Takeuchi TB395W: Alleskunner die vooruitdenkt

Takeuchi TB395W: Alleskunner die vooruitdenkt

Jarenlang genoot de TB295W als Takeuchi's enige mobiele graafmachine een hoge waardering. Als er dan een opvolger komt in de vorm van de TB395W moet zo'n nieuwe telg heel wat in huis hebben om zijn voorganger te doen vergeten. Er is maar één manier om te ontdekken of dat het geval is en dat is een grondige test, een taak die Jan-Jacob Bles graag voor zijn rekening neemt.

Op het eerste gezicht is er nauwelijks verschil tussen het nieuwe model en zijn voorganger. Een wat preciezere blik leert dat de luchtinlaten in het rode gedeelte van de flanken een gemakkelijk herkenningspunt vormen: bij de TB395W zijn dat twee uitsparingen met een ongelijke vorm, terwijl we bij de TB295W drie identieke langwerpige sleuven zien. In de achtersteven hebben de ronde achter- en knipperlichten plaats gemaakt voor slanke dunne LED-lampen die, hoewel ze normaal amper opvallen, ingeschakeld veel meer licht uitstralen.

De cabine is ruim en voorzien van een comfortabele, royaal verstelbare stoel. De bedieningsconsoles bewegen tijdens het instellen mee.
De cabine is ruim en voorzien van een comfortabele, royaal verstelbare stoel. De bedieningsconsoles bewegen tijdens het instellen mee.

Nu ook vierwielbesturing

De TB395W is naar keuze leverbaar met twee- of vierwielbesturing, dat laatste was bij de TB295 niet het geval. In Nederland is de nieuwe machine alleen verkrijgbaar met een samengestelde giek, in Takeuchi-termen ‘two piece boom’. De testmachine heeft vierwielbesturing, met de bekende mogelijkheden van hondengang en ‘draaien op een postzegel’.

Voor alle ‘speelmogelijkheden’ mogen worden onderzocht, gaat eerst de ruim bemeten motorkap omhoog, wat dankzij een gasgeveerde scharnierconstructie nauwelijks kracht kost. Het oog valt op een 3.621 cm³ metende viercilinder diesel met 85 kW/115.6 pk. Onder een grote afdekkap rechts zitten de diverse filters en vloeistofreservoirs, waaronder een 162-liter dieseltank. Jan-Jacob is tevreden: ‘De voor het dagelijkse onderhoud cruciale delen zie je meteen en je kunt overal vanaf de grond bij, heel overzichtelijk! Het ventielenblok ziet er strak uit en is goed bereikbaar. De vetspuit kan je netjes kwijt links van de machine, bij de gasolietank. Zo heeft hij zijn eigen plek en hou je de cabine van binnen vetvrij. Verder blijf ik het maar weer herhalen: zo’n op een haspel opgerolde brandstofslang zou iedere machine moeten hebben! De gele markeringen bij de smeernippels die je onder meer op de giek aantreft, zijn eveneens typisch Takeuchi. Zo hoef je nooit te zoeken en vergeet je ook niet gauw een smeerpunt. Wat mij betreft verdienen ze daar een lintje voor, opgespeld door de koning zelf!’

Veel comfort

De complimenten beperken zich niet tot de onder het plaatwerk verborgen techniek. ‘De stalen leidingen langs de giek zijn keurig verlegd en alle slangen zitten in een veiligheidshoes. Dat maakt ze minder kwetsbaar en voorkomt uitdrogen. De cilinders hebben een beschermplaat tegen onbedoelde confrontaties. Mooi dat je aan beide kanten van de giek een hydraulische cilinder hebt, dat maakt ‘m meteen veel stabieler. Die giek is een heel doordachte constructie. Als je over een muurtje heen moet graven, heb je veel ruimte en ook in krappe ruimtes kun je goed uit de voeten’, aldus Jan-Jacob, die daarnaast blij is met de LED werk- én dagrijverlichting. ‘Dat laatste is nog steeds niet vanzelfsprekend, er zijn nog altijd machines die uit de fabriek komen met halogeenlampen!’

