasten vervoeren bij hogere snelheden. Ter vergelijking: zijn voorganger, de X-Crane+, had een classificatie van 174F. Dat betekent een toename van 800 kg per band bij 80 km/u – oftewel 1,6 ton extra per as bij hoge snelheid.

Zelfregenerend profiel

Volgens Michelin biedt de nieuwe band een langere levensduur, betere grip en verhoogde veiligheid dankzij het gebruik van Regenion-technologie. Deze technologie maakt gebruik van metaal-3D-printing om een zelfregenererend profiel te creëren. Naast de langere levensduur van het loopvlak levert de band volgens de fabrikant ook een brandstofbesparing van meer dan 13%, wat neerkomt op circa 826 liter diesel per 10.000 kilometer.

Ook op nat wegdek zou de band beter presteren. Uit diverse remtests bleek dat de dichtstbijzijnde concurrent, de Bridgestone VHS2, 27% langer nodig heeft om tot stilstand te komen. Dit betekent een remweg die meer dan 10 meter langer is.

Een pasgeboren X-Crane 2 band in de fabriek in Blanzy.
Een pasgeboren X-Crane 2 band in de fabriek in Blanzy.

De band is ontworpen voor all terrain-kranen en geschikt voor zowel gebruik op de weg als offroad. Hij is M+S-gecertificeerd (modder en sneeuw), aldus Michelin. De band combineert een grondverzetbanden-carcas met een vrachtwagenbandenprofiel en is 5% lichter dan de vorige X-Crane+-serie.

BouwMachines was aanwezig bij de presentatie van de nieuwe band en bracht onder meer een bezoek aan de fabriek waar deze wordt geproduceerd. Daarnaast reden we met een mobiele kraan op X-Crane 2-banden over het testcircuit van Michelin. Een uitgebreid verslag volgt binnenkort.