artikel

Yanmar SV60: stabiele 6-tonner

Materieel

Yanmar SV60: stabiele 6-tonner

Geert-Jan de Kok BV is een verkoopserviceorganisatie op het gebied van landbouwmechanisatie en grondverzetmachines en aanverwante producten. Om een landelijke dekking te garanderen heeft het bedrijf vestigingen in Esbeek, Bladel, Etten-Leur, Molenaarsgraaf en Benschop. En daarnaast wordt nauw samengewerkt met dealers LMB Den Otter BV in Bruchem, De Vor Brandes & Co BV met vestigingen in Werkhoven en Renswoude en Schipper Mechanisatie BV in Putten (dit met betrekking tot John Deere).

Het familiebedrijf is dealer van onder meer de gerenommeerde landbouwmerken John Deere, Kuhn, Manitou, Krampe, Trioliet, AVR, Veenhuis, Ocmis en Miedema. Maar aangezien we een test doen uit de productcategorie graafmachines, concentreren we ons verder op de divisie grondverzet. Familiebedrijf Geert-Jan de Kok BV, dat inmiddels 100 medewerkers heeft, is gespecialiseerd in verkoop, onderhoud, reparatie en verhuur van compacte grondverzetmachines. Men is importeur van enkele gevestigde namen in het compact materieel waaronder Mustang schrank- en knikladers.

Zes modellen in gewichtsklasse van 1,5 tot 5 ton

Mustang heeft zes modellen in de gewichtsklasse van 1,5 tot 5 ton. Alle Mustang knikladers zijn voorzien van Yanmar dieselmotoren. Het kleinste model AL 10 heeft Commer assen. De AL 306, AL 406, AL 506, AL 608 en AL 708 zijn uitgerust met ZF assen en hebben twee rijsnelheden tot 30 km/u. Tevens is er op de AL 306, AL 506, AL 608 en AL 708 een cabine leverbaar. Alle Mustang-knikladers zijn voorzien van een hydraulisch snelwisselsysteem. In het voorjaar van 2019 komt er ook een telescoop uitvoering van de AL 708 op de markt, later volgt de AL 608 telescoop.

‘De Yanmar-motor heeft genoeg power om flink wat bakken te verzetten in korte tijd. Het geluidsniveau is dan nog steeds zeer acceptabel.’

Paus-shovels

Geert-Jan de Kok voert ook de Bema-veegmachines geschikt voor montage aan wielladers, telescoopladers, tractoren en speciale voertuigen. Verder importeert het bedrijf de Paus shovels van Duitse makelij die leverbaar zijn als knik-, zwenk- of telescooplader. Het gamma loopt uiteen van 5 tot 7,8 ton machinegewicht. Paus shovels zijn krachtige wielladers die voor vele toepassingen ingezet kunnen worden. De cabines zijn comfortabel en ruim. Ze beschikken onder andere over een doorgetrokken voorruit, die een goed zicht geeft rondom de machine en het laadframe, hetgeen de productiviteit en veiligheid verhoogt.

Optioneel zijn de Paus shovels leverbaar met airconditioning en een luchtgeveerde stoel. Alle types worden uitgerust met de betrouwbare, krachtige en zuinige dieselmotoren van Deutz. Doordat de motorkap hoog opent zijn de dagelijkse onderhoudswerkzaamheden eenvoudig uit te voeren. Naast de genoemde knikladers en zwenkladers heeft de fabrikant ook nog een kniklader met telescoopgiek, model TL8.7, met een basisgewicht van 6.200 kilogram. Deze heeft eveneens een zwenkvariant, model TSL8.7, met een basisgewicht van 6,9 ton.

De cilinders worden uitstekend beschermd.

De cilinders worden uitstekend beschermd.

Zes types met eigen gewicht van 1,7 tot ruim 5 ton

Verder distribueert Geert-Jan de Kok trailers van het merk Mac met laadvermogens van 6 tot 28 ton en is het bedrijf sinds 2015 dealer van de Furukawa sloopgereedschappen. Ook levert de onderneming de in Amerika geproduceerde Gehl knikladers. Dit leveringsprogramma bestaat uit zes types met een eigen gewicht van 1,7 tot ruim 5 ton. Sinds 2012 Yanmar dealer Maar aangezien we vandaag gaan testen met de Yanmar SV60 midigraver, focussen we ons nadrukkelijk op dit importeurschap.

