artikel

De dealer voorbij: Van Werven doet alle onderhoud in eigen beheer

Ondernemen Premium

De dealer voorbij: Van Werven doet alle onderhoud in eigen beheer

Bij Van Werven draaien dagelijks zo’n 400 stuks materieel met wielen of rupsen. Het volledige onderhoud van dat immense machinepark gebeurt in de eigen werkplaatsen. ‘Omdat dit goedkoper is dan onderhoud bij de dealer, omdat we zo flexibeler zijn en omdat we vinden dat we het zeker zo goed kunnen als de dealer’, stellen Cor van Werven en Adrie Dekker.

Onderhoud in eigen beheer. Willem van Werven uit Oldebroek zweerde er in 1945 bij toen hij met een trekker en kipper de basis legde voor de inmiddels flink uit de kluiten gewassen Van Werven-bedrijvengroep. Zelf machines onderhouden bespaarde hem geld, hij kon zelf bepalen wanneer een machine een onderhoudsbeurt kreeg en hij wist ook zeker dat het goed gebeurde. Anno 2017 is de filosofie bij Van Werven nog precies hetzelfde, vertelt nazaat en technisch directeur Cor van Werven. ‘Onze machines worden door de dealer of de importeur afgeleverd en daarna ziet hij ze in de regel nooit meer terug.’

Peloton monteurs

Voor het onderhoud van de tientallen trucks en honderden grondverzetmachines die Van Werven dagelijks inzet, beschikt het bedrijf over een technische dienst met twee werkplaatsen. In Ouderkerk aan de Amstel staat de kleinste, in Oldebroek de grootste. Binnen de technische dienst werken in zo’n dertig medewerkers, van monteurs tot planners, van een elektromonteur tot binnenkort zelfs draaier/frezer. De monteurs hebben alle mogelijke gereedschappen, bruggen, bovenkranen en takels tot hun beschikking, werken met de meest moderne diagnoseapparatuur, kunnen hun hart ophalen in een jaloersmakende constructiewerkplaats en zitten dankzij het drie verdiepingen tellende magazijn nooit om een boutje of schroefje verlegen.

Spuitcabine en wasstraat

Naast het domein van de sleutelaars omvat de werkplaats (binnenkort) ook nog een spuitcabine, een gigantische wasstraat en een complete bandenafdeling. Hier worden niet alleen banden gemonteerd, maar worden ook karkasreparaties uitgevoerd en banden opgesneden. Menig dealer heeft het niet zo uitgebreid en luxe voor elkaar als Van Werven.

‘We zijn flexibeler als we zelf het onderhoud doen’

Flexibiliteit troef

Waarom alles zelf doen en niet liever de dealer? Cor van Werven: ‘Allereerst zijn we veel flexibeler als we zelf het onderhoud doen. We zijn niet afhankelijk van de agenda van de werkplaats van de dealer of importeur, maar bepalen helemaal zelf wanneer een machine voor onderhoud moet komen; wanneer het de werkplaats schikt en wanneer het onze uitvoerders qua werk uitkomt. En heeft een machine een storing, dan kunnen we gelijk tijd vrijmaken om deze op te lossen, hier in de werkplaats of in het veld met onze servicebussen. Groot pluspunt is immers dat we geen rekening hoeven te houden met andere klanten, want onze werkplaats heeft maar één klant.’

Veelzijdige en goedgekeurde monteurs

Manager technische dienst Adrie Dekker wijst als motivatie voor onderhoud in eigen beheer ook op de kwaliteit van zijn mensen. ‘Onze monteurs zijn zeker zo goed geschoold en ervaren als de monteurs bij een dealer of importeur. Ze volgen dezelfde cursussen en werken aan dezelfde machines. Hun plus is dat ze daarnaast veelzijdig zijn. Ze werken aan meerdere soorten machines, pakken ook gerust een lasapparaat erbij en deinzen niet terug voor een revisie. Die afwisseling in het werk maakt dat ze veel plezier in hun werk hebben, gemotiveerd en daarmee productief zijn.’

