blog

3D automatisch frezen; resultaat samenwerking Van Gelder, Topcon en Infra-Techniek

Branche

Het frezen van asfalt kan nu nog beter en preciezer. En dat allemaal dankzij een nieuwe innovatieve techniek die Aannemingsmaatschappij Van Gelder samen met Topcon en Infra-Techniek ontwikkelde: 3D automatisch frezen.

3D automatisch frezen; resultaat samenwerking Van Gelder, Topcon en Infra-Techniek

Het idee voor 3D automatisch frezen ontstond dankzij het project aan de provinciale weg N518; de enige weg die het schiereiland Marken met het vasteland verbindt. Aannemingsmaatschappij Van Gelder deed in opdracht van de provincie Noord-Holland groot onderhoud aan die weg.
Kanttekening bij de werkzaamheden was dat de overlast voor het dorp minimaal moest zijn en de weg open moest blijven. “Dus zijn we gaan kijken hoe we dat binnen de gestelde kaders het beste konden doen in een hele korte tijd”, zegt Leendert Ripping, directeur van Aannemingsmaatschappij Van Gelder. “Uiteindelijk zijn we in samenspraak met Infra-Techniek bij Topcon uitgekomen.”

RD-M1 scanner

Topcon leverde de hard- en software voor het nieuwe systeem, een onderdeel van het SmoothRide-concept. Belangrijk daarbij is de RD-M1 scanner. Deze scanner wordt achter op de auto gezet en is voor het inmeten van de weg. Dat kan gewoon in het verkeer, bij een snelheid van dertig tot en met zestig kilometer per uur.
De RD-M1 meet op elke centimeter precies de hoogte van het wegdek. Met die gegevens kan er vervolgens een digitaal ontwerp worden gemaakt van de bestaande situatie, zodat er bij het frezen van het asfalt geen centimeter te veel wordt weggehaald.

Ontwerp inladen

Het digitaal ontwerp van de weg kan vervolgens via de 3D-MC box van Topcon worden ingeladen in de freesmachine. “Onze machines zijn uitgerust met een Level pro plus systeem voor 3D-nivellering, waardoor de hoogteregeling van de machine automatisch wordt aangestuurd”, vertelt Ton de Jong, directeur van onderaannemer Infra-Techniek. “Het grote voordeel is dat er veel nauwkeuriger gefreesd kan worden, dan wanneer de machinist de cijfers met de hand in moet voeren.”

Minimale afwijking in freesbeeld

Dankzij het nieuwe 3D-frezen is de afwijking in het freesbeeld teruggebracht van 1 centimeter tot maar liefst 4 millimeter. “Het is ook nog eens een zeer duurzame ontwikkeling”, zegt directeur Ripping van Van Gelder. “Minder transport voor het afvoeren van asfalt, minder overlast voor de omgeving én een nieuwe asfaltlaag met een constante dikte waardoor de levensduur met jaren wordt verlengd.”

Dit artikel op BouwMachines.nl vindt u ook als blog op topconpositioning.com.

Bekijk hieronder het filmpje over de nieuwe techniek van 3D automatisch frezen.

Dit artikel is gesponsored door Topcon.

Foto's

Reageer op dit artikel