Nieuwe Wirtgen asfaltfrees voor de krappe bouwplaats
Het Duitse Wirtgen introduceert wereldwijd een nieuwe compacte freesmachine: de W 150 F(i).
Het Duitse Wirtgen introduceert wereldwijd een nieuwe compacte freesmachine: de W 150 F(i).
Wegenbouwbedrijf Matthäi gebruikte Topcon-technologie voor de herbestrating van de drukke snelweg B420 in de buurt van Fürfeld in Rijnland-Palts, Duitsland. SmoothRide hielp de aannemer om ondanks uitdagende werkomstandigheden de strakke deadlines te halen. Een van de grootste uitdagingen voor Matthäi tijdens dit project was het vermijden van lange files door wegafsluitingen.
Met de Europese marktintroductie van de W 100 Fi, W 120 Fi en W 130 Fi, presenteert koudfreesspecialist Wirtgen drie hoogwaardige compacte freesmachines van de volgende generatie. Innovatieve technologieën van de beproefde grote freesmachines uit de F-serie zijn nu geïntegreerd in deze compacte freesmachines, in de klasse van één meter.
Cat heeft de PM620, PM622, PM822 en PM825 asfaltfrezen een update gegeven. Talrijke verbeteringen leiden volgens Cat tot een vereenvoudigde bediening en verlaging van de eigendoms- en bedrijfskosten.
Topcon, leverancier van 3D-(meet)technologie, en Top-Off, expert in freeswerken, ondersteunden hoofdaannemer Willemen Infra bij de renovatie van baan 07L/25R van Brussels Airport Company. Het project startte op 13 juli en dankzij de inzet van slimme technologie kon de landingsbaan op 23 augustus weer open. Met een nieuw, veilig egaal oppervlak.
Wirtgen heeft de W 220 Fi en W 250 Fi toegevoegd aan haar intelligente F-serie koudfreesmachines. De nieuwe Stage V-freesmachines W 220 Fi en W 250 Fi zijn geschikt voor een breed scala aan toepassingen met een maximale freesdiepte van 350 mm, van herstel van deklagen en fijnfreeswerk tot volledige verwijdering van de asfaltconstructie.
De laatste dagen 2019 lenen zich goed voor een terugblik op het jaar dat achter ons ligt. Een jaar dat voor de bouw gedomineerd werd door de stikstof- en PFAS-crisis. BouwMachines berichtte hierover veelvuldig, maar keek ook naar mogelijke oplossingen om de emissies van schadelijke stoffen te verminderen. En natuurlijk schreven we ook over bijzondere machines op bijzondere werkplekken, In een jaaroverzicht in drie delen blikken we terug op de belangrijkste ontwikkelingen in 2019. Dit is deel 2.
Het onderhoud aan wegen kent tegenwoordig amper nog een zomerstop. En zo kon het gebeuren dat Aduco Nederland midden in de bouwvak zijn nieuwste frees in gebruik nam. Een primeur. Want de fonkelnieuwe Wirtgen W210Fi komt formeel zelfs pas in 2020 op de markt. Met deze nieuwe toevoeging beschikt Aduco als eerste freesbedrijf in Nederland over een asfaltfrees die voldoet aan de Stage V-emissie-eisen.
In tegenstelling tot grondverzetmachines is een dichte cabine op freesmachines nog tamelijk uniek. Aannemer D. van der Steen BV uit Utrecht nam vorig jaar de allereerste tweemeter Wirtgen-frees mét dichte cabine in gebruik. Uiteraard brengt een cabine veel comfort met zich mee, tegelijk is het een nieuwe manier van werken die nogal wat vergt van de machinist. Die moet leren vertrouwen op camerabeelden.
Bobcat breidt het aanbod aanbouwdelen zelfnivellerende asfaltfrezen uit met twee nieuwe modellen: de SLP50 (50 cm breed) en de SLP120 (120 cm breed). De frezen zijn voor gebruik met Bobcat compacte laders.