PARTNERTEST | Hitachi ZX300LC-7: Een echte buffel

Een echte verrassing was de komst van de Hitachi ZX300LC-7 afgelopen najaar niet na de presentatie van een prototype op de Bauma. Welkom is deze gigant met Stage V-kwalificatie des te meer. Voortbordurend op een succesvol ontwerp is een groot aantal verbeteringen doorgevoerd, met de nadruk op meer gebruiksgemak en lagere bedrijfskosten.

Jan Jacob Bles windt er geen doekjes om wanneer hij oog in oog staat met de nieuwe ZX300LC-7: ‘De eerste indruk is die van een heel robuuste machine, een echte buffel, die kun je gerust op grote bouwplaatsen neerzetten.’ De (royale) dertigtonner is de vijfde editie van een reeks waarmee Hitachi al jarenlang veel succes heeft. Die lijn hoopt het Japanse merk voort te zetten met de nodige vernieuwingen die ook zijn doorgevoerd op de andere modellen uit de Zaxis-7 reeks, de 250 en 350. De opwaardering gaat verder dan het op Stage V-niveau brengen van de 7.790 cm³ Isuzu zescilinder turbodiesel. Die is goed voor 186 kW/253 pk bij 1.900 tpm en biedt bij 1.500 tpm een maximum koppel van 1.050 Nm.

Aanzienlijk lager brandstofverbruik

Specificaties Hitachi ZX300LC-7

Motor: 7.790 cm³ Isuzu zescilinder turbodiesel,186 kW/253 pk bij 1.900 tpm
Hydrauliek:
axiale plunjerpompen, 2 x 236 l/min, 1 x 210 l/min
Bedrijfsgewicht:
vanaf 30.200 kg
Max. opbreekkracht:
182/144 kN
Rijsnelheid:
0-3,1 km/u en 0 tot 5,1 km/u.

Mooie cijfers, die nog iets mooier worden door een aanzienlijk lager brandstofverbruik. Hitachi claimt dat je met de streep-zeven 10 procent diesel kunt besparen ten opzichte van de zes. Om de machinist een handje te helpen (en te verleiden tot het bijstellen van eigen zuinigheidsrecords) is op het 8” display in de cabine een Eco-meter aangebracht.

Preciezere bediening

Het hydraulische TRIAS III-systeem, met als basis drie plunjerpompen, hebben de Japanners nog eens grondig doorgelicht. Met als resultaat een nog preciezere bediening en de mogelijkheid om vanuit de cabine bijvoorbeeld de laadstanden van de bak aan te passen. We zijn benieuwd wat onze machinist daarover gaat vertellen.

Hitachi ZX300LC-7
De 7,8 liter zescilinder turbodiesel is afkomstig van Isuzu en levert 353 pk. De aan weerszijden van de machine aangebrachte treeplanken zijn een optie.

Monogiek

Zover is het echter nog niet, eerst de gebruikelijke rondgang om de machine, die is voorzien van een monogiek. Die is er in verschillende maten, wat ook geldt voor de verstelgiek en de lepelsteel. De onderwagen is bij de 7-serie niet gewijzigd. Wel zijn de rollen verbeterd, al valt dat niet meteen op tijdens onze ‘walk around’. Onder het motto ‘wat goed is, moet je niet veranderen’ is wederom gekozen voor drie rupsgeleiders.

Hitachi ZX300LC-7
Fijnmazig gaas voor de koelers houdt veel vuil tegen. De nodige onderdelen links moeten goed toegankelijk zijn voor een regelmatige inspectie.

Hitachi claimt dat je met de streep-zeven 10 procent diesel kunt besparen ten opzichte van de streep-zes

Geen enkel detail ontsnapt

Als er bij onze inspectie iets open kán, gaat het open. Geen enkel detail ontsnapt aan Jan Jacobs oog. ‘Hitachi kun je niets meer wijsmaken als het op praktische zaken aankomt. Het dagelijkse onderhoud is prima te doen, je kunt overal goed bij, al komt er heel veel techniek op je af als je de kappen open doet. Sommige dingen zijn heel doordacht, zoals dat fijnmazige gaas voor de koelers. Dat houdt al veel vuil tegen, maar als je de koelers zelf moet schoonmaken, kun je dat gaas heel gemakkelijk weghalen. De radiatoren zitten in een eigen compartiment, op die manier komt er minder snel vuil in de motorruimte’, aldus Jan Jacob. ‘Ik zie dat de oliekoeler nu is geïntegreerd in het koelerpakket, die zat eerst achterop. De tank zit aan de linkerkant van de machine naast de motor. Ik vind het wel jammer dat je de slang er bij het vullen telkens weer op moet zetten.