‘Je voelt voortdurend dat er een hydraulische pomp op zit met een flinke capaciteit.’”

Soepel klimt Jan-Jacob de cabine in. ‘Volop ruimte hier en met het zitcomfort is ook niets mis. De stoel zit ontzettend lekker. Je kunt er alle kanten mee op. In combinatie met de in hoogte en afstand verstelbare stuurkolom en de meebewegende bedieningsconsoles geeft dat eindeloze instelmogelijkheden, zelfs een chimpansee zal zo een goede werkhouding kunnen vinden. Al denk ik niet dat we het in die hoek moeten zoeken om het gebrek aan personeel in onze branche op te lossen, haha! Stoelverwarming behoort trouwens tot de standaarduitrusting, Takeuchi weet wel hoe je een machinist moet verwennen…’

De brandstofslang zit op een zelfoprollende haspel. Bonuspunten voor zo’n oplossing!
De brandstofslang zit op een zelfoprollende haspel. Bonuspunten voor zo’n oplossing!

Groot multifunctioneel scherm

Overduidelijk in zijn sas met het meubilair kijkt Jan-Jacob om zich heen. ‘Overal glas, van onder tot boven, op het zicht valt niets aan te merken. Naar achteren is het natuurlijk iets minder, maar dat wordt keurig gecompenseerd door een drietal camera’s die samen voor 270 graden zicht zorgen. Voor- en zijraam kunnen open, fijn als je even de wind wilt voelen of moet overleggen met het “grondpersoneel”. Voor een lagere temperatuur hoeft het niet, want automatische airco is standaard. De radio - DAB+ met Bluetooth en handsfreefunctie - is onderdeel van het boordsysteem. Kijk eens, een groot 8” touchscreen, dat is ook nieuw in vergelijking met de TB295W. Alle mogelijke instellingen kun je via dat multifunctionele scherm beheren, hetzij met een vinger, hetzij met de handige draaikeuzeknop rechts. Je smartphone kun je koppelen aan het audiosysteem en in een houder eronder opbergen. Nog wat verder omlaag zit een USB-poort om je telefoon op te laden of je eigen muziek af te spelen, die Japanners hebben werkelijk aan alles gedacht! De joysticks zijn nieuw, met veel opties. Ze lijken op die van Engcon, maar dan zonder het gele randje om de knoppen. Je kunt er van alles mee doen, zelfs voor het bedienen van de radio hoef je je handen niet te verplaatsen!’

De techniek is goed bereikbaar. Kloppend (of grommend...) hart is een  een 3.621 cm³ metende viercilinder diesel met 85 kW/115.6 pk.
De techniek is goed bereikbaar. Kloppend (of grommend...) hart is een een 3.621 cm³ metende viercilinder diesel met 85 kW/115.6 pk.

Draaien

Afgaande op de zwierige manier waarop onze testmachinist in de weer is, heeft hij amper tijd nodig om aan deze Takeuchi te wennen. Dat wordt onderstreept door zijn bevindingen. ‘Déze machine is niet alleen soepel, maar ook sterk en snel. Je kunt er heel beheerst mee werken, rustig en schokvrij, maar met een vlot tempo draaien gaat ook prima. Je voelt voortdurend dat er een hydraulische pomp op zit met een flinke reserve, zodat je van alles en nog wat tegelijk kunt doen, zonder dat je de capaciteit voelt terugvallen. Er is een aparte pomp voor de rijmotor, de beste oplossing voor een mooie, vloeiende vermogensafgifte onder alle omstandigheden.’

