Sennebogen en Deutz intensiveren samenwerking
Twee Duitse grootmachten in de bouwmachine-industrie hebben besloten om dichter tegen elkaar aan te schuiven om "de synergie tussen de twee ondernemingen beter te benutten."
Twee Duitse grootmachten in de bouwmachine-industrie hebben besloten om dichter tegen elkaar aan te schuiven om "de synergie tussen de twee ondernemingen beter te benutten."
Nu de transportsector streeft naar minder uitstoot, verschuift de aandacht steeds meer naar zware bedrijfsvoertuigen en mobiele machines buiten de openbare weg. In Duitsland bundelen meerdere partners van naam hun krachten in het PoWer-project, met als doel waterstofaandrijvingen te onderzoeken voor toepassingen in de bouw en landbouw.
De Duitse motorenfabrikant Deutz en het Belgische Keestrack werken al vele jaren samen. Sinds kort werken beide samen aan een nieuwigheid. Zo heeft Keestrack de nieuwe P3 shredder op de markt gebracht met hierin de allernieuwste DeutzTCD 5.2 L4 motor.
Deutz en Daimler Truck gaan een samenwerking aan om middelzware en zware motoren te ontwikkelen. Het gaat om motoren van Daimler Truck (middelzwaar; MDEG-serie), die geschikt zijn voor gebruik in toepassingen zoals bouwmachines, en zware motoren van Daimler Truck (HDEP-serie).
Deutz keurt zijn volledige TCD-motorenportfolio goed voor gebruik met alternatieve dieselbrandstof. Dit betekent dat paraffinehoudende dieselbrandstoffen, zoals HVO (waterstofbehandelde plantaardige olie), nu kunnen worden gebruikt om alle Deutz-motoren, die voldoen aan de EU Stage V-emissienorm, te laten draaien. Dit betreft ook de TCD 5.2-serie.
Van der Spek Vianen heeft via haar werkplaats in Hardenberg een nieuwe Fuchs MHL335F geleverd aan Bouwmeester in Vaassen. De machine is geleverd in de bekende blauw/grijze Fuchs kleurstelling waarbij de cabine, op klantwens, is uitgevoerd in een andere kleurstelling dan standaard.
Deutz gaat de motoren leveren voor twee Bergmann dumpers. Vanaf volgend jaar bouwt Bergmann de Deutz TCD 2.9 en TCD 3.6 motoren in twee nieuw ontwikkelde modellen in de 6-10 ton klasse.
Deutz heeft de eerste grote order ontvangen voor zijn PowerTree snellaadstation. KTEG, een fabrikant van gespecialiseerde bouwmachines heeft er nog eens 17 besteld, na uitvoerig testen. Deze snellaadstations leveren ter plaatse energie voor elektrische bouwvoertuigen. De PowerTree breidt het Deutz-portfolio van alternatieve aandrijfsystemen uit en is de eerste unit in zijn soort die ter plaatse emissievrije energie levert voor elektrische toepassingen.
Voorlopige resultaten tonen aan dat Deutz in 2022 een succesvolle start heeft gemaakt. De cijfers geven de fabrikant van innovatieve aandrijfsystemen vertrouwen voor de rest van 2022.
Motorenfabrikant Deutz investeert volop in de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen, waterstofmotoren en fuelcelltechniek. Welke kant het op zal gaan? Zelfs de Duitse aandrijflijnspecialisten tasten hierover nog in het duister. Een ding is zeker; de verbrandingsmotor blijft de komende jaren bij Deutz de moneymaker van het bedrijf. En die dieselmotor wordt nog altijd beter, efficiënter en schoner.