artikel

Volledig elektrische 25-tons Cat kost (nu nog) 620.000 euro

Ondernemen Premium

Volledig elektrische 25-tons Cat kost (nu nog) 620.000 euro

Vol trots showde Pon woensdagmiddag in Almere een volledig elektrische 25-tons rupsgraver van Cat. De machine, een omgebouwde 323F, is in Noorwegen ontwikkeld door een groep ingenieurs van Pon Oslo. Als er in Nederland vraag komt naar de elektrische graafmachine, gaat Pon onderzoeken of het mogelijk is om de machine ook hier op de markt te brengen.

In Almere werd woensdag een prototype getoond en gedemonstreerd. De dieselmotor en bijbehorende componenten zijn in deze Caterpillar vervangen door een elektromotor en accu’s. De graver heeft de naam 323F Z-Line gekregen.

Machine in Noorwegen al op de markt aangeboden

In Noorwegen wordt de machine inmiddels daadwerkelijk op de markt aangeboden. De vraagprijs ligt daar op 620.000 euro, vertelde Erik Sollerud, algemeen directeur van Pon Equipment in Oslo.

‘Ja, dat is ongeveer drie keer zo duur als eenzelfde machine op diesel. Of dat duur is? Wat is duur?’, vroeg Sollerud zich hardop af. ‘Als je dankzij deze machine een miljoenenopdracht binnenhaalt, is het dan duur?’

10.000 draaiuren is 110.000 euro brandstofbesparing

Volgens Sollerud bespaar je met een elektrische machine ook veel kosten.

‘Bedenk dat je, gemeten naar het huidige prijspeil, in 10.000 draaiuren 110.000 euro bespaart op je brandstofkosten. En het prijsverschil tussen diesel en elektrisch zal eerder toe- dan afnemen’, aldus Sollerud.

Batterij wordt ook in de offshore gebruikt

De meeste kosten zitten in het accupakket. ‘We hebben gekozen voor een batterij die ook in de offshore wordt gebruikt.’

Erik-Sollerud-Pon-Norway-Cat-323F-Z-Line.-Foto-Boudewijn-Warbroek

Erik Sollerud, algemeen directeur van Pon Equipment in Oslo. ‘Duur? Wat is duur?’

Sollerud verwacht dat accu’s in de toekomst goedkoper zullen worden. ‘De vraag is alleen: wanneer?’

Bijkomend aspect is dat in Noorwegen forse subsidies worden verstrekt. Afhankelijk van onder meer de bedrijfsomvang kunnen deze bedragen oplopen tot 150.000 euro per machine.

In Noorwegen zijn vijf exemplaren verkocht

Tot nu toe zijn in Noorwegen vijf exemplaren van de 323F Z-Line verkocht. De eerste machine wordt in november afgeleverd. Later dit najaar volgen nog eens twee exemplaren, en in het eerste kwartaal van 2019 opnieuw twee.

Verbouwen Next Gen-machines is de volgende stap

‘Het begin is er’, zegt Sollerud. ‘Behalve de vijf machines die zijn verkocht, gaan we er nog twee bouwen. Die zeven graafmachines zijn allemaal van het type 323F. Daarna beginnen we met het ombouwen van Next Gen-machines van Cat. Ook daar zien we genoeg kansen. Wij luisteren naar de vraag in de markt.’

Ook Wijnand Pon maakte kennis met de Z-Line

Het prototype dat in Almere was te zien, was ingevlogen vanuit Noorwegen. Dit had ook te maken met het feit dat grootaandeelhouder Wijnand Pon deze week een officieel bezoek bracht aan de materieeltak van de Nederlandse vestiging. Daarbij kreeg ook hij het verhaal achter de elektrische graafmachine te horen.

Emissievrij, en ook nauwelijks geluid

In Almere werd de machine gepresenteerd aan een select gezelschap van ongeveer twintig klanten en andere relaties van Pon.

Cat-323-F-Z-Line.-Foto-Boudewijn-WarbroekNa een korte demonstratie door een machinist van Pon, mochten ook gasten even proefdraaien op de elektrische graver. De reacties waren louter positief. Het meest bijzonder vond iedereen het feit dat deze zware machine niet alleen volledig emissievrij is, maar ook nauwelijks geluid produceert.

‘De prestaties zijn hetzelfde als bij diesel’

‘En de prestaties bij het laden, graven en afvlakken zijn hetzelfde als bij de dieselvariant’, belooft Sollerud.

De Z-Line kan volgens de officiële opgave vijf tot zeven uur onafgebroken draaien. ‘Maar we hebben getest in zware omstandigheden’, merkt Sollerud op. ’Misschien kan de machine ook wel tien uur draaien.’ Het opladen van de accu’s kan in anderhalf uur.

30 procent CO2-uitstoot door bouwmaterieel

Sollerud is ervan overtuigd dat er ook in andere landen dan Noorwegen kansen liggen voor de Z-Line. De reden dat hij in 2017 met zijn ingenieurs ging nadenken over een elektrische variant van de 323F, was de CO2-discussie.

‘Noorwegen wil de CO2-uitstoot in 2030 met 40 procent hebben verminderd. Toen kwam de overheid met een schema, en daarin stond dat 30 procent van de CO2-uitstoot in ons land werd veroorzaakt door bouwmaterieel. Ik kon dat niet geloven.’

Sollerud wilde geen pistool tegen zijn hoofd

Navraag door Sollerud leerde dat Noorwegen zich had gebaseerd op de verkoopcijfers van diesel. In Noorwegen draait materieel op belastingvrije brandstof.

‘Toen stond ik met mijn mond vol tanden. Blijkbaar klopten de cijfers. Daarop besloot ik dat ik niet wilde afwachten totdat iemand mij een pistool tegen het hoofd zou zetten om maatregelen af te dwingen. Dan neem ik liever zelf de regie. Want elk dreigement is ook een kans.’

Ventilatiekosten bij tunnelwerk kan je uitsparen

De Z-Line is volgens Sollerud onder meer interessant voor binnenstedelijk werk, maar ook bij de aanleg van tunnels.

‘Weet je wel hoeveel geld een aannemer bij tunnelwerk kwijt is aan ventilatiekosten? Die kosten spaar je uit als je met elektrische machines gaat werken.’

‘Brandstoffenmix moet veranderen’

Robbert Boersma, commercieel directeur van Pon Equipment Nederland, zegt dat zijn bedrijf voortdurend op zoek is naar manieren om voorop te blijven lopen.

Raymond Gense, directeur Future Technology en Public Affairs bij Pon, hield de aanwezigen voor dat het onontkoombaar is dat de sector nadenkt over duurzamere manieren van werken. In Nederland wordt volgens berekeningen 8 procent van alle CO2-uitstoot veroorzaakt door ‘mobiele werktuigen’.

Volgens Gense is onvermijdelijk dat fossiele brandstoffen in de toekomst plaats gaan maken voor verdere elektrificering, en voor gas (methaan en/of waterstof). ‘Onze brandstoffenmix zal moeten veranderen.’

Ook een digitaal abonnement op BouwMachines, met onbeperkt toegang tot alle Premium-artikelen? Dat kan al voor 6,25 euro per maand. Klik hier voor meer informatie. 

Meer nieuws over elektrificering:

Reageer op dit artikel