10.000ste wiellader Liebherr rolt van de band
Een mijlpaal voor Liebherr. De 10.000ste XPower wiellader rolde van de band in Bischofhofen.
Een mijlpaal voor Liebherr. De 10.000ste XPower wiellader rolde van de band in Bischofhofen.
Daar draait hij, de elektrische Liebherr 916 van de Gebroeders Kok, op een doordeweekse ochtend in de Kastanjelaan in Zuidlaren. Patrick Kok (32) en zijn broer Gert-Jan Kok (29) verbazen zich er nog steeds over dat deze onlangs aangeschafte kraan op wielen zó stil is. Het loon- en grondverzetbedrijf, met Bakkeveen als thuisbasis, beschikt over meerdere elektrische machines. Patrick: "Ze draaien nagenoeg probleemloos. Soms is er wat laadstress, maar als er niet veel mee gereden wordt, kan deze Liebherr prima acht uur draaien.''
Er zijn veel redenen om autonome bouwmachines te ontwikkelen en te bouwen: efficiency, het voorkomen van saaie, repeterende handelingen, brandstofbesparing en personeelstekort. Of gewoon omdat het kan. Hoe ver zijn die machines? En wat heb je er anno 2025 aan?
Kubota gaat met Liebherr een samenwerking aan voor de fabricage aan voor 9-ton en 11-ton mobiele graafmachines voor de Europese markt.
Liebherr zal op komende Bauma twee volledig nieuwe mobiele compactgraafmachines presenteren in het populaire tientons segment.
De 22-jarige Janno van Geerenstein uit Renswoude draait alweer vijf jaar op een Liebherr A914. Toen hij nog maar een jaar of 8 was, zat hij voor het eerst op een kraan. Zo lang hij zich kan herinneren was het zijn wens om machinist te worden en daar heeft hij nog geen dag spijt van.
Liebherr heeft zijn K-serie snelmontagekranen geüpgraded. De vernieuwde kranen bevatten nu intelligente assistentiesystemen.
Aannemers elektrificeren 'en masse' hun bouwmachines. Wat voor beleid hanteren ze daarbij? Wat zijn de grootste uitdagingen? Serie interviews met managers van bouwers over de dilemma's en keuzes waar zij voor staan. Dit keer Pieter Cornelisse, directeur en eigenaar van Cornelisse Infra.
Aannemersbedrijf Van Roon is actief in de Railinfra en investeerde eerder al in een door Nijhuis Engineering geëlektrificeerde Liebherr A922 spoorkraan. Na het succes van deze eerste elektrische Liebherr heeft van Roon nu ook een Liebherr R920 laten ombouwen. De railinfra branche werkt met zeer specialistische machines, net als in de GWW is elektrificering van het materieel nog niet wijdverbreid. Als het aan Nijhuis Engineering ligt komt daar verandering in.
Nu de transportsector streeft naar minder uitstoot, verschuift de aandacht steeds meer naar zware bedrijfsvoertuigen en mobiele machines buiten de openbare weg. In Duitsland bundelen meerdere partners van naam hun krachten in het PoWer-project, met als doel waterstofaandrijvingen te onderzoeken voor toepassingen in de bouw en landbouw.