nieuws

Nederland proeftuin elektrische minigraver Bobcat: E10E twee keer zo duur als dieselmodel

Materieel

Nederland proeftuin elektrische minigraver Bobcat: E10E twee keer zo duur als dieselmodel

Bobcat heeft Nederland bestempeld tot proeftuin voor elektrische minigraafmachines. Importeur Inter-Techno is wereldwijd de eerste leverancier die kan beschikken over exemplaren van de nieuwe 1-tons E10E. De accu-aangedreven elektrische variant is in aanschaf ongeveer twee keer zo duur als het dieselmodel.

Inter-Techno heeft mede aan de basis gestaan van de ontwikkeling van de elektrische Bobcat. Volgens eigenaar-directeur Bertus Boer waren engineers van Bobcat in de afgelopen periode vrijwel wekelijks in Apeldoorn voor overleg over de te nemen vervolgstappen.

‘Alle modellen tot 25 pk worden elektrisch’

De E10E is een elektrische variant van de populaire dieselmachine E10z. Dit model is sinds 2009 op de markt. Wereldwijd heeft Bobcat er ruim 10.000 van verkocht. Inter-Techno heeft ruim vierhonderd E10z’s aan de man gebracht. Volgens Boer ging het in 2018 om ruim honderd machines, en in  2019 tot nu toe om zeventig exemplaren.

Boer verwacht dat de vraag naar elektrisch de komende jaren fors zal stijgen. Hij denkt dat de afzet van diesel- en elektrische modellen uiteindelijk ‘fifty-fifty’ zal zijn. ‘We hebben ook geen keuze. Ik denk dat alle modellen tot 25 pk elektrisch moeten gaan worden. Daar zal de overheid heel hard op gaan duwen.’

De markt vindt de prijs ‘acceptabel’

Op een volle acculading kan met de E10E vier uur worden gedraaid. De 12,7 kWu accu kan volgens fabrikant LG 4200 keer worden opgeladen. Dat zou goed zijn voor 16.800 draaiuren. ‘Maar laten we veiligheidshalve de helft hiervan aanhouden. Dan heb je het nog altijd over 8.400 uur’, aldus Boer.

Dit verklaart volgens Boer mede de hogere aanschafprijs. Als diesel kost de E10 minder dan 20.000 euro. Het elektrische model vergt een investering van 40.000 euro. ‘Maar daar staat tegenover dat je geen brandstofkosten, en veel lagere onderhoudskosten hebt. We hebben veel gesprekken in de markt gevoerd. Een prijs die twee keer zo hoog ligt is voor vrijwel iedereen acceptabel.’

De Bobcat E10E kan door gangbare deuropeningen

Inter-Techno denkt dat de machine vooral voor hoveniers en sloopbedrijven interessant is. Met name bij inpandig sloopwerk kan de E10E naar verwachting een uitkomst zijn. Door zijn breedte van 71 centimeter, uit te schuiven tot 1.10 meter, kan de machine manoeuvreren door gangbare deuropeningen.

De eerste ervaringen in de sloop zijn positief. Frans Bakker van Veerkracht Asbest & Sloop heeft de machine gebruikt bij inpandig sloopwerk in een zorggebouw in Zandvoort. ‘Ik ben een dieselman, en ik was sceptisch over elektrisch’, zegt Bakker. ‘Bij inpandig werk tanken we GTL en gebruiken we extra roetfilters. Dan ruik je niets. Maar deze elektrische machine is me 100 procent meegevallen.’

‘Het zwenken gaat sneller en de machine is sterker’

Bakker heeft diverse voordelen ervaren. ‘Het zwenken gaat veel sneller in vergelijking met een dieselmachine’, zegt hij. ‘Als ik werk met een sorteergrijper, is de machine ook sterker bij het begin van de handeling.’

Frans Bakker, te zien op de foto boven aan dit artikel, realiseert zich dat hij in het vervolg vaker op elektrisch materieel zal draaien. ‘Ik ben nu 54 jaar, en ik doe dit werk vanaf mijn vijftiende. Maar dit is zeer zeker de toekomst.’

Inter-Techno wil zoveel mogelijk feedback uit de markt

De E10E beschikt over onder meer servo-bediende joysticks en uitschuifbare armsteunen. De temperatuur van de batterij wordt op een constante temperatuur gehouden om de levensduur te verlengen. De radiateur doet dienst als oliekoeler voor de hydrauliekolie.

Tekst gaat door onder de foto.

Inter-Techno. Bertus Boer en zoon Berrie Boer. Foto Boudewijn Warbroek FOTO-6-IMG_3272

Bertus Boer (rechts) en zijn zoon Berrie.

De accu-aangedreven elektrische machine zal in eerste instantie vooral in de verhuur worden ingezet. ‘Dat doen we omdat we er zelf kort op willen zitten. We willen zoveel mogelijk feedback verzamelen uit de markt.’ Inter-Techno verwacht dit jaar vijftien à twintig machines geleverd te krijgen. De beperkte beschikbaarheid van accu’s verhindert vooralsnog grotere aantallen. Bij de machine is een snellader als optie verkrijgbaar. Deze kost 7.000 euro.

 

Reageer op dit artikel