artikel

Hidromek wil met wielladers doorstomen op exportmarkten

Materieel

Hidromek wil met wielladers doorstomen op exportmarkten

Het Turkse Hidromek wil meer werk maken van de Europese markt. Dat lijkt een taaie klus, want Hidromek is geen prijsvechter én heeft nog weinig naamsbekendheid. Toch liegen de ambities er niet om. Ondanks dat het Turkse merk pas in 2002 zijn eerste échte bouwmachine bouwde, behoort het bedrijf nu al tot de wereldwijde top-50. Om door te stomen is groei op exportmarkten nodig en wil Hidromek full-liner worden. Nieuwe wielladers moeten bijdragen aan de expansie.

Hidromek is van oudsher vooral bekend van zijn graaflaadcombinaties. Pas in 2002 bouwde Hidromek de eerste rupsgraafmachine. Nog geen tien jaar later was het hierin al marktleider in Turkije. Nu zou je wellicht denken dat het merk marktaandeel won van onbekende Aziatische merken, maar dát is niet het geval. Hitachi, Cat, Volvo en Komatsu; ze schoven allemaal een plekje op voor Hidromek, de nieuwe nummer 1.

Hidromek heeft vandaag de dag een marktaandeel van 25 procent in de 3100 nieuwe graafmachines die jaarlijks in Turkije worden verkocht Het merk bouwt nu ook graders, wielladers, mobiele graafmachines, en werkt aan een serie walsen.

Tekst gaat verder onder de foto.

Hidromek wiellader

De wiellader is pas twee jaar op de markt. In graafmachines heeft Hidromek meer ervaring én intussen een breed gamma inclusief binnendraaiers en mobiele machines. Alle graafmachines krijgen een nieuw, meer hoekig, ontwerp.

Hidromek wil tot de top 20 behoren

Nu de Turken hun thuismarkt hebben veroverd, richten ze de pijlen op twee zaken: nieuwe machines en nieuwe markten. Want het doel is helder: in 2028 wil Hidromek tot de top-20 van grootste bouwmachinefabrikanten ter wereld behoren.

De omzet zou dan op fors meer dan 2 miljard moeten zitten. Een veelvoud van de 330 miljoen dollar omzet in 2018. Wetende dat Hidromek de laatste jaren krap 2,5 procent per jaar groeide, kun je dat gemakkelijk wegzetten als wensdenken. Tegelijk heeft Hidromek in het verleden ook bewezen stormachtig te kunnen groeien. Momenteel bouwt Hidromek in fases aan een nieuwe fabriek op een terrein van 120 hectare. Een investering van 500 miljoen euro. Dus de basis onder de groei is er.

Tekst gaat verder onder de foto.

Hidromek wiellader

Qua componenten en opbouw is de Turkse Hidromek bijna geheel Europees. Een Mercedes-krachtbron, ZF aandrijflijn, ZF-assen en Rexroth pompen.

Hidromek HMK635WL: nieuwe 20-tons wiellader

Hidromek richt de pijlen op China en straks Noord-Amerika. Ook Europa is één van de markten waarin Hidromek wil groeien. De wiellader is sinds twee jaar zo’n nieuwe machine die voor groei moet zorgen. Er is nu één type leverbaar: de HMK640WL, een 26,5-tons machine. Op de aankomende Bauma komt er een 20-tons model bij: de HMK635WL, leverbaar in 2020.

Over smaak valt niet te twisten, maar Hidromek-wielladers zijn in elk geval een indrukwekkende verschijning. Veel internationale designprijzen bewijzen dat het ontwerp in combinatie met de kleurstelling volgens kenners een schot in de roos is. Van meet af aan was dat ook de bedoeling, zegt exportmanager Ahmet Kutlu Sahin: ‘We zijn een nieuwkomer, dus moet je je onderscheiden. Het design was vanaf het begin af aan écht belangrijk. Dat doen we allemaal in eigen huis.’ De nieuwe machines zijn spierwit met grijs en opvallend signaalrode details. Het hele leveringsprogramma ziet er gelikt uit.

Tekst gaat verder onder de foto.

Hidromek wiellader

De cabine en bediening van de wielladers zijn nog niet op het niveau zoals je dat mag verwachten van een merk dat zich profileert in het premium-segment. Zo is joystickbesturing hier wel ingebouwd, maar af-fabriek nog niet leverbaar.

Mercedes motor voldoet aan Stage V-eisen

Turkije staat bekend om een grote eigen staalindustrie. Hidromek ontwikkelt en bouwt de machines dan ook zelf. De wielladers hebben een MTU-motor (Mercedes) onder de kap die klaar is voor de Stage V-eisen. De 6-cilinder in de HMK640WL levert 324 pk. De motor is gekoppeld aan een 5-traps ZF-bak. Ook de assen komen van ZF. Het hydrauliekgedeelte komt van Bosch-Rexroth. Andere componentenleveranciers zijn Parker en Siemens.

In dit zwaar bevochten segment valt het op dat de Hidromek géén lockup op de koppelomvormer heeft. Ook kan Hidromek geen joystickbesturing leveren af-fabriek. Het zijn zaken waar de fabrikant nog aan werkt. Op de machine die wij in actie zagen, bouwde de Belgische importeur dat zelf achteraf op. Het zijn opties die kopers in deze klasse wél verwachten, zeker wanneer een fabrikant zich als A-merk in de markt zet.

