nieuws

Bijzondere Scania voor Beck Logistics: bakwagen en trekker ineen

Materieel

Bijzondere Scania voor Beck Logistics: bakwagen en trekker ineen

Beck Logistics uit Nijmegen heeft een nieuwe, volledig luchtgeveerde Scania R450 8×2*6 bakwagen in gebruik  genomen.  Een bijzonder voertuig, want deze Scania met zijn zware Hiab autolaadkraan kan als bakwagen én als trekker worden ingezet. Beide zijn vermeld op het kenteken.

De opbouw van laadbak en de Hiab autolaadkraan werden ontworpen en uitgevoerd door Hiab-dealer FBS in Apeldoorn. Opvallend is dat de Scania 8×2 bakwagen ook als trekker inzetbaar is.

Trekker met een schotelhoogte van 120 cm.

Het extra lage chassis kan worden ingezet zonder de afneembare laadbak. Daardoor wordt het een trekker met een schotelhoogte van 120 cm. Daarmee kan de Scania de eigen Broshuis opleggers meenemen. Met de laadbak erop kan eventueel ook met een aanhangwagen gereden worden.

Het chassis van de 4-asser is door FBS in Apeldoorn rondom afgewerkt met rvs kisten en spatborden. Het chassis is volledig afgedekt met tranenplaat en achter de autolaadkraan zijn extra kasten aangebracht voor allerlei benodigdheden. Opvallend is het hoge afwerkingsniveau van de opbouw met gebruik van roestvrijstaal en led-verlichting rondom.

Innerliner zorgt voor extra stabiliteit

De kraan is een Hiab X-Hipro 1058 net een capaciteit van 105 ton. De kraan is uitgerust met een uitschuifbare jib. De Scania R450 is voorzien van twee 9-tons luchtgeveerde voorassen waardoor de aslasten geen probleem zijn.

Het Scania chassis is af-fabriek voorzien van een zogenaamde innerliner. Die zorgt voor extra stabiliteit. De Scania is verder voorzien van een 8-tons steunpoot voor de voorbumper. Daardoor is de autolaadkraan rondom inzetbaar. Door de kast voor de voorbumper met de speciale belijning valt deze steunpoot amper op.

De Scania wordt in opdracht van klanten van Beck ingezet in onder meer de bouw- en energiesector, alsmede voor machine- en speciaaltransport.

Twee keer per week de gratis nieuwsbrief van BouwMachines ontvangen? Schrijf u hier in.

 

Reageer op dit artikel