artikel

Eerste Doosan sloopmachine in Nederland is een ‘rebuild’

Materieel Premium

Eerste Doosan sloopmachine in Nederland is een ‘rebuild’

Sloopbedrijf Vema uit Schiedam kocht samen met Doosan-dealer Anema uit Arum in Duitsland een gebruikte Doosan DX420LC demolition machine met een 26 meter lange sloopgiek. Na een uitgebreide ‘rebuild’ door Anema ging de machine op transport naar Rotterdam om daar drie portiekflats te slopen.

Doosan sloopmachines komen we in Europa maar weinig tegen. Tot zo’n tien jaar geleden bouwde Doosan in Zuid-Korea demolition machines, maar in Europa kwam de verkoop van deze machines niet van de grond. Toch wil Doosan een nieuwe poging wagen op de markt voor demolition machines. Waarschijnlijk al dit jaar komt Doosan met een nieuwe lijn machines voor de sloopsector.

Voor zover Siep Anema van Doosan-dealer Anema weet is de ‘rebuild’ machine van Vema Schiedam de eerste Doosan sloopmachine die in Nederland actief is. De oorspronkelijke machine is gebouwd in 2008. Anema kocht de Doosan DX420LC in opdracht van Vema afgelopen zomer in Duitsland met 7.500 uur op de teller. ‘We willen ons mengen in opdrachten voor de sloop van hoogbouw. En aangezien we liever verhuren, dan inhuren was deze aanschaf voor het bedrijf een logische stap’, legt Marco Zonneveld uit. Zonneveld is bij Vema Schiedam werkzaam als calculator en werkvoorbereider.

Zoektocht naar gebruikte Doosan eindigt in München

De gedachten van Vema Schiedam eigenaar/directeur Peter de Vette gingen uit naar een jong gebruikte machine. Hij legde zijn wensenlijstje neer bij Doosan-dealer Anema, op grond van de goede relatie die De Vette heeft met Siep Anema. ‘Via internet kwamen we op een sloopproject in München terecht. Daar sloopte deze 420 een aantal flats’, vertelt Anema.

De Vette was enthousiast over de configuratie van de Doosan DX420LC sloopmachine. Met een verstelbare onderwagen, kantelbare cabine en een standaardgiek plus een 26 meter lange sloopgiek werden veel van zijn wensen vervuld. Dat de beide gieken voorzien waren van een OilQuick OQ80 volautomatisch snelwisselsysteem was voor De Vette bovendien een groot pluspunt.

De koop was al gauw beklonken en Anema haalde de machine naar Nederland. In Arum werd de machine technisch volledig gecheckt. Grootste aanpassing die de Doosan-dealer deed aan de machine was de hydraulische giekwisseling. ‘In Duitsland waren een aantal mannen een paar uur bezig om de lange giek handmatig te wisselen voor de standaardgiek. Peter de Vette vond dat dat anders moest. De gieken zijn nu hydraulisch te wisselen. Binnen een uur zit de andere giek er op en kan de machine weer draaien’, aldus Siep Anema. Verder bouwde Anema op de machine een watersproeisysteem en werd de lange giek voorzien van een camera, gericht op de bak.

 

Doosan Doosan DX420LC Rebuild Vema SchiedamDrie portiekflats slopen in Rotterdam

Vema Schiedam kocht de machine voor een sloopproject in het Rotterdamse stadsdeel Hoogvliet, waar drie portiekflats moeten worden gesloopt. De drie flats, ieder vijf verdiepingen hoog, staan al geruime tijd leeg. Twee jaar geleden zouden de flats al tegen de vlakte gaan, maar koloniën vleermuizen bleken hun intrek genomen te hebben in de leegstaande woningen. Dat vertraagde de geplande sloop aanzienlijk, aangezien de vleermuizen eerst moesten ‘verhuizen’ naar een andere locatie. Na een nieuwe aanbestedingsprocedure kreeg Vema de opdracht toegewezen.

Aan de sloop is een uitgebreide asbestsanering voorafgegaan. Nu de flats volledig ontdaan zijn van asbest, is het dan eindelijk de beurt aan de Doosan DX420. Van de drie portiekflats, gebouwd in de jaren zestig van de vorig eeuw, resteert na de sanering niet veel meer dan een geraamte waarmee de Doosan DX420 geen enkele moeite heeft.

Voor machinist Dirk Huijgens was het werken met de lange giek even wennen. ‘Ja, dit is wel even wat anders’, beaamt Huijgens, ‘maar na twee weken heb ik de machine al aardig leren kennen. Zo’n portiekflat neerhalen gaat met deze machine in ieder geval een stuk gemakkelijker en sneller.’

Huijgens is erg enthousiast over het OilQuick volautomatisch snelwisselsysteem. ‘Dat hadden we jaren eerder moeten hebben. Het OilQuick systeem scheelt enorm veel tijd. In een mum van tijd heb ik nu het juiste uitrustingsstuk aan de machine hangen.’

Huijgens heeft het gemak van de camera op de lange giek ook al mogen ervaren bij het verwijderen van de dakbedekking. ‘Heel handig die camera, want je ziet goed wat je doet. Ook de kantelbare cabine draagt bij aan een goed zicht op het werk.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Doosan DX420LC Rebuild

Dirk Huijgens, ruim 18 jaar machinist, had nog geen ervaring met werken met een machine met sloopgiek, ‘maar na twee weken heb ik de machine al aardig leren kennen’.

Ander prijskaartje voor gebruikte machine

De sloop van de flats levert 8.000 ton puin op, 60 ton bsa, 90 ton hout en 30 ton dakbedekking. Vema Schiedam zal op het project een Doosan DX300 inzetten om het puin te vergruizen. Het puin wordt vervolgens afgevoerd naar Recycling Kombinatie Reko in Rotterdam voor verdere verwerking.

Na afronding van het werk in Hoogvliet, gaat de machine naar Rotterdam voor  het slopen van een aantal loodsen en kantoorpanden. Marco Zonneveld: ‘We hebben gekozen voor een jong gebruikte machine, omdat daar in vergelijking met een nieuwe machine toch een ander prijskaartje aan hangt.’ Siep Anema vult aan: ‘Ten opzichte van een nieuw kraan is deze jong gebruikte Doosan de helft goedkoper. De noodzaak om altijd werk te hebben voor deze machine is dan minder groot. Een bedrijf kan het zich met zo’n ‘rebuild’ makkelijker veroorloven om de machine een periode stil te laten staan.’

Vema Schiedam
Vema heeft diverse Doosan machines in het materieelpark. Peter de Vette, eigenaar/directeur van Vema, is gecharmeerd van het merk en heeft bovendien goede ervaringen met dealer Anema. Naast sloopwerken voert het bedrijf ook grondwerk en bodemsaneringen uit en is het actief in diamantzagen en boren. Het merendeel van de opdrachten is gesitueerd in Zuid-Holland. Opdrachtgevers zijn vooral gemeenten, bouwbedrijven en projectontwikkelaars. Bij het bedrijf zijn zo’n 30 mensen werkzaam.

 

Foto's

Reageer op dit artikel