artikel

Unieke Liebherr R946 nieuwste aanwinst van Van der Heijden

Materieel Premium

Unieke Liebherr R946 nieuwste aanwinst van Van der Heijden

Van de Liebherr R946 die Van der Heijden in Nistelrode vorig jaar in gebruik nam, zul je niet snel een tweede exemplaar tegenkomen. De 50-tons rupskraan is gebouwd volgens recept van de Brabantse aannemer in mobiel puinbreken. Ondanks de specifieke wensen rolde hij toch zó bij Liebherr uit de fabriek. Bij dag zijn het vooral de verhoogde draaikrans en forse giek die in het oog springen, maar in de vroege ochtend is het de verlichting die de aandacht trekt.

De grootste rupskraan uit het machinepark is voor elke kleinere aannemer met een machinehart wel iets méér dan gewoon een investering in een stuk ijzer. Dat dit bij Van der Heijden ook het geval is, behoeft weinig uitleg. Het is de machine gewoon aan te zien. Extra verlichting links en rechts, contourlampen, getinte cabinebeglazing en een forse lichtbak bovenop het contragewicht waarop prominent de bedrijfsnaam pronkt. En ondanks al wat draaiuren tussen het puin staat de machine er nog krasvrij bij.

Mede-eigenaar en tevens machinist Tijn van der Heijden is trots op de dikke Liebherr, maar tegelijk nuchter. ‘We hebben hem pas net. De Liebherr moet zich écht nog bewijzen, ik ga ‘m niet de hemel in prijzen nu.’ Gezien de donkere omstandigheden is de verlichting een niet te vermijden gespreksonderwep. Tijn: ‘Die extra lampen hebben we eigenlijk op alle machines. Per uur of per ton verdien je er geen cent meer mee, maar wij vinden dat gewoon mooi.’ Van der Heijden merkt uit de reacties die hij krijgt dat de nieuwe rups wel iets teweegbrengt. ‘Je kunt het mooi vinden of je hebt er helemaal niks mee, maar hoe dan ook; er wordt veel gepraat over de nieuwe kraan. En dat is altijd reclame.’

Niet merkgebonden

Al we het machinepark bekijken, dan blijkt Van der Heijden niet merkgebonden. Er draaiden in het verleden diverse merken rupskranen, nu zijn er naast de nieuwe Liebherr nog twee Hyundai’s (520 en 380). Er zijn twee brekers in bedrijf, per breker neemt Van der Heijden ook een eigen wiellader mee om de granulaat op depot te zetten. Dat is een Komatsu WA500 of een Volvo L120G. Toen het bedrijf voor aanschaf van de nieuwe rupskraan stond, lagen dus alle opties open. Van der Heijden had voor zichzelf wel heel duidelijke technische eisen én wilde dat die af fabriek doorgevoerd zouden worden.

Als iets compleet af fabriek geleverd wordt, dan weet je gewoon zeker dat alle componenten precies op elkaar afgestemd en berekend zijn.

Dat een machine zonder ombouwen af fabriek geleverd wordt is niet alleen praktisch. Van der Heijden hechtte hier ook waarde aan, zodat hij één aanspreekpunt heeft bij de machine. Van der Heijden: ‘Niets ten nadele van anderen. Maar als je de giek zelf laat verlengen en na enkele jaren gaat de draaikrans stuk, dan heb je toch te maken met twee partijen. Want ligt het dan aan de draaikrans of aan het werken met de langere giek?’ Van der Heijden wilde deze discussie graag voor zijn. Hij verduidelijkt: ‘Als iets compleet af fabriek geleverd wordt, dan weet je gewoon zeker dat alle componenten precies op elkaar afgestemd en berekend zijn.’ De machine die Van der Heijden voor ogen had, bleek alleen Liebherr af fabriek te kunnen leveren. Komt bij dat de ondernemers geen slechte ervaringen hadden met een eerdere Liebherr R954. Die kocht het bedrijf eerder gebruikt uit de handel aan, en werd in 2012 weer verkocht.

Lange giek en lepelsteel

Voor maximaal bereik koos Van der Heijden voor een 6,80m monoboom in combinatie met een 3,90m lepelsteel. Als tegenwicht monteerde Liebherr een ballastblok van 12 ton. Om vervolgens alle krachten op te vangen, staat de machine op de onderwagen en draaikrans van een R954. Deze onderwagen wilde Van der Heijden op maximaal 3,50 meter buitenkant rups hebben. ‘Omdat we minimaal eens per week op transport moeten, wilden we binnen die grens blijven. Anders maak je het jezelf onnodig lastig.’ De onderwagen is mechanisch verstelbaar in breedte en werd door Wynmalen Hausmann iets smaller gezet. Laatste wens was een verhoogde draaikrans. Omdat de bovenwagen 35 à 40 centimeter hoger staat, levert dat een beter overzicht op. Toch was behoud van de machine een minstens zo belangrijke reden. Van der Heijden: ‘Nu raakt de bovenwagen minder snel beschadigd, mochten de rupsen ijzer oprapen met nog wat beton eraan.’

Het is op zich geen nieuws dat Liebherr veel af fabriek kan leveren. Daar staat de fabrikant in de markt min of meer om bekend en ook Van der Heijden was hiervan op de hoogte. Toch ging dat nog verder dan Van der Heijden in eerste instantie vermoedde: ‘Wij hebben gekozen voor de draaikransverhoging en de langere giek met een langere lepelsteel. Maar wil je dan nog een zwaardere bakcilinder of giekcilinder dan is dat ook geen enkel probleem.’ Een op wens gebouwde bakkenset maakt de machine tot slot compleet, en ook hier werd over nagedacht. Van der Heijden: ‘Matt Nielen heeft twee driekuubse bakken gebouwd volledig uit Hardox. Een tandenbak en een bak met mes. De bakvorm is speciaal op maat ontworpen, zodat ze exact tussen de lepelsteel en giek vouwen tijdens transport. De bak kan dus gewoon aan de kraan blijven.’

Onderscheiden met eigen brekers

De geschiedenis van Van der Heijden gaat al even terug. Vanuit de ouderlijke boerderij startte opa Martien met één graafmachine. Toen zijn zoons Toon en Jan erbij kwamen, werd gestart met sloopwerk en grindhandel.

Een lang verhaal kort: in 1997 bouwde Toon zijn eigen puinbreker en zeef, omdat hij hierin toekomst zag. Intussen is dit het specialisme van het bedrijf, waarin ook de derde generatie nu mede aan het roer staat. Naast Tijn is dat ook zijn zus Eefje.

Tijn blikt terug: ‘Rond het jaar 2000 bleek de eerste puinbreker eigenlijk te klein. Toen stonden we voor de keuze: óf groot, óf stoppen.’ Het werd groot. Van der Heijden bouwde een voor die tijd extreem grote rupsmobiele breker. In 2008 volgde een tweede exemplaar. Op locatie bij een klant in ’s Hertogenbosch verdwijnen ook forse brokken gewapend beton zonder pardon in de invoer. Bij tegensputteren krijgen ze desnoods nog een tikkie mee van de 50-tonner. Tijn: ‘Dat was en is onze kracht. De breker kan overweg met brokken puin van een meter bij een meter bij 30 centimeter dikte. Onze klanten hoeven dus weinig te vergruizen en niet met een prikker aan de slag. Dat scheelt ze geld.’

Lees ook:

Clara geeft zich niet zomaar gewonnen

Foto's

Reageer op dit artikel