PARTNERTEST | Manitou 200 ATJ e: Geruisloos de toekomst in

Onder het zachte gezoem van een elektromotor zien we het bouwterrein onder ons kleiner worden. Volledig elektrisch de lucht in, desnoods tot 20 meter, met de Manitou 200 ATJ e kán het. Voor het Franse merk, wereldspeler met mobiele hoogwerkers, is deze machine uitermate belangrijk, want emissievrij werken wordt binnen afzienbare tijd de norm, zeker in Europese stedelijke gebieden.
De Manitou 200 ATJ e heeft met zijn elektrische aandrijving een stabielere gewichtsverdeling dan een diesel. De kooi komt tot 20 meter werkhoogte.

V oor Manitou is de 200 ATJ e de eerste emissievrije terreinhoogwerker. De vertrouwde constructieprincipes zijn niet losgelaten, maar de machine is wel nieuw ontworpen. Met zijn afgeronde vormen oogt de eerste Manitou van de nieuwe, milieuvriendelijk Oxygen-reeks uiterst vriendelijk, waarbij de ‘airless’ terreinbanden voor een futuristisch tintje zorgen. Alsof de machine op de maan is getest…Functioneel zijn die semi-massieve banden in ieder geval, want ze raken niet lek.

Manitou 200 ATJ e
Elektrische en elektronische componenten en (sub-)bedieningspaneel. De profielen onder de accu zijn aangebracht om snel wisselen met een heftruck te vergemakkelijken.

Bekende componenten

Specificaties Manitou 200 ATJ e

Motor: 16 kW hydrauliek, 8 kW aandrijving, 48 V / 460 Ah
Hydrauliek:
pomp voor alle draai- en mastbewegingen
Gewicht:
7.100 kg
Max. hoogte:
20 meter
Stijgcapaciteit:
45º
Rijsnelheid:
5,3 km/u (ingetrokken), 0,7 km/u (mast
omhoog)

Kern van de machine is de aandrijving met twee elektromotoren. De krachtigste, goed voor 16 kW, houdt de hydrauliek in beweging. Een rijmotor op de vooras brengt de krachten via cardanaandrijving naar achteren. Aan assen met een sperdifferentieel valt bij ook bij een elektrische 4×4 niet te ontkomen, tenzij wielmotoren zijn toegepast.

Bewust voor gekozen

Daar is bewust niet voor gekozen. Met de huidige oplossing deelt het nieuwe model veel aandrijfcomponenten met andere Manitou-machines en dat voorkomt dat de kosten de pan uitrijzen. Maarten Deenen, Area Sales Manager Construction voor Nederland voert nog een argument aan: ‘Bij dit elektrische platform is al rekening gehouden met een hybride variant en een elektrisch model met een range extender. De Corona-perikelen hebben het debuut vertraagd, maar dat is geen kwestie van jaren.’

Manitou 200 ATJ e

Maarten Deenen legt tevens uit waarom is gekozen voor klassieke loodzuur-accu’s: ‘Lithium-ion accu’s zijn veel duurder en milieutechnisch zijn er ook keerzijden, denk maar aan de problematische recycling. De batterijcapaciteit van 48 Volt/460 Ah is voldoende om meer dan een dag tot twee dagen te kunnen werken. Het opladen duurt 7 tot 8 uur. Eventueel kun je kiezen voor extra accu’s, wisselen is met een heftruck snel gedaan. Een voordeel is dat elektrische aandrijving alleen energie verbruikt als de machine werkelijk in actie komt.

‘Je merkt meteen dat de hydrauliek volop kracht biedt, maar zich toch soepel laat bedienen

Energiekosten liggen aanzienlijk lager

Diesels blijven tussendoor vaak lopen. De energiekosten liggen aanzienlijk lager dan bij een diesel, terwijl het onderhoud voordeliger is dankzij minder draaiende delen. De totale bedrijfskosten pakken 7 procent lager uit dan bij een fossiele machine. We verwachten tevens een veel hogere restwaarde, ongeveer 20 procent.’ ‘Elke machine heeft af fabriek GPS’, vervolgt Maarten.

Manitou 200 ATJ e
Het nieuwe bedieningspaneel in de werkkooi is binnen afzienbare tijd in alle hoogwerkers van Manitou aan te treffen.

De klant bepaalt zelf of hij een abonnement neemt op ons Easy Manager-systeem. Daarmee kun je de machine voortdurend volgen, ook qua gebruik. Meer dan de helft van onze klanten kiest ervoor. De gewone technische informatie is uiteraard wel zonder abonnement op te roepen en de monteur heeft geen externe computer nodig.’

Manitou 200 ATJ e
‘Solid non-marking tires’ noemt Manitou deze deels open massieve banden. Ze zouden ook op een maanvoertuig niet misstaan.

Nieuw bedieningspaneel

In de gegalvaniseerde werkkooi (met anti-beknellingssysteem) blijkt ‘waarnemend machinist’ Cas Stokkink goed overweg te kunnen met het nieuwe bedieningspaneel, dat in de nabije toekomst in alle hoogwerkers van Manitou is te vinden. Met de twee joysticks links stuurt hij de telescopische knikarm aan, met de andere controleert hij de besturing en het tempo van de onderwagen. Bovenbediening is de basis, bediening op de onderbouw moet je bewust inschakelen. De machine ploegt zichzelf langzaam maar gestaag door de modder, waarna Cas de bovenwagen in de juiste richting draait en de kooi mooi vloeiend op dakgoothoogte brengt voor zogenaamd loodgieterswerk. De maximale 20 meter is nog lang niet bereikt, maar Cas op de foto alleen maar wat in het luchtledige laten graaien oogt niet realistisch.

Manitou 200 ATJ e
200 ATJ e, dat schreeuwt om een verklaring: ‘200’ staat voor een 20 meter mast, ‘A’ voor ‘Articulated’ (Geleed), ‘T’ voor ‘Telescope’ en ‘J’ voor ‘Jib’ (arm). ‘E’ zal wel duidelijk zijn.

Machine voelt stabiel

Terug op aarde vragen we hem naar zijn bevindingen. ‘De machine voelt heel stabiel aan, zowel op maximale werkhoogte als bij het uiterste zijwaartse bereik van 11,57 meter. Je merkt meteen dat de hydrauliek volop kracht biedt, maar zich toch soepel laat bedienen. Je moet er wel aan denken dat de proportionele joysticks krachtiger reageren naarmate je ze verder doordrukt. Ik kan me voorstellen dat iemand die voor het eerst op zo’n elektrische machine zit te enthousiast duwt en zich dan te pletter schrikt van de kracht die ineens vrijkomt. Gebruik je de joysticks echter met beleid, kun je de kracht heel mooi doseren en, typisch Manitou, vier bewegingen tegelijk uitvoeren!’

Open en bloot

Cas weet als we nog wat doorvragen qua bediening en werking geen vingers op zere plekken te leggen, maar heeft wel een ander aandachtspunt: ‘Jammer dat het bedieningspaneel op de onderwagen zo open en bloot zit, daar zou een afsluitbare klep op moeten zitten. Bouwlocaties zijn vaak slecht afgesloten, je wilt niet dat iemand aan zo’n paneel gaat zitten klooien.’ Volgens Gerko Roekevisch van Manitou-dealer Almat is daar echter optioneel een oplossing voor. Rest de conclusie dat je met deze veelbelovende terreinhoogwerker geur- en geruisloos de toekomst in gaat.

Dit artikel is gesponsord door ManitouAlmat Laren