Eddy van de Wal, vertegenwoordiger van Geert-Jan de Kok BV vertelt: ‘We zijn er trots op dat we al sinds 2012 importeur zijn van dit topmerk. Met twee productielocaties in Frankrijk en Duitsland produceert en distribueert Yanmar Construction Equipment Europe bouwmachines die speciaal zijn ontworpen voor de bouw, civiele techniek en landschapsarchitectuur. Yanmar, specialist in compact materiaal, biedt een volledig assortiment machines, waaronder conventionele en zero tail swing mini- en midi-graafmachines, dumpers, compacte wielladers, mobiele graafmachines en aanbouwdelen.’

‘Het is de missie van Yanmar om betrouwbare, veilige en robuuste machines te produceren die optimaal voldoen aan de eisen van de markt. Van het ontwerp en de productie van de machines tot de follow-up en de dienstverlening aan de klanten. Met een netwerk van meer dan 170 dealers in heel Europa is een optimale bereikbaarheid altijd gegarandeerd.’

Totale leveringsprogramma van Yanmar behoorlijk compleet

‘Het totale leveringsprogramma van Yanmar is behoorlijk compleet. Allereerst de rupsgraafmachines bestaande uit 21 modellen, in gewicht uiteenlopend van 1 tot ruim 12 ton. Waarbij de SV-lijn de conventionele machines zijn en de VIO-lijn de binnendraaiers omvat. Verder heeft Yanmar 3 mobiele graafmachines in het gamma met een eigen gewicht van 7 tot ruim 12 ton. De lijn wielladers bestaat uit 5 modellen van 5 tot 7 ton en tot slot de lijn van 3 rupsdumpers met een gewicht van 0,5 tot 3 ton. Op dit moment produceert Yanmar ruim 6.500 units per jaar. Maar de onderneming heeft een flinke ambitie, Yanmar wil namelijk de tweede grootste producent van de wereld worden. Wij bij Geert-Jan de Kok BV willen daar graag ons steentje aan bijdragen.’

De Yanmar SV60 heeft een behoorlijk reikwijdte.

De Yanmar SV60 heeft een behoorlijk reikwijdte.

Yanmar SV60: grootste machine in zijn klasse

We lopen naar de testlocatie waar de Yanmar SV60 al op ons staat te wachten. Machinist Jan Jacob Bles bekijkt de machine en geeft z’n eerste reactie: ‘Het is een goed ogende en strakke machine om te zien. Ze hebben op het achterraam de tekst gezet ‘de grootste machine in z’n klasse’, dat ga ik dadelijk graag controleren.’ Het rondje beginnen we aan de voorzijde van de machine. Daar zien we de lange lepelsteel met bovenliggende cilinder die zorgt voor een graafbereik van 6.410 mm. De cilinderbescherming oogt uitstekend. Jan Jacob: ‘Ook het leidingwerk maakt een verzorgde indruk, Yanmar heeft echt de focus gelegd op een hoog afwerkingsniveau.’

‘De Yanmar SV60 is standaard zeer compleet en de cabine is ongekend ruim in deze klasse.’

Verder zien we de mooi geïntegreerde en beschermde LEDwerklamp, die in het midden van de giek is gepositioneerd. En ook de giekcilinder heeft weer cilinderbescherming. Verder naar beneden de onderwagen met een totale breedte van 1.990 mm en de 400 mm brede short pitch rupsen, voor meer stabiliteit. Bovenop de cabine zien we twee led-werklampen. Vervolgens lopen we naar de rechterzijde van de 6-tonner en openen de eerstvolgende servicekap die naar de bovenzijde open gaat. Daar bevindt zich de brandstofvulpomp met automatische afslag en het makkelijk te verwisselen luchtfilter. Jan Jacob’: ‘De tankinstallatie is netjes weggewerkt en de slang heeft een goede lengte.’

Grote zijkap scharniert nagenoeg geheel open

Verder naar achteren openen we de grote zijkap die nagenoeg geheel open scharniert. In deze ruimte bevinden zich de hydrauliektank met afleesbare niveaumeter en de koelers. Verder naar boven zien we het massaslot bovenop de machine gemonteerd. Jan Jacob: ‘Dit vind ik wel een aparte, enigszins kwetsbare plek voor het massaslot. Ik rijm dit niet helemaal met de voor de rest uitstekend doordachte opzet van deze SV60.’

Twee serviceluiken

Gaan we naar de achterzijde van de SV60 waar we de twee serviceluiken zien. Een kleinere aan de bovenzijde met daarachter de airconditioningsunit en het reservoir voor de ruitensproeiervloeistof. En beneden zien we een groot luik met daarachter de motor, reservoir voor de koelvloeistof, oliepeilstok en oliefilter met waterscheider. Onder het serviceluik bevindt zich het contragewicht van 200 kg. Aan de bovenzijde zien we de achteruitkijkcamera die tot de standaard uitrusting behoort. Aan de linkerzijde is er nog een klein serviceluik voor toegang tot de vetspuit en de gereedschapset.

