artikel

Energy Expert Willem Stehouwer: ‘Waterstof wordt het reële alternatief’

Ondernemen

Energy Expert Willem Stehouwer: ‘Waterstof wordt het reële alternatief’

Is waterstof de brandstof van de toekomst? Willem Stehouwer, Energy Expert Material Handling bij MEP, laat hierover zijn licht schijnen tijdens de BouwMachines Kennisdag. Stehouwer is vanuit zijn expertise vanzelfsprekend bekend met alle voordelen van waterstof, maar ziet ook dat er nog heel wat hobbels zijn te nemen voordat de eerste bouwmachines zullen draaien op deze energiebron.

Waterstof kent meerdere voordelen: het is schoon, veilig en gemakkelijk. ‘Kort samengevat biedt waterstof het gemak van een fossiele brandstof en de voordelen van een elektrisch aandrijving’, legt Willem Stehouwer uit. ‘Een waterstoftank kan, net als bij een dieseltank, binnen een paar minuten worden volgetankt. Daarnaast stoot een voertuig op waterstof geen schadelijke stoffen uit, enkel water in de vorm van waterdamp.’ 

De afgelopen jaren is Stehouwer nauw betrokken geweest bij de inzet van waterstof als energiebron in de logistieksector. ‘Recent merk ik dat er ook interesse is voor dit onderwerp vanuit de materieelsector’, stelt hij. ‘Machineleveranciers maar ook aannemers informeren naar de mogelijkheden.’

Minder uitstoot. Hoe dan?

Minder uitstoot. Hoe dan?
 

Emissieloos werken

De interesse voor alternatieve, duurzame energiebronnen is logisch. De overheid wil dat graafmachines en wielladers fors minder uitstoten, en liefst emissieloos werken. Als de uitstoot niet vóór 2026 fors omlaag gaat, volgen wettelijke maatregelen, zo is al aangekondigd. 

Stehouwer snapt de hoge ambities die worden gesteld in het Klimaatakkoord. ‘Maar met de huidige stand der techniek is het onmogelijk om diesel op zo’n korte termijn uit te bannen. Dan zet je Nederland stil. Het kan natuurlijk, maar dan leveren we met elkaar wel veel van onze welvaart in. Nee, voorlopig moeten we diesel nog niet afserveren.’ 

Willem Stehouwer over waterstof

Een belemmerende factor voor de ontwikkeling van door waterstof aangedreven bouwmaterieel is volgens Stehouwer dat de markt voor deze machines nog klein is.

Waterstof biedt meer flexibiliteit

Voor Stehouwer is de introductie van batterij-elektrisch aangedreven (klein) materieel een eerste logische stap in de gewenste nul procent uitstoot. ‘Maar voor mij is het ondenkbaar dat zwaar materieel met een behoorlijke inzet op accu’s gaan draaien. Dat vraagt batterijen met enorme vermogens. Bovendien vergt het opladen van de accu’s een forse infrastructuur en tijd. Omdat een waterstoftank in een mum van tijd vol is, biedt waterstof veel meer flexibiliteit in vergelijking met batterij-elektrische aandrijving.’ 

Een belemmerende factor voor de ontwikkeling van door waterstof aangedreven bouwmaterieel is volgens Stehouwer dat de markt voor deze machines nog klein is. ‘Wereldwijd staat het nog in de kinderschoenen. Fabrikanten moeten investeringen doen om een goed product neer te zetten, terwijl deze machines nog maar voor een handjevol landen interessant is. Maar het is een kwestie van tijd. Hyundai en Toyota bieden nu hun waterstoftechnologie voor vrachtwagens en bussen aan OEM’s aan. Mijn verwachting is dat vanuit de automotive sector de stap wordt gezet richting de grondverzetbranche.’ 

Hele keten is nodig

Wat Stehouwer betreft ligt de bal niet bij één of twee partijen. ‘Er is een ketenintegrale aanpak nodig om de energietransitie te realiseren. Gemeenten, projectontwikkelaars, aannemers, energieleveranciers, machinefabrikanten; de hele keten is nodig om iets voor elkaar te krijgen.’ 

Hij realiseert zich dat het financieel een enorme opgave is om in Nederland een project met waterstof op de bouwplaats te draaien. ‘Natuurlijk moet zo’n project financieel verantwoord zijn, maar de knowhow die partijen opbouwen geeft betrokkenen een enorme voorsprong. Dat is van onschatbare waarde.’ 

Reageer op dit artikel