Tekst gaat verder onder de foto.

Hidromek wiellader

Hidromek werkt met een dubbele bakcilinder, voor extra opbreekkracht. Een concept dat bijvoorbeeld Fiat-Hitachi vroeger al had.

‘Hidromek geschikt voor Nederlandse markt’

Hidromek kijkt binnen Europa ook naar Nederland. ‘De aantallen zijn interessant en we denken dat onze machines geschikt zijn voor die markt.’ Hidromek weet intussen ook dat het niet gemakkelijk is om hier een plek tussen de gevestigde orde te bevechten. ‘Het gaat goed in Zweden, Engeland en Oost-Europa. In Spanje hebben we een derde plek bij de graaflaadcombinaties. In Bulgarije zijn we hierin marktleider. Het is een kwestie van vertrouwen winnen. We willen een betere prijs-kwaliteitverhouding bieden’, zegt Hidromeks exportmanager.

De Belgische importeur FM Bouwmachines beaamt dat. Directeur Matthias Foets: ‘We kunnen niet 20 procent onder de prijs gaan zitten. Die ruimte is er niet.’ Foets heeft zowel in Vlaanderen als Wallonië een grote werkplaats met opgeteld 40 monteurs. Het bedrijf verleende hier al service aan alle merken grondverzetmachines en heeft ook zes mobiele servicebussen op de weg. Zo was er al een vaste groep klanten toen het bedrijf zes jaar geleden begon met de import van Hidromek.

‘Familiebedrijf met korte lijnen’

Om klanten te verleiden voor een Hidromek te kiezen, stak Foets in op extra zekerheid voor de kopers. ‘De lokale verankering die wij hebben is heel belangrijk. Bij graafmachines geven we verlengde garanties op het rijwerk en pompen en een gegarandeerde restwaarde van de machine. Onze directe concurrenten zijn Hitachi, Cat en Volvo. Kopers die tevreden zijn over hun Doosan of Hyundai vinden Hidromek vaak al iets te duur.’

De relatie die FM door de jaren opbouwde met Hidromek geeft Foets vertrouwen. ‘We hebben zo’n honderd machines lopen. De kracht van Hidromek is dat ze goed luisteren naar hun klanten en dealers. Ze richten zich puur op bouwmachines en zijn een familiebedrijf met korte lijnen.’

Hidromek wiellader

Exportmanager Hidromek Ahmet Kutlu Sahin (links) en directeur van de Belgische importeur Matthias Foets. Foets wist met goede service het ijs te breken in België. ‘Hidromek is geen prijsvechter.’

Hidromek heeft in Nederland (nog) geen importeur

In Nederland is er geen importeur. Hidromek legt de lat hoog en gaat niet (meer) zomaar met een handelaar in zee. Men heeft liever geen importeur, dan een importeur die de verwachtingen niet kan waarmaken.

Exportmanager Ahmet Kutlu Sahin: ‘We willen een partij die beschikt over een goed serviceapparaat.’ Of de wielladers hier het ijs gaan breken voor Hidromek, is de vraag. De kaarten voor de graafmachines zijn wellicht beter geschud. Want met verschillende nieuwe binnendraaiers en een accu-aangedreven elektrische 7-tonner is dit toch een segment waarin de Turken zich al meer bewezen hebben.

Hidromek: van klein tot wereldspeler

Bij de stormachtige ontwikkeling van Hidromek is nauwelijks een voorstelling te maken. In 2001 had het merk nog nóóit een graafmachine gebouwd, en een paar jaar later was het hierin marktleider in thuisland Turkije. Het maakt de historie interessant.
Hidromek is opgericht in 1978 en begon met het bouwen van voorladers voor landbouwtrekkers. Een graaflaadcombinatie was in 1989 de eerste bouwmachine die van de band rolde. Pas in 2002 kwam Hidromek met de eerste graafmachines: een 22-tons rups en een mobiele 20-tonner. In 2006 kwam er een 30-tons rups bij.
Sinds 2007 heeft Hidromek een Europees verkoopkantoor gevestigd in Barcelona. Rond deze tijd ging Hidromek serieus gas geven en investeerde het bedrijf talloze miljoenen in uitbreiding van de productie en vernieuwing van het hele gamma.
Alle machines worden in 2010 wit van kleur en er komen modellen bij. De zwaarste rupskraan weegt dan 54 ton. In 2010 haalde Henk van Vliet (ETEC) de eerste graafmachines naar Nederland en hiermee stond Hidromek ook voor het eerst op de TKD. Het bleef bij een handvol exemplaren.
Hidromek groeide intussen zeer snel uit tot marktleider op de Turkse thuismarkt, wat betreft de rupskranen en graaflaadcombinaties. In 2013 stond het bedrijf voor het eerst in de onafhankelijk vastgestelde top-50 van grootste bouwmachinefabrikanten wereldwijd. Dat jaar kocht Hidromek ook zijn eerste buitenlandse fabriek: de graderfabriek van Mitsubishi in Thailand.
In 2017 kwam Hidromek met wielladers op de markt: de HMK640WL. In de Benelux draait sindsdien één machine in de verhuurvloot van de Belgische importeur FM Bouwmachines.

 

Reageer op dit artikel