artikel

Opnieuw een elektrische minigraver van Nederlandse bodem: de Eco-Digger

Materieel

Opnieuw een elektrische minigraver van Nederlandse bodem: de Eco-Digger

Hyundai-importeur Van der Spek en het nieuwe bedrijf Eco-Digger lanceren op korte termijn een accu-aangedreven elektrische minigraver. Het gaat om een 2-tons machine. De initiatiefnemers beloven dat met de machine een volle werkdag kan worden gedraaid.

De Eco-Digger is in een jaar tijd in de 1,8 tot 2-tons klasse de vierde elektrische minigraver die op de markt komt. Limach was in het najaar van 2018 de eerste, met een omgebouwde Volvo. Daarna kwam JCB. Meerman presenteert later deze maand een elektrische Kubota. Ook de Eco-Digger moet nog deze maand klaar zijn. Daarnaast is in Nederland sinds kort de 1-tons elektrische Bobcat verkrijgbaar.

De Eco-Digger is 140 kg zwaarder dan de Hyundai basismachine

De Eco-Digger is ontwikkeld en gebouwd in Zwijndrecht. Hiervoor is een nieuw bedrijf opgericht door Hans van Pelt en Jos van Grootveld. Dit bedrijf werkt nauw samen met Van der Spek, dat dit voorjaar op de Infra-Relatiedagen al aankondigde met een elektrische minigraver bezig te zijn.

De nieuw ontwikkelde machine is een Hyundai R18-9 waarin de dieselmotor is vervangen door een Lithium accupakket en een elektromotor. Vergeleken met de basismachine is het accu-elektrische model 140 kg zwaarder. De elektrische minigraver heet Eco-Digger R18-9 E. Eco-Digger is tevens de naam van de nieuw opgerichte bv.

Een praktische en een theoretische Willie Wortel

Volgens Jos van Grootveld is het eerste idee voor de Eco-Digger in het najaar van 2018 ontstaan. ‘Toen dachten we nog dat we de eerste waren. Totdat kort hierna Limach kwam. Wij hebben wat meer tijd nodig gehad, maar we denken dat we nu een heel goed product hebben ontwikkeld.’

Van Grootveld zegt dat hij en zijn compagnon Van Pelt al de nodige ervaring hebben met elektrificering en het ombouwen van machines. ‘Hans is de praktische Willie Wortel, ik ben de theoretische Willie Wortel. Hans is heel goed thuis in de graafmachinewereld, zelf heb ik een achtergrond in het verticaal transport.’

Acht uur onafgebroken werken

De initiatiefnemers claimen dat met de Eco-Digger acht uur lang onafgebroken kan worden gewerkt. ‘Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen we dat beloven: een dag werken met volle belasting op één acculading’, zegt Van Grootveld. Opladen van de accu’s duurt zes uur. Met een externe snellader bedraagt de laadtijd drie uur. Volgens Van Grootveld is de elektrische minigraver krachtiger dan de dieselvariant van Hyundai.

De ombouwtijd van de machines is ongeveer een week. ‘Als we voldoende machines beschikbaar hebben, kunnen we één machine per week leveren’, aldus Van Grootveld.

Elektrisch is hét verhaal in de markt

Van der Spek heeft hoge verwachtingen van de Eco-Digger. ‘Elektrisch is momenteel hét verhaal in de markt’, zegt Marcel de Leur van de Hyundai-importeur. ‘Veel van onze klanten beginnen over elektrisch. We zijn bezig met een paar grote bedrijven die belangstelling hebben voor de Eco-Digger.’

Van der Spek heeft aangekondigd dat de machine ‘hoogstaand, maar betaalbaar’ moet worden. Over de marktprijs worden op dit moment nog geen mededelingen gedaan. De diesel-Hyundai R18-9 staat in de boeken voor 20.800 euro. De verkoop van de elektrische minigraver loopt via Van der Spek, of via de eigenaren van Eco-Digger.

 

Reageer op dit artikel