Alles over Alternatieve brandstoffen

Alkylaatbenzine: schonere brandstof laat bouwmachines langer mee gaan
Alkylaatbenzine: schonere brandstof laat bouwmachines langer mee gaan

De bouwsector staat voor een grote uitdaging: het verduurzamen van werkzaamheden zonder dat dit ten koste gaat van de efficiëntie en de levensduur van machines. Schone brandstoffen, zoals Aspen alkylaatbenzine, bieden mogelijk een oplossing. Hoe kunnen deze brandstoffen bijdragen aan zowel milieuvriendelijker bouwen als het langer laten meegaan van machines?

(Foto’s: Bredenoord)
Bredenoord investeert in emissiebeperkende alternatieven

Al 85 jaar lang is Bredenoord gespecialiseerd in het leveren van energie op de bouwplaats. Dat landschap is de laatste twintig jaar ingrijpend veranderd. Wat zijn de oplossingen voor nu en voor de toekomst?

De lange weg voor waterstofmachines 
De lange weg voor waterstofmachines

Berenschot heeft in opdracht van Bouwend Nederland en de gemeente Groningen de kansen voor het gebruik van waterstof in de Nederlandse bouw- en infrasector onderzocht. Die worden gezien in zowel het realiseren van de emissievrije bouwplaats, als in het realiseren van bouwprojecten voor onder meer productie, opslag en transport.

'Begin wijkaanleg standaard met energiestations voor waterstof en stroom'
'Begin wijkaanleg standaard met energiestations voor waterstof en...

In ons mobiliteitssysteem leek batterij-elektrisch de slag te hebben gewonnen, maar waterstof komt eraan. Zero-emissie energiestations moeten de weg banen voor trucks en bouwmachines. Sommige bouwers doen mee.

Het onderzoek dat wordt gedaan naar alternatieven voor de vertrouwde lithium-ion batterijen leidt vooralsnog naar natrium-ion technologie. (Foto’s: TU Delft, Bert Jansen, Henk van Esch en Meerman Machines)
Voors en tegens van emissievrije alternatieven

Wat is de sleutel naar een emissievrije toekomst? We onderzochten al welke rol Stage V, HVO100 en waterstof kunnen spelen in de energietransitie. Wie verder in de toekomst kijkt, ziet verrassende alternatieven, in verschillende stadia van ontwikkeling.

Snelle rekensom leert: 'Prijskaartje waterstofmaterieel is te gepeperd'
Snelle rekensom leert: 'Prijskaartje waterstofmaterieel is te...

Voor bouwmachines is waterstof niet de heilige graal. Hooguit voor de buitencategorie, de echte dieselslurpers, waarschuwt Lars Kool, directeur en oprichter van Urban Mobility Systems.

De JCB 3CX graaflaadmachine fungeerde als prototype voor de waterstofverbrandingsmotor. (Foto's: JCB/Liebherr/TKI Nieuw Gas)
Waterstof als brandstof: waarom wel, waarom niet?

In de energietransitie speelt waterstof een merkwaardige rol. Als energiedrager in een brandstofcel is waterstof voor veel fabrikanten al afgeserveerd. Gebruik als brandstof voor een verbrandingsmotor lijkt logischer. Hoe zit dat nu precies?

Bouwer TBI kiest voor HVO als tussenstap naar emissieloos bouwen
Bouwer TBI kiest voor HVO als tussenstap naar emissieloos bouwen

Vanaf 1 oktober 2023 maakt bouwbedrijf TBI op al haar bouwplaatsen gebruik van HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) als brandstof. Voor het materieel met brandstofmotoren wordt geen 'gewone' diesel meer gebruikt en ingekocht.

Voor bedrijven die HVO100 nog te duur vinden, zijn er ook Blauwe Diesel-varianten op de markt met lagere aandelen non-fossiele diesel – ook allemaal drop-in fuels. (Foto’s: Future Fuels, KWS)
Is HVO100 de ideale overbrugging naar een emissieloze bouwplaats?

In de zoektocht naar de emissievrije bouwplaats lijkt een elektrisch of waterstofaangedreven machinepark het einddoel. Maar voorlopig is de traditionele verbrandingsmotor nog niet uitgespeeld. In de vorige editie van BouwMachines bespraken we de Stage V-technologie. Ditmaal komt de brandstof zelf aan bod. Wat is HVO100, en hoe draagt deze duurzame diesel bij aan emissiebeperking?

De ZW 160-7 is de nieuwste Stage V-wiellader van Hitachi.
Waarom hebben we het zo weinig over Stage V-diesels?

Met de huidige hausse aan elektrische en waterstofaangedreven machines lijken de doelen voor 2030 binnen handbereik. De nieuwste generatie Stage V-diesels lijkt intussen onder te stoffen voordat ze goed en wel zijn ingeburgerd. 'Er is voor miljoenen in Stage V geïnvesteerd en er kan veel emissiereductie mee worden behaald, maar deze stap wordt compleet over het hoofd gezien.'