Kosten lager

Cor van Werven haalt nog een belangrijk pluspunt van onderhoud in eigen beheer aan, misschien wel het belangrijkste pluspunt: de kosten. ‘Ons werkplaatstarief – inclusief loonkosten, gereedschappen, verwarming, alles – ligt 10 tot soms wel 50 procent lager als dat van de dealer.’ Cor vertelt dat de werkplaats geen winst hoeft te maken, maar kostendekkend moet werken. ‘Een grote kostenbesparing halen we ook uit de onderdelen. Wij werken deels met originele merkonderdelen, maar ook met niet-originele onderdelen. Die betrekken we bij een selecte groep leveranciers en zijn soms wel tweederde goedkoper dan een origineel merkonderdeel. En denk niet dat we dan rommel hebben; het zijn vaak originele onderdelen maar dan zonder het plaatje van het merk…’

‘Is er een garantiegevalletje, dan lossen we dat meestal zelf op en gaat de factuur naar de dealer of importeur. Uiteraard in goed overleg’

Garantie ook eigen beheer

Het onderhoud in eigen beheer begint bij Van Werven al na de levering van een nieuwe truck of machine. Garantieperiode of niet, Van Werven doet het onderhoud. Adrie Dekker: ‘We maken die afspraak met de dealer of importeur. Is er een garantiegevalletje, dan lossen we dat meestal zelf op en gaat de factuur naar de dealer of importeur. Uiteraard in goed overleg. Want denk nu niet dat we een slechte relatie met de dealer of importeur hebben omdat we de garantie en het onderhoud zelf doen. Absoluut niet. Een goede band met de dealer is voor ons essentieel. Wij kampen namelijk ook wel eens met een storing waar we een specialist bij moeten hebben en we willen onze mensen ook graag goed getraind hebben.’

‘Wij kopen diverse merken’

Veel bedrijven die het onderhoud (deels) in eigen beheer doen, kiezen voor een beperkt aantal merken en typen machines. Dan hoeven er veel minder onderdelen op voorraad te worden gehouden. Cor van Werven heeft daar een heel andere kijk op. ‘Wij houden het absoluut niet bij één merk, maar kopen diverse merken. Zo hebben we wel vijf merken graafmachines draaien. Bij de aankoop van een nieuwe machine – meestal kopen we er in één keer een aantal – kijken we vooral naar aankoopprijs, restwaarde, brandstofverbruik en onderhoudskosten. De ene keer kopen we Volvo, de andere keer bijvoorbeeld Doosan. Gevolg is dat we een veelheid aan onderdelen op voorraad zouden moeten hebben. Dat hebben we ook niet. We hebben de snellopers in het magazijn liggen, maar kiezen daarnaast voor leveranciers die eventueel meerdere keren per dag leveren. Dan zijn we toch snel uit de brand bij acute storingen.’

Second life-dumper

Dat het met het onderhoud bij Van Werven wel goed zit, bewijzen de tellerstanden van de diverse machines. Graafmachines verdwijnen met ruim 15.000 uur op de klok richting de handel, wielladers bij meer dan 20.000 uur. Cor van Werven: ‘Maar regelmatig laten we een machine nog meer uren draaien. Een voorbeeld. In 2013 hebben we Streefkerk overgenomen en daarmee een hele rits Volvo-dumpers. Bij overname stonden er enkele machines al een tijdje stil. De markt trok echter aan. Daarop hebben we tien dumpers bijgekocht en daarnaast die werkloze dumpers weer ingezet. De oudste hebben we een second life gegeven. We hebben er per stuk 25.000 à 30.000 euro in geïnvesteerd en alle onderdelen die we niet vertrouwden vervangen of gereviseerd: van remmen tot de koppeling, van aandrijfas tot hydrauliekpomp. Nu zijn we drie jaar verder en de dumpers draaien nog altijd zonder al te grote problemen. Goedkoper kun je niet werken.’

Digitale werkplaats

In de werkplaatsen van Van Werven maakt de digitalisering een snelle opmars. De monteurs werken allen al met een smartphone waarop de uren worden bijgehouden, maar volgend jaar gaat de digitale registratie nog een stap verder. Op smartphone of tablet worden dan per machine de uren en gebruikte materialen bijgehouden. De kosten worden vervolgens doorberekend aan het bedrijf binnen Van Werven dat de machine in gebruik heeft. Verder komen in de werkplaatsen informatiezuilen te staan. Monteurs kunnen hierop inloggen en dan de ‘stamkaart’ opvragen van de machine waaraan ze werken.

Op die stamkaart staat alle basisinformatie van de machine; van het merk motor tot de inhoud van de hydrauliekolietank. Daarnaast wordt de stamkaart na elke onderhoudsbeurt aangevuld met de uitgevoerde werkzaamheden. Zo kan de monteur exact zien dat een bepaald onderdeel bijvoorbeeld vaker kapot gaat of dat het bijvoorbeeld tijd wordt om een hydrauliekslang te vervangen. Met de stamkaart moet het onderhoud een preventiever karakter krijgen en de bedrijfszekerheid van de machines verder verbeteren.

Lees ook:

Hoe lang gaat je rijwerk nog mee?

Revisie onverminderd populair

Revisie of nieuw: de portemonnee bepaalt

Foto's

Reageer op dit artikel