artikel

Deutz zet in op hybride en elektrisch. Diesel blijft groeimarkt. Waterstofmotor in aantocht

Materieel Premium

Deutz zet in op hybride en elektrisch. Diesel blijft groeimarkt. Waterstofmotor in aantocht

De Duitse motorenbouwer Deutz zet naast de dieselmotor in op hybride en elektrische aandrijvingen. Woensdag onthulde Deutz op de fabriek drie werkende prototypes, twee volledig elektrisch en één hybride, op basis van omgebouwde Liebherr- en Manitou-verreikers. Een waterstofmotor is in aantocht.

Deutz wil de elektrische aandrijflijnen gaan leveren aan met name bouwmachinefabrikanten. Dit concept werd op de Intermat al gelanceerd, maar is nu dus werkend.

Druk om snel resultaat te laten zien, was hoog voor Deutz

Deutz nam exact een jaar geleden Torqeedo over. Een startup gespecialiseerd in elektrische aandrijflijnen voor boten. Deutz wilde als traditionele dieselfirma vooral nieuw elan in huis halen, zo lijkt het. Een frisse wind.

Toch was er ook kritiek. Critici vonden de overnamesom wel érg hoog.  Deutz betaalde een slordige 70 miljoen euro voor het bedrijf met een omzet van slechts 26 miljoen euro. Eerder ging Deutz bovendien al de mist in ging met een Chinese samenwerking. Hierop moesten de Duitsers vorig jaar 23 miljoen afboeken. De druk om snel tastbaar resultaat te laten zien, was dus hoog.

Direct een werkend studiemodel, ‘geen PowerPoint-innovatie’

In de markt zijn de laatste jaren verschillende elektrische prototypes gepresenteerd. Vaak blijft echter onduidelijk hoe concreet marktrijp die machines nu echt zijn. Deutz benadrukt dat het bij hen niet gaat om  ‘PowerPoint-innovatie’, maar voegt de daad bij het woord door direct met een werkend studiemodel te komen.

Deutz-Liebherr-elektrische-verreiker-1

Over twee jaar wil Deutz de elektrische aandrijflijnen daadwerkelijk gaan uitleveren. Zoals fabrikanten nu een dieselmotor bij Deutz kopen, kunnen ze straks bepalen welke diesel, hybride of elektrische aandrijflijn het beste bij een bepaalde machine past. Grootte van het accupakket, koeling en vermogen van de elektromotor kunnen zo per klant verschillen. Deutz gaat systemen modulair bouwen en aan fabrikanten uitleveren, inclusief aansturing en oplader.

Hybride in 48 en 360 volt

Concreet komt Deutz met een 48-volts dieselelektrische hybride aandrijving én een zwaardere 360-volts (tot 100kW) hybride variant. Voordeel hiervan is dat bouwmachines toekunnen met een kleinere en dus zuinigere dieselmotor, de hybride techniek zorgt hier bovenop voor een boost wanneer maximaal vermogen even nodig is.

Een omgebouwde Liebherr TL432-7 dient als voorbeeld. Deze verreiker heeft normaal gezien een 3,6-liter Deutz-motor met 74 kW. Deutz verving die door een kleinere 2,2-liter motor met 56 kW én een 48-volts 20 kW elektromotor. Een accupakket van 10 kWu dient als buffer.

Manitou omgebouwd tot volledig elektrisch

Ook gaat Deutz een 100 procent elektrische aandrijving leveren voor bouw- en landbouwmachines. Wij reden, en werkten, met een Manitou MT1135. Deutz demonteerde de dieselmotor en bouwde er een 60 kW elektromotor in. Een ondergebouwd 30,5 kWu-accupakket levert de energie. Uiteraard is de bodemvrijheid nu zeer beperkt. Deutz benadrukt dan ook dat het gaat om een concept; ze willen aantonen dat het werkt.

Deutz-Manitou-elektrisch-3

De dieselmarkt blijft groeien

Deutz verwacht dat elektrische en hybride aandrijvingen in 2022 of 2023 een aandeel van 5 à 10 procent hebben in de jaaromzet van de motorenfabrikant. Elektrificatie is lang niet voor alle toepassingen haalbaar of interessant, zegt Deutz. Het elektrificeren van machines die lange dagen onder volle belasting draaien, ziet het bedrijf als een utopie. De verbrandingsmotor blijft in zulke toepassingen onvervangbaar. Dat is nu een diesel. Deze markt groeit nog altijd, Deutz bouwt er nu 170.000 per jaar, maar wil naar 200.000 stuks.

Ook waterstofmotor in aantocht

Deutz levert aan het gros van de bouwmachinefabrikanten. Deutz benadrukt dat de dieselmotor de laatste 20 jaar 95,7 procent minder NoX uitstoot en 97,9 procent minder roetdeeltjes en fijnstof. De fabrikant kijkt hierbij wel serieus naar alternatieve brandstoffen zoals biodiesel of waterstof. Op de IAA zal Deutz samen met een startup een waterstofmotor lanceren.

Recente berichten over elektrificering:

 

 

Reageer op dit artikel