Provada
Deutz investeert in batterij elektrisch en neemt het Brabantse UMS...
De Duitse grootmacht in motorenbouw Deutz heeft aangekondigd emissieloos specialist UMS over te nemen. Deutz zal voor 100% eigenaar worden.
De Duitse grootmacht in motorenbouw Deutz heeft aangekondigd emissieloos specialist UMS over te nemen. Deutz zal voor 100% eigenaar worden.
Elektrisch aangedreven machines lijken andere eisen te stellen aan met name de hydrauliekolie, stelt Eurol. Vooral vanwege het feit dat een dieselmotor als warmtebron ontbreekt. Dat maakt het van extra belang dat de olie in een elektrische machine een viscositeit heeft die constant is, zodat deze ook bij een lagere starttemperatuur al met minimale weerstand te verpompen is.
Voor bouwmachines is waterstof niet de heilige graal. Hooguit voor de buitencategorie, de echte dieselslurpers, waarschuwt Lars Kool, directeur en oprichter van Urban Mobility Systems.
Draagt energieterugwinning op de giek bij aan een langduriger inzet van een elektrische graafmachine? Van der Spek Vianen en GMB gaan het in de praktijk testen op een nieuwe elektrische Hyundai HX260ALE, die af fabriek voorzien is van een nieuw EPFC-systeem met een elektronische proportioneel geregelde hoofdpomp voor de hydrauliek.
Heijmans investeert flink in elektrisch materieel. Een draadkraan, graafmachines, verreikers en een mierenzuuraggregaat zijn in opdracht gegeven. Peter Schellekens, senior-inkoper materieelbeheer bij de aannemer, nam ook de uitstoot van het huidige materieelpark onder de loep. Door over te stappen op HVO100 valt namelijk nog veel milieuwinst te behalen. Al blijken daar wel operationele en financiële risico's aan verbonden te zijn.
Werken aan elektrische bouwmachines is heel anders dan werken aan dieselmotoren. Ook is het niet zonder risico. Een monteur mag daarom niet werken aan een elektrische machine als hij daar geen opleiding voor heeft gevolgd. Belangrijkste les: werk altijd spanningsloos.
Aannemer Cornelisse Elst heeft een elektrische mobiele graafmachine van Liebherr in gebruik genomen. Het gaat om een A916 Electric. De machine is geëlektrificeerd door Urban Mobility Systems in samenwerking met Liebherr-importeur Wynmalen & Hausmann.
Het doel is een emissieloze bouwplaats in 2030. Maar hoe zit het met de veiligheid van elektrisch bouwmaterieel? Lars Kool, directeur van Urban Mobility System in Oss, liet hierover zijn licht schijnen tijdens de BouwMachines Kennisdag.
Aannemer GMB nam eind 2021 de eerste volledig elektrische Hyundai HX 260 Electric in gebruik. 'Deze kraan is een heel mooi voorbeeld als je kijkt naar onze doelstelling om in 2030 circulair te werken. Uiteindelijk zal dit betekenen dat ons machinepark over een aantal jaren helemaal emissieloos is, op verschillende manieren', legt Edwin van der Poel, directeur van GMB, uit. Door te pionieren hoopt de aannemer de ontwikkeling mede te versnellen, zodat ook andere bedrijven kunnen aanhaken en investeren in emissieloze machines.
Worden grondverzetmachines nu nog regelmatig bij dealers en importeurs voorzien van een elektrische aandrijflijn, het in Oss gevestigde Urban Mobility Systems (UMS) richt zich meer en meer rechtstreeks tot de fabrikanten.