Ruime instap

We lopen naar de brede cabinedeur die is voorzien van veel glas. Jan Jacob stapt in en geeft een korte toelichting: ‘De  instap is echt ruim en gaat veilig en gemakkelijk door de goed gepositioneerde handgrepen. Ook de beenruimte voor de machinist is voorbeeldig in deze machineklasse. Als ik om me heen kijk vind ik de cabine erg ruim, deze zou net zo goed bij een 8-tonner kunnen passen. Voor de rest vind ik het geheel een degelijke uitstraling hebben. Het grote glasoppervlak in combinatie met het dakraam zorgt dat er veel licht in de cabine komt.’

Onderdelen zijn goed toegankelijk voor service.

Onderdelen zijn goed toegankelijk voor service.

Ruime cabine

De luchtgeveerde en goed verstelbare stoel is standaard uitgerust met een hoofdsteun en geeft voldoende steun. Aan de zijkanten zien we goed gepositioneerde polssteunen die zijn gemaakt van aangenaam zacht materiaal. Alvorens Jan Jacob plaats neemt zet hij zijn koelbox achter de stoel en geeft commentaar: ‘Dat is fijn zeg, genoeg ruimte om de koelbox neer te zetten. Dat zien we niet overal.’

Realtime status van de machine

De voorruit die bestaat uit twee delen is makkelijk te openen. De onderruit kan eventueel achter de stoel worden geplaatst. In de rechterhoek van de cabine tegen de A-stijl aan zien we de grote monitor van het camerasysteem. Daaronder twee ventilatieroosters met daaronder het 3,3 inch grote scherm van de boordcomputer. Deze geeft realtime de status van de machine weer, voorziet in informatie over bijvoorbeeld brandstofverbruik, koeltemperatuur en urenstand. Verder de goed in de hand liggende joysticks, voor traploze proportionele aansturing van twee dubbelwerkende hydraulische functies.

Naast de rechterjoystick zien we de bedieningshendel voor het dozerblad met geïntegreerde bedieningsknop voor de rijsnelheid (2,2 en 4,7 km/h) en verder naar achteren diverse drukschakelaars voor ruitenwissers, verlichting, Ecomodus, auto decelfunctie (voor verlaging van het toerental bij inactiviteit van de machine), lastsignalering en bediening van de snelwissel. Verder nog een bekerhouder, draaiknop voor traploze bediening van de hamerfunctie en het bedieningspaneel van de airconditioning. Onder de achterruit zit de radio met bluetooth functie.

De hijstest bewijst dat de Yanmar SV60 een stabiele machine is.

De hijstest bewijst dat de Yanmar SV60 een stabiele machine is.

Genoeg power

Het is tijd om te gaan draaien met de Yanmar SV60, die volledig nieuw is in het leveringsprogramma. Jan Jacob start de 4 cilinder 4TNV84T dieselmotor, uiteraard van eigen makelij die een vermogen levert van 33,4 kW. Hij geeft vol vermogen en graaft stevig en in hoog tempo. ‘De Yanmar motor heeft genoeg power om flink wat bakken te verzetten in korte tijd. Het geluidsniveau is dan nog steeds zeer acceptabel.’

Vervolgens wordt de Eco-modus geactiveerd en wordt er gedurende een lange tijd afgewerkt. Jan Jacob vertelt verder: ‘Het afwerken en profileren gaat prima, de SV60 heeft voldoende gevoel in de joysticks om netjes en soepel het nauwkeurige werk uit te voeren.’

Yanmar SV60: goed ogende en strakke machine met compacte bouw

Tot slot doen we nog een hijstest. Machinist Jan Jacob tilt een Yanmar SV08 met een gewicht van 1 ton op. Dit gaat uitstekend zowel bij het strekken voor de machine als aan de zijkant. De SV60 bewijst een stabiele machine te zijn. Conclusie is dat de Yanmar SV60 een goed ogende en strakke machine is met een compacte bouw. Jan Jacob: ‘Verder is het afwerkingsniveau hoog en de standaard specificatie is compleet. Ook over de servicevriendelijkheid ben ik positief.  En de cabine is echt ruim. Dat zou inderdaad weleens de ruimste kunnen zijn in z’n klasse.’

Dit artikel is gesponsord door Geert-Jan de Kok BV (hoofdvestiging)

Het bovenstaande artikel is afkomstig uit het BouwMachines Testboek 2018-2019. Abonnees ontvangen dit boek gratis bij de editie van november 2018, die vrijdag 16 november in de bus valt.

Bekijk het BouwMachines-merkdossier over Yanmar

Reageer op dit artikel