Alles over Mercedes-Benz

Kippertest 2024: Mercedes-Benz Arocs 4945 K

Kippertest 2024: Mercedes-Benz Arocs 4945 K

De tweede Arocs in deze test, in de kleuren van DB Kippers, is voorzien van een VT midlift as waarmee dit een truck is met 49 ton GVW. Het eigen gewicht is wat hoger dan dat van de fabrieks oplossing van Mercedes waardoor het netto laadvermogen 29.991 kg bedraagt. Deze configuratie blijkt minder kritisch voor wat betreft de juiste aslastverdeling. Voor wat betreft het rijgedrag is deze, bladgeveerde 10x4 nog wat stugger dan de luchtgeveerde versie. Verder zorgt de staande uitlaat voor het hoogste geluidsniveau in deze test. Duidelijk iets om aan te werken bij Mercedes. De aandrijflijn van de

Kippertest 2024: Mercedes-Benz Arocs 4745 LK

Kippertest 2024: Mercedes-Benz Arocs 4745 LK

De Mercedes-Benz Arocs is een indrukwekkende truck. De cabine staat hoog boven het wegdek en heeft met 159 cm de grootste vloerhoogte. Dat betekent een hoge instap, maar de drie treden zijn goed geplaatst. De LK is eigenlijk de enige een af- fabriek oplossing in deze test. De truck is voorzien van een 9 tons naloopas met enkellucht. Dat betekent een wat lager GVW van 47 ton. De vraag is echter wat twee ton meer op het kenteken mag kosten, want af- fabriek is altijd goedkoper dan een ombouw door een specialist. Het netto laadvermogen is toch nog 28.395 kilo

Mercedes-Benz 10x4 Quadro voor Remmits

Mercedes-Benz 10x4 Quadro voor Remmits

Remmits GWW uit Wijchen heeft een nieuwe Arocs 10x4 Quadro in gebruik genomen, laat Veldhuizen Trucks weten. De compact gebouwde Mercedes-Benz is goed voor een maximaal GVW van 46 ton en combineert een hoog laadvermogen met een grote wendbaarheid.

(Foto’s: Veldhuizen Trucks)

Meerassige elektrische trucks voor Nederlandse bouwers

De pioniersgeest zit bij Veldhuizen Trucks in de genen. Eerst in aanhangwagens en BE-combinaties, tegenwoordig ook als gevestigde naam in truckmodificaties. Het nieuwste project kon dan ook niet uitblijven; Veldhuizen is gestart met het ombouwen van een eerste serie van tien elektrisch aangedreven trucks tot meerassige bouwvoertuigen, waaronder vijfassige kippers. De eerste zal op de TKD te zien zijn.

Nieuwe Mercedes-Benz met turbo-retarderkoppeling voor Luijendijk & Van der Wal

Nieuwe Mercedes-Benz met turbo-retarderkoppeling voor Luijendijk &...

Luijendijk & Van der Wal Graafmachineverhuur en Transport heeft een nieuwe Mercedes-Benz Actros toegevoegd aan het wagenpark. Het gaat om de 180-tons Mercedes-Benz Actros 4163 LS 8x4 SLT met turbo-retarderkoppeling.

Volvo zet dit jaar een elektrische demovloot in. (Foto's: Volvo Trucks)

Volvo Trucks blijft marktleider in segment bouwvoertuigen

Volvo Trucks heeft een uitstekend jaar achter de rug. Het marktaandeel groeide, ondanks alle uitdagingen vanwege materiaaltekorten zoals chips, naar 22,7 procent in het segment boven de 6 ton. Daarmee is Volvo in Nederland het tweede truckmerk, achter DAF Trucks met 32,2 procent marktaandeel. Ook in het segment van het bouwtransport wist Volvo te groeien. Met 23 procent is het Zweedse truckmerk daar de grootste. 

Nieuwe Arocs 10x8 voor Remmink uit Den Ham

Nieuwe Arocs 10x8 voor Remmink uit Den Ham

W. Remmink & Zn uit Den Ham nam eind vorig jaar een nieuwe Mercedes-Benz Arocs 5048 10x8 in gebruik. Een door Veldhuizen Trucks aangepaste kipper met een totaal GVW van 50 ton. Dat totaalgewicht wordt gehaald door de wettelijke aslasten van 10,5 ton voor de twee voorassen, 10 ton voor de toegevoegde liftas en twee keer 9,5 ton voor de beide, starre achterassen.

(Foto’s: Daimler Truck)

Gebruikers ervaren voordelen turbo-retarderkoppeling Mercedes-Benz

Sinds 2010 levert Mercedes-Benz voor zijn zwaartransporttrekkers de turbo-retarderkoppeling. Dit is een eenvoudige component met een grote werking, maar ook relatief onbekend. Lees in dit artikel hoe deze koppeling werkt en wat de voordelen ervan zijn.   

Een Arocs 8x4, widespread gestuurd: een compacte auto met 43 ton GVW. (Foto's: Sven van Nispen)

Daimler Truck komt met widespread bouwvoertuigen voor de Nederlandse...

Met een hydraulisch gestuurde en geveerde widespread tandem wil Daimler Truck de typische Nederlandse bouwvoertuigen weer op de kaart zetten. Daimler Truck Nederland is er blij mee en hoopt op deze manier een deel van de markt terug te veroveren.

Multifunctionele Mercedes-Benz Arocs 3751 voor Wielemaker Transport

Multifunctionele Mercedes-Benz Arocs 3751 voor Wielemaker Transport

Na een traject van meer dan twee jaar nam chauffeur Wilbert Stroo, van Wielemaker Transport in Zeeland, begin juli plaats in de nieuwe Mercedes-Benz Arocs 3751 L 8x4. Het voertuig met een 105 ton/meter kraan is de nieuwste multifunctionele oplossing voor Wielemaker Transport.