Hitachi ZX300LC-7
De Hitachi heeft een brandstofvoorraad van 510 liter. De vulslang moet telkens opnieuw aan- en afgekoppeld worden.

Vetpot en vulpomp

Anderzijds, als je altijd uit dezelfde voorraadtank tankt, laat je de slang mooi bij die tank liggen, eigenlijk net zo handig. Achter de cabine heb je ruimte voor gereedschap en andere dingen die je graag bij de hand wilt hebben. Ze hebben de vetpot hier ook ondergebracht, een prima plek. De vulpomp zit onder een traptrede, daar vind je ook de vulopening voor Adblue. Achter bij de hydraulische pompen is alles mooi overzichtelijk weggewerkt, heel netjes allemaal’

Hitachi ZX300LC-7
Bovenop de motor een handig stepje, je ziet het vaker bij dit soort machines. Het DPF links heeft een belangrijk aandeel in de Stage V-classificatie.

Verchroomde uitlaatpijp

Met een paar behendige stappen klimt onze machinist op het bordes bovenop de machine. ‘Je bent zo boven, de
relingen zijn stevig en goed geplaatst zodat je meteen iets hebt om je vast te grijpen. Hierboven kun je overal ook goed bij en boven de motor is een plateautje waar je een voet op kunt zetten. Oh, dat had ik nog niet gezien, een verchroomd eindstuk op de uitlaat, prachtig toch? Zo’n spiegelglad oppervlak moet wel blinken, maar je maakt het gemakkelijk schoon, dus dat zal bij de meeste machinisten wel goed komen.’

Je moet toch echt familie zijn van Donald Duck om geen comfortabele zithouding te vinden

Veel gebeurd binnen

Afgaande op het tempo waarmee Jan Jacob de cabine in klimt, is hij heel nieuwsgierig naar de ontwikkelingen die zich hier bij ZX300LC-7 hebben voorgedaan. Na zijn klompen te hebben uitgetrokken, ploft hij neer in de stoel. Die is luchtgeveerd, werkelijk op alle mogelijke manieren in te stellen en voorzien van verwarming.

Hitachi ZX300LC-7
Een (optionele) verchroomde eindpijp, het doet zeer als die niet glimt!

‘Hier kan ik het wel een dagje op volhouden. Je moet toch echt familie zijn van Donald Duck om geen comfortabele zithouding te vinden! Mooi dat ook de bedieningsconsoles meeveren en drie standen hebben. Er is inderdaad veel gebeurd hier binnen. Het is een hele verandering, maar alles ziet nog steeds heel solide uit, in dat opzicht doen ze in Japan niet graag concessies. Je hebt meer bewegingsvrijheid dan bij de vorige versie en achter de stoel zit een flinke bergruimte. Daar kun je zelfs een koelbox kwijt, hartstikke fijn in de zomermaanden. En kijk eens, een kastje met koeling, ook fijn!’

Ergonomie

Onze expert kijkt om zich heen, laat zijn vingers over de knoppen glijden, pakt de joysticks beet en knikt instemmend. ‘Je merkt dat er aandacht is geschonken aan de ergonomie, alles zit net iets beter binnen bereik en laat zich gemakkelijker hanteren. Het display is ook verbeterd en 8” is een fijn formaat om mee te werken. De bediening is heel intuïtief. Je kunt je tools gemakkelijk instellen. Het juiste toerental van de motor, de kracht en de snelheid van de kraan, je kunt het allemaal heel vlot invoeren en zo nog zuiniger draaien met de machine. Ach, en dat vind ik nou grappig, nog steeds die rechthoekige hardplastic knoppen hier rechts. Hello, old skool Hitachi!

