nieuws

Bomag komt met hybride tandemwals en onderzoekt wals op propaangas

Materieel

Bomag komt met hybride tandemwals en onderzoekt wals op propaangas

Bomag lanceerde op de Bauma in 2019 twee noviteiten: een hybride tandemwals en een studiemodel van een lichte wals op propaangas.

De hybride tandemwals is een concreet product. Deze BW 174 AP Hybrid, te zien op de foto boven dit artikel, is in april 2019 op de markt gekomen. De dieselmotor, een hydraulische accumulator en het verdichtingssysteem werken bij de hybride machine nauw samen om maximale efficiëntie te bereiken, stelt de Duitse fabrikant.

Compactere motor dankzij hydraulische accumulator

De hydraulische accumulator dekt kortdurende piekbelastingen bij bijvoorbeeld het activeren van trillingen. Dit maakt het mogelijk om een ​​compactere motor te gebruiken en deze optimaal te laten werken, legt Bomag uit.

Dit zou leiden tot 20 procent minder brandstofverbruik en CO2-uitstoot.  Daarnaast gaat het verdichten met de nieuwe machine tot 20 procent efficiënter, aldus Bomag.

Hybride model volgens Bomag ‘net zo krachtig’ als conventionele machines

Volgens de fabrikant stuurt en verdicht de hybride BW 174 AP ‘net zo krachtig’ als de conventioneel aangedreven machines uit het Bomag-gamma.

De motoren van conventionele walsen zijn meestal ontworpen om piekbelastingen aan te kunnen. Maar het hoge vermogen is slechts een kort moment nodig, bijvoorbeeld bij het inschakelen van trilling of gebruik van de versnelling.

‘De keerzijde van de medaille is: voor de rest van de tijd werkt de motor met gedeeltelijke belasting, wat minder energie-efficiënt is’, aldus Bomag.

Tandemwals is voorzien van een Kubota-motor met Common Rail-injectie

De hybride tandemwals is voorzien van een Kubota-motor met Common Rail-injectie. De genoemde 20 procent besparing is volgens Bomag bevestigd tijdens praktijktesten.

En over het milieu gesproken: Bomag claimt dat 98 procent van de machine uiteindelijk te recyclen is zodra deze aan het einde van haar levensduur is gekomen.

‘Gasmotor biedt vergelijkbare prestaties als dieselmotor’

Voor een van haar lichtere tandemwalsen, de BW 120, onderzoekt Bomag of in de toekomst aandrijving door een 30-kW motor op propaangas tot de mogelijkheden behoort.

Tekst gaat door onder de foto.

Volgens Bomag biedt een 30 kW gasmotor van Deutz vergelijkbare mogelijkheden als een dieselmotor met roetfilter. De rijsnelheid en verdichtingsprestaties liggen op hetzelfde niveau.

Vijf uur werken op één gasfles

De proef van Bomag voorziet in het gebruik van reguliere glasflessen die verkrijgbaar zijn bij doe-het-zelfzaken en benzinestations.

‘Met één gasfles kan maximaal vijf uur worden gewerkt. Het vervangen van de fles duurt maximaal 10 minuten en de bediening is zo eenvoudig dat slechts een korte briefing nodig is.’

Het grote voordeel van gasaandrijving is dat ‘een ingewikkeld uitlaatgasnabehandelingssysteem niet meer nodig is’, aldus Bomag. De gasmotor voldoet aan de Stage V-eisen.

 

Reageer op dit artikel