Tot de verre van karige standaarduitrusting van de TB395W behoren maar liefst vier extra functies op de giek, waar drie gewoonlijk de norm is. Jan-Jacob legt uit dat hierop aan te sluiten extra’s allemaal te bedienen zijn via de joysticks. ‘Naderhand toegevoegde aanbouwdelen, zoals een draaikantelstuk en een knijper, moet je eerst even inregelen met behulp van een laptop, maar dan is ook alles terug te vinden in het menu en te bedienen met de joysticks. Bijna “plug & play”… De techneuten bij Takeuchi hebben hiermee al doorgedacht naar de toekomst, want zulke machines zijn echte werktuigdragers en blijven maar zelden helemaal standaard. De TB395W is ook klaar voor Oilquick, mooi toch, al die mogelijkheden?’

De TB395W is uitsluitend leverbaar met een samengestelde giek. Vierwielbesturing is een optie en reduceert de draaicirkel tot een minimum.
De TB395W is uitsluitend leverbaar met een samengestelde giek. Vierwielbesturing is een optie en reduceert de draaicirkel tot een minimum.

Cruise control

Het valt Jan-Jacob op dat de giek niet is overgeslagen bij het doorvoeren van verbeteringen ten opzichte van het vorige model. ‘Je zult het niet zien op de foto’s, maar voelen doe ik het des te meer: de giek heeft een grotere slag dan voorheen, 40 centimeter hoorde ik net. Dat werkt veel gemakkelijker als je aan het graven bent. Welke bewegingen je ook maakt, ook met een gestrekte giek en een volle bak voelt deze Takeuchi stabiel aan’, vertelt Jan-Jacob, die uiteraard ook de vierwielbesturing heeft uitgeprobeerd. ‘Kies je voor vierwielbesturing, kun je alleen in de eerste versnelling rijden. Vanwege de veiligheid is het tempo dan beperkt tot 15 km/u - met tweewielbesturing is het 29,7 km/u - maar dan is deze machine ook echt onvoorstelbaar wendbaar in krappe ruimtes. Dan zijn die 270 graden-camera’s wel erg fijn, want je hebt dan al gauw het gevoel dat je ogen tekort komt. Verder heeft de vooras een nieuw remsysteem gekregen waardoor de machine tijdens het werken volledig stilstaat.’

‘Ook met een gestrekte giek en een volle bak voelt deze Takeuchi stabiel aan.’”

De cruise control is volgens onze expert ook zeker het vermelden waard. ‘Je kunt de rijsnelheid via het beeldscherm instellen. Dan houdt de machine de ingestelde snelheid aan, tot je het rem- of rijpedaal aantikt. Druk je dan opnieuw de cruise-knop in, gaat de machine meteen weer terug naar het ingestelde tempo. Ik heb het even uitgeprobeerd op de weg, met de giekvering aan voor een maximaal rijcomfort. Hartstikke relaxt! Die cruise control is ook handig als je met een laag tempo aan het klepelen of maaikorven bent. Gewoon je snelheid instellen en met een constant tempo doorhobbelen, het gaat bijna vanzelf!’

Kleine moeite en o zo effectief: alle smeernippels zijn bij Takeuchi traditiegetrouw geel gemarkeerd.
Kleine moeite en o zo effectief: alle smeernippels zijn bij Takeuchi traditiegetrouw geel gemarkeerd.

