nieuws

Vrijbloed heeft de primeur: de eerste elektrische vrachtwagen in de bouw

Materieel

Vrijbloed heeft de primeur: de eerste elektrische vrachtwagen in de bouw

Vrijbloed Transport neemt een elektrische vrachtwagen inclusief elektrische kraan en kipper in gebruik. De combinatie gaat worden ingezet voor KWS.

De door Wierda Hybrid Technologies en Framo ontwikkelde combinatie was onlangs te zien bij de aftrap van de Nationale Week van de Circulaire Economie bij Kampen. Binnenkort wordt de vrachtwagen voor het eerst ingezet op een project van KWS.

De actieradius is naar verwachting 150 kilometer

De eerste elektrische vrachtwagen in de bouw bestaat uit een volledig elektrisch aangedreven Framo-trekker met een oplegger, met een eveneens elektrisch aangedreven hydrauliek -unit. Daarmee wordt zowel de autolaadkraan als de kipper bediend.

De elektrische vrachtwagen vermindert de geluidsoverlast en heeft naar verwachting minder onderhoud nodig in vergelijking met een vrachtwagen met een dieselmotor. De actieradius met een opgeladen accu en inclusief oplegger is naar verwachting 150 kilometer.

KWS ‘wil niet langer wachten’

Op het moment dat de vrachtwagen definitief is goedgekeurd om de weg op te mogen en wordt ingezet op projecten, moet de praktijk uitwijzen wat de prestaties van de elektrische vrachtwagen precies zijn onder verschillende omstandigheden.

‘KWS wil deze belangrijke stap nu zetten en niet langer wachten. Het milieu wacht immers ook niet langer’, zegt Rolf Mars, directeur van KWS.

Directie is trots op de eerste elektrische truck in de bouw

‘We moeten onze verantwoordelijkheid nemen’, meent Mars, ‘en het gebruik van fossiele brandstoffen als ook de uitstoot van CO₂ terugdringen. We zijn trots dat we de eerste elektrische vrachtwagen in de bouw samen met Vrijbloed hebben gerealiseerd en hopen dat er snel meer volgen.’

KWS gaat de vrachtwagen inzetten bij het afvoeren, verplaatsen en aanvoeren van bulkgoederen en materialen zoals zand en stenen. Het gaat om projecten van onder meer de opdrachtgevers Schiphol en de gemeente Amsterdam. KWS Infra Amsterdam-Heerhugowaard krijgt de primeur.

Oplegger en kraan volledig in Nederland ontworpen en gebouwd

De oplegger met elektrische kraan is volledig in Nederland ontworpen en gebouwd, in samenwerking met diverse leveranciers. De vrachtwagen is in Duitsland omgebouwd en bevatte oorspronkelijk een dieselmotor.

Wierda Hybrid Technologies heeft in opdracht van Vrijbloed en KWS de samenstelling geassembleerd. De ontwikkeling van de gehele elektrische combinatie was een project van 1,5 jaar.

Verdeling aslasten en ruimte voor accu’s waren uitdagingen

‘Eén van de uitdagingen was de ruimte die de accu’s innemen ten opzichte van een dieseltank en de bijbehorende verdeling van de aslasten. Een reguliere vrachtwagen heeft te weinig ruimte aan het chassis om voldoende accu’s te monteren. Door inzet van de gezamenlijke kennis, is het ons gelukt’, aldus Mathijs Vrijbloed van Vrijbloed Transport.

Ook een abonnement op BouwMachines? Dit is al mogelijk vanaf 6,25 euro per maand. Kijk hier naar de mogelijkheden.

Recente achtergrondartikelen over elektrificering:

Reageer op dit artikel