artikel

Machinist van de maand JUNI: Martin van Peursem en zijn Bomag BW154 tandemwals

Branche

Al bijna dertig jaar is Martin van Peursem (47) werkzaam in het asfalt. En ondanks de nachtdiensten en oplopende werkdruk zou Martin niets anders willen. Kleine projecten hebben zijn voorkeur. ‘Grote werken, waar het gaat om productie draaien, vind ik veel minder interessant.’

Machinist van de maand JUNI: Martin van Peursem en zijn Bomag BW154 tandemwals

Op zijn zeventiende begon Martin van Peursem als leerlingmachinist in de asfaltsector. Na een klein uitstapje bij een sloopbedrijf – hij was twee jaar shovelmachinist bij een breker – werkt Martin nu alweer 21 jaar in een asfaltploeg bij Dura Vermeer. ‘En ik hoop dit werk nog heel lang vol te houden al betekent dat wel veel werken in de nachtelijke uren’, zegt Martin.

Geen vaste asfaltploeg

Dura Vermeer telt 6 asfaltploegen, die ieder bestaan uit een vaste club van 8 man. Martin behoort niet tot een vaste asfaltploeg, maar valt in daar waar hij nodig is. ‘Ik houd juist van die afwisseling. Niks ten nadele van mijn collega’s, maar het werken met een vaste groep maakt het voor mij wat eentonig’, aldus de walsmachinist.

Ik vind juist meer voldoening in de kleine projecten.

Door privéomstandigheden is Martin een aantal jaren niet als machinist werkzaam geweest. ‘In die periode draaide ik mee in de werkplaats van de materieeldienst van Dura Vermeer. Sinds een paar jaar kan ik weer naar buiten en daar ligt toch echt mijn hart. Liefst doe ik de kleinere werken, bijvoorbeeld wat voetpaden aanleggen in een park of zoals hier in Zeewolde onderhoudswerkzaamheden uitvoeren. Veel collega’s actief in het asfalt vinden de grote werken het mooist. Hoe meer tonnen asfalt ze kunnen draaien, hoe mooier. Ik vind juist meer voldoening in de kleine projecten.’

Asfaltseizoen wordt steeds langer

Martin ervaart dat werken in asfalt de laatste jaren is veranderd. ‘Er moet steeds meer gedaan worden op een dag. Ik zie ook dat het asfaltseizoen steeds langer wordt. Vroeger lag het werk in de winter echt een paar maanden langer stil dan tegenwoordig. Vandaag de dag worden de asfaltsets al eind februari, begin maart van stal gehaald.’
In de maanden dat geen asfaltwerken worden uitgevoerd, is Martin vooral actief met het keuren van elektrisch gereedschap, ladders en steigers.

Ik heb me wel eens afgevraagd of ik niet wat anders moest gaan doen. Maar nee, mijn toekomst ligt in het asfalt.

‘Winterdag bezoek ik de bouwplaatsen van Dura Vermeer om keuringen uit te voeren. Ook mooi werk, maar ik ben toch altijd weer blij als ik weer met mijn Bomag BW154 tandemwals op pad kan. Ik heb me wel eens afgevraagd of ik niet wat anders moest gaan doen. Maar nee, mijn toekomst ligt in het asfalt.’

Stoomwals De Gebroeders

De liefde voor machines zit bij Martin diep. ‘Helaas zie ik dat bij de jongste generatie machinisten wat minder terug. Ik wil ze natuurlijk niet allemaal over één kam scheren, maar er zijn er bij voor wie goed zorgen voor het materieel wat minder vanzelfsprekend is. Hetzelfde geldt voor het netjes houden van de werkplek.’

Ook in zijn vrije tijd is Martin nog met machines bezig. ‘Samen met een aantal vrijwilligers onderhouden we stoomwals De Gebroeders, die gebruikt werd bij één van de door Dura Vermeer overgenomen bedrijven. Deze stoomwals uit 1922 wordt bij diverse evenementen onder stoom gezet. Zo’n 100 jaar geleden was walsmachinist nog echt een zwaar beroep. En ondanks dat de werkdruk nu hoger is, is met de huidige machines het werk voor de machinist echt wel lichter geworden’, besluit Martin.

Foto's

Reageer op dit artikel