Alles over Trucks

Truckfabrikanten staan voor keuze: elektrisch, waterstof of ...?

Truckfabrikanten staan voor keuze: elektrisch, waterstof of ...?

Eigenlijk weten truckfabrikanten écht nog niet welke technische richting de verduurzaming van het bouwtransport op de langere termijn op zal gaan. Accu-elektrisch is de komende jaren dé weg, maar waterstof klopt aan de deur. Maar ook andere alternatieven en zelfs diesels doen nog mee in het toekomstbeeld.

Diefstal zware bedrijfsvoertuigen met 44 procent gestegen

Diefstal zware bedrijfsvoertuigen met 44 procent gestegen

In de eerste helft van 2024 zijn een stuk meer zware bedrijfsvoertuigen gestolen dan in dezelfde periode vorig jaar. De RDW zag een stijging van 44 procent.

foto: Peter Aansorgh

Met loopvlakvernieuwing haal je meer kilometers uit een truckband

Het is om diverse redenen logisch om meer kilometers uit een band te halen. Dat kan, door een versleten band van een nieuw loopvlak te voorzien. Een veilig en duurzaam alternatief voor een nieuwe band, maar wel één met een imago probleem.

MAN levert dit jaar nog waterstoftruck in Nederland

MAN levert dit jaar nog waterstoftruck in Nederland

MAN Truck & Bus gaat als eerste Europese truckproducent een gelimiteerde serie trucks produceren met een waterstof-verbrandingsmotor.

Op de voorgrond de Renault Trucks E-Tech T, daarachter de C (bakwagen). (Foto's: Hugo Claver en Renault)

Renault E-Tech: stilte voor de elektrische storm

Het blijft toch even wennen: de in racy blauw gehulde Renault E-Tech T komt volstrekt geruisloos aanrollen. Je ruikt geen diesel, je hoort geen zelfontbrander ronken onder de cabine. We maken kennis met de volledig elektrisch aangedreven Renault Trucks E-Tech T en E-Tech C.

(Foto's: Matthijs Verhagen)

Chauffeurs omarmen elektrische truck: 'We willen vooroplopen'

Wim Martens Logistics rijdt sinds begin dit jaar met een Volvo FH Electric 4x2-trekker. Een tweede exemplaar wordt één dezer dagen afgeleverd. Het transportbedrijf telt dertig trucks en 45 medewerkers en opereert binnen de Laarakkers groep, bekend van de slooptak. "De wijze van transport gaat in de toekomst gewoon veranderen, dus dan kunnen we er maar beter vroeg bij zijn en ervaring opdoen met elektrische vrachtwagens", legt mede-eigenaar Boyk Martens uit.

(Foto's: Matthijs Verhagen)

Volvo FH Electric vindt zijn weg in zwaar bouwwerk

Volvo heeft met de FH Electric een elektrische truck in huis die gekeurd is tot 50 ton totaalgewicht. Sinds dit jaar levert Volvo ze volop uit en daarmee is het bedrijf de concurrentie een slag voor. Dat maakt de Volvo FH Electric momenteel een belangrijk model in het emissieloze segment, dat ook volop zijn weg vindt in het zware bouwwerk. Tijd voor een test.

(Foto's: Matthijs Verhagen)

De multifunctionele DAF-wisseltruck van Eiland

F. Eiland Transport in Heerde is volledig gespecialiseerd in vervoer voor de wegenbouw. Het bedrijf werkt al langer met wisselsystemen om snel te switchen tussen een betonmixer- en kipperopbouw. Hun nieuwste DAF CF kan dat en is ook nog eens inzetbaar als standaardtrekker. Samen met de nodige hydrauliek maakt dat een zeldzaam multifunctioneel voertuig.

(Foto’s: Matthijs Verhagen)

Aannemers zoeken weer grip op bouwtransport

Na drie decennia waarin aannemers hun transportafdelingen vooral afbouwden en losse externe inhuur de trend werd, lijkt er nu een kentering gaande. Aannemers willen weer meer grip krijgen op het transport, specifiek het kippertransport. Recente overnames, deelnemingen en strategische samenwerkingen bewijzen dat. Mede door de duurzaamheidseisen wordt transport weer een kerntaak van de aannemers.

Het is prima mogelijk om de MAX100 met één wielkuip aan te schaffen.

MAX Trailer, een zeer succesvolle bouwdoos

In 2012 richtte de Faymonville Group MAX Trailer op. Ruim 10 jaar later is het een regelrechte successtory.