Altijd online

Sinds januari 2019 worden alle Takeuchi machines vanaf 4 ton geleverd met het Takeuchi Fleet Management System, waarna de machine gedurende vijf jaar zonder bijkomende kosten ‘online is’. Tijdens het werk heeft iedere 15 minuten een datatransfer plaats, waarmee te controleren is hoe de machine presteert. Via de TFM-portal is op een laptop, smartphone of PC altijd exact zien waar de machine zich bevindt en of deze op een duurzame en efficiënte manier wordt ingezet. Verhuurbedrijven kunnen zo nagaan of de machine anders wordt gebruikt dan is afgesproken. Indien gewenst zijn sommige functies zelfs op afstand te bedienen. Uiteraard houdt het systeem ook in de gaten hoe het zit met de onderhoudsbeurten, zodat daar bij de planning tijdig rekening mee kan worden gehouden.
Voor Jan-Jacob speelt dergelijk digitaal vernuft vandaag geen rol, hij probeert liever zijn testervaringen in een paar regels samen te vatten: ‘Weet je, dacht ik in eerste instantie, hij ziet er best gespierd uit, maar uiteindelijk is het “maar” een tientonner, je moet er geen wonderen van verwachten. Nou, ik zat er goed naast, want deze Takeuchi is een echte geweldenaar. Hij is comfortabel, soepel, krachtig en zonodig ook snel. Qua prijs kun je ‘m niet zomaar met andere tientonners vergelijken. Ik zei het al, machines als deze zijn echte werktuigdragers. Allerlei zaken die je bij de concurrentie vaak later aanschaft, zit er bij de TB395W meteen al op. De uitrusting is zeer compleet en voorbereid op toekomstige aanvullingen. Dit is een machine die vooruitdenkt!’

Waar de TB295W nog dubbele ronde achterlichten had, heeft de TB395W krachtige, maar indien uitgeschakeld amper zichtbare LED-verlichting op de hoeken van de achtersteven.
Waar de TB295W nog dubbele ronde achterlichten had, heeft de TB395W krachtige, maar indien uitgeschakeld amper zichtbare LED-verlichting op de hoeken van de achtersteven.

Dit artikel is gesponsord door Verhoeven Grondverzet.

Met eigen merk RELLY gloort mooie toekomst voor De Schans

Met eigen merk RELLY gloort mooie toekomst voor De Schans

Drukke tijden, inclusief beëindiging van een succesvolle samenwerking. Nee, de afgelopen jaren waren niet altijd even makkelijk bij De Schans uit Hedel, een toonaangevende machineleverancier onder stratenmakers, hoveniers en bouw- en constructiebedrijven. Maar de onrustige periode is nagenoeg voorbij en heeft uiteindelijk ook iets moois opgeleverd: de RELLY, een volledig in eigen beheer ontwikkelde minishovel. De ambitie: nog voor 2030 minstens duizend RELLY's per jaar verkopen.

Bouwmachines smeren: hoe doe je dat duurzaam en milieu verantwoord?

Bouwmachines smeren: hoe doe je dat duurzaam en milieu verantwoord?

Een van de thema's van de komende Infra Relatiedagen op 6, 7 en 8 februari is duurzaamheid. Hoe kan het momenteel ook anders. Hoewel velen daarbij in eerste instantie denken aan geëlektrificeerde machines, gaat duurzaamheid veel verder dan dat. Heeft u bijvoorbeeld wel eens gedacht aan duurzame biologisch afbreekbare smeermiddelen? Die geëlektrificeerde machines moeten tenslotte ook gesmeerd blijven lopen.

Develon DX165W Electric: Ook emissievrij ijzersterk

Develon DX165W Electric: Ook emissievrij ijzersterk

Met de zelf ontwikkelde DX165W Electric bindt Staad de strijd aan met de nog steeds door dieselmotoren beheerste markt van mobiele graafmachines. Een gemakkelijk wisselbare 400 Kw Powerbox 400 batterij moet een gebruiksduur van 9 tot 14 uur mogelijk maken. Aan Jan-Jacob Bles de taak te ontdekken welke mogelijkheden schuilgaan in deze emissievrije machine.

Kubota KX085-5: Compacte krachtpatser

Kubota KX085-5: Compacte krachtpatser

De KX085-5 is het topmodel onder de Kubota-rupsgravers. Op een kletsnatte oktoberdag mag de nog net voor compact doorgaande machine zich bewijzen. Niet gehinderd door de druilerige omstandigheden doorploegt de oranje Japanner het bouwterrein. Testmachinist Jan-Jacob Bles grijnst ons toe vanuit zijn droge cabine. De regen deert hem overduidelijk minder dan de fotograaf...