artikel

Een elektrische betonmixer met trekken van een Tesla

Materieel Premium

Beton afleveren bij bouwputten in binnensteden kan binnenkort compleet zonder uitstoot en bijna geruisloos. Op de bedrijfswagenbeurs IAA in Hannover laat de firma Wierda deze week het prototype zien van een compleet elektrische betonmixer.

Een elektrische betonmixer met trekken van een Tesla

De mixer moet eind dit jaar volledig operationeel zijn en is gebouwd op basis van een vrachtwagen van de Duitse fabrikant MAN. De elektrisch aandrijflijn koopt Wierda in bij Framo.

De flitsend vormgegeven zijkappen achter de cabine maken er misschien nog geen Tesla van, maar de combinatie mag volgens commercieel manager Jan Johan Kamstra gezien worden. ‘De kappen zitten er bovendien niet alleen voor de show. Ze bieden extra bescherming voor de accu’s die erachter zitten.’

Bereik van 150 kilometer is voorlopig voldoende

Wierda levert al een tijd lang hybride truckmixers, waarbij de ketel vol betonmortel elektrisch ronddraait. Dat is al een grote verbetering omdat de dieselmotor niet staat te ronken en te walmen naast de bouwput.  Vooral in binnensteden is dat een groot voordeel. Maar ook het transport van en naar de bestemming kan dus nu volledig elektrisch plaatsvinden.

Kamstra verwacht dat de elektrische mixer een bereik heeft van zo’n 150 kilometer. ‘Dat is voldoende, aangezien natte mortel zelden over hele grote afstanden wordt vervoerd. Als de wagen anderhalf uur bijlaadt, neemt het bereik met zo’n 80% toe.  Dat kan ook in kortere laadstappen van twintig minuten tot een halfuur.’

De elektrische motor van de aandrijving heeft een vermogen van 400 kW. Die wordt gevoed vanuit een batterij-pakket met een capaciteit van 230 kWh. De installatie wordt compleet gescheiden gehouden van de aandrijving van de ketel, die een motorvermogen heeft van 100 kW en een bijbehorende batterij van 60 kWh. Die kan normaal gesproken een dag draaien zonder te hoeven bijladen.

Tien kuub inhoud, vier assen

De elektrische truckmixer, de allereerste ter wereld volgens Kamstra, krijgt een ketel met een inhoud van tien kuub. Voor Nederlandse begrippen is dat een kleine mixer. De meeste mixers op de wegen zijn 15 kuub groot. Maar voor omringende landen zijn het volgens Kamstra grote truckmixers. Over de grens zijn vijfassige trucks vaak niet toegestaan zodat  betonbedrijven daar veroordeeld zijn tot wat bescheidener mixers. Maar in de Nederlandse binnensteden bestaat ook een tendens om alleen nog maar kleinere voertuigen toe te laten. Vandaar dat Wierda verwacht met de elektrische 10-kuubs mixer in een belangrijke vraag te voorzien.

Het zal overigens nog wel even duren voordat Wierda over een complete productielijn beschikt voor elektrische truckmixers. Kamstra hoopt op goede klanten die samen met hen ervaring willen opdoen met de nieuwe technologie. ‘Ze hoeven niet tegen de hoofdprijs te kopen of te huren, maar daarvoor moeten ze soms wat ongemakken voor lief nemen die onvermijdelijk zijn bij de ontwikkeling van nieuwe technologie.’

Na voltooiing van de eerste mixer eind dit jaar wordt nummer twee gebouwd voor verhuurbedrijf Mixer2Rent. Zo worden de geesten in de Nederlandse bouw volgens Kamstra de komende jaren klaargestoomd voor elektrisch transport van mortel.

‘Niet alle geheimen op straat gooien’

Vorige week werd bekend dat de firma P. van der Velden uit Barendrecht een half miljoen euro subsidie heeft gekregen voor de ontwikkeling van een compleet elektrische betonmixer. Kamstra is op de hoogte van de stap van zijn concurrent. ‘Wij kennen de subsidiepotten natuurlijk ook, en krijgen ook wat financiële hulp bij deze ontwikkeling. Maar voor de zogeheten DKTI-subsidie die Van der Velden kreeg, moet je heel uitvoerig rapporteren en verslag uitbrengen. Daarmee gooi je ook meteen al je slimmigheden en innovaties op straat, en daar hadden we geen zin in’, vertelt de commercieel manager. ‘Bovendien denken we het zonder die subsidie ook wel te kunnen. Alle componenten die we gebruiken, bestaan al. We stellen ze alleen in een nieuwe combinatie samen.’

Reageer op dit artikel