Hitachi ZX300LC-7
De bedieningselementen zitten op een logische plek en het ontbreekt aan niets. Het 8” scherm is goed afleesbaar en instellingen wijzigen is niet moeilijk.

Maar het werkt, dus mij hoor je niet zeuren. Verder zie ik een bekerhouder, een vakje om wat klein spul in te leggen, een 12- en een 24-Volt aansluiting, een DAB-radio en een oplaadpunt voor de telefoon, ik kan zo niks bedenken wat ontbreekt, zelfs aan Bluetooth is gedacht.’

Hitachi ZX300LC-7
Jan Jacob heeft het naar de zin in de nieuwe cabine. ‘Je hebt de ruimte en de luchtgeveerde stoel biedt veel comfort.

Standaard camera

Jan Jacob is zeer positief over het uitzicht, al plaatst hij er wel een kanttekening bij: ‘Glas is er genoeg en de raam-stijlen zitten ook niet in de weg, maar die standaard meegeleverde camera’s zou ik toch niet graag willen missen, al geldt dat eigenlijk voor elke rupskraan. Met de ene houd je in het oog wat er rechts van de machine gebeurt, met de andere heb je de situatie achter in het vizier, met een totaalbeeld van 270°. Die nieuwe ruitenwisser met een parallel-arm is ook een hele verbetering, je hebt nu bij regen meer zicht aan de bovenkant. Al snap ik niet waarom we daar zo lang op hebben moeten wachten. Wisten ze in Japan nou echt niet dat we hier in Europa meestal groter zijn? Maar goed, het is er nu.’

Hitachi ZX300LC-7
Design wordt steeds belangrijker… Ook bij de vijfde generatie van de ‘Zaxis’ is de 300LC is het model tussen de 250 en 350, waarbij het cijfer min of meer betrekking heeft op het gewicht.

Nooit kracht tekort

Jan Jacob is er klaar voor, hij mag aan het werk met de ZX300LC-7. Het aanvankelijk keurig egale testterrein is in een mum van tijd veranderd in een veld met hoge zand-bulten en gaten waarin je de Hitachi volledig aan het oog zou kunnen onttrekken. Af en toe stopt onze machinist even om wat instellingen aan te passen. ‘Het komt vandaag niet aan op een liter diesel meer of minder, maar ik wil toch graag weten of je zuiniger kunt werken en bij welke werkzaamheden. Als je dik in de kuubs zit, wil ik graag dat de kraan er stevig aan trekt. Tuurlijk wordt het verbruik dan wat hoger, maar als je het gevoel hebt dat je lekkerder werkt, verzet je ook meer, toch? Bij het afwerken kan de machine het heel gemakkelijk op de Ecostand af. Dat gaat heel beheerst, zonder dat je ook maar een moment het gevoel hebt dat je kracht tekort komt’, legt Jan Jacob uit, eraan toevoegend dat het lekker rustig is in de cabine.

Hitachi ZX300LC-7

Veel hydraulische kracht

‘Je merkt dat je bij het draaien heel veel hydraulische kracht hebt, deze kraan is ontzettend sterk en heeft voldoende reserve als je hem flink aan het werk zet. Ik kan terwijl ik bezig ben, heel gemakkelijk de instelling van de hydrauliek aanpassen. Je zag wel dat ik een diep gat heb gegraven, waarbij ik veel gewicht moest heffen. Dan kun je de hydrauliek zo instellen dat je de zware bak met maximale kracht naar boven kunt trekken en je lekker snel kunt werken. Het brandstofverbruik blijft natuurlijk altijd een dingetje als je zo’n machine flink aan het werk zet. Weet je echter bij de verschillende werkzaamheden steeds de juiste afstelling te vinden en werk je met beleid, zul je vast een heel eind in de buurt komen van de door Hitachi geclaimde 10 procent besparing. Dat is heel mooi voor de kosten en is tegenwoordig ook vanwege de uitstoot heel belangrijk. Al wil ik als machinist graag benadrukken dat je ontzettend lekker kunt werken met deze buffel!’

Dit artikel is gesponsord door Hitachi