artikel

Maton-De Rooy sloopt scheepschroevenfabriek Lips in Drunen met oog voor de geschiedenis

Branche

Maton-De Rooy sloopt scheepschroevenfabriek Lips in Drunen met oog voor de geschiedenis

De sloop van de voormalige Lipsfabriek in Drunen wordt door de lokale bevolking met weemoed gevolgd. Scheepsschroevenfabrikant Lips was jarenlang een belangrijke werkgever in de regio. De productie werd al een aantal jaren geleden gestaakt, maar nu moeten ook de fabriekshallen definitief het veld ruimen. Maton-De Rooy Sloopwerken uit Waalwijk is verantwoordelijk voor de sloopklus. ‘Maar we houden terdege rekening met de geschiedenis die hier ligt’, aldus projectleider Rob Nieuwenhuizen.

De voormalige scheepsschroevenfabriek Lips was gevestigd aan de Lipsstraat in Drunen. Alleen daaruit blijkt al hoe belangrijk grondlegger Max Lips is geweest voor het Brabantse dorp. Hij verhuisde in 1939 zijn ijzergieterij van Den Bosch naar Drunen. Zijn zoon, Max junior, bouwde het bedrijf uit tot een scheepsschroevenfabriek.

In de topjaren werkten bij Lips zo’n 2.500 mensen. In 2002 is Lips overgenomen door Wärtsilä. Dit Finse concern maakte in 2010 bekend de productie van scheepsschroeven vanuit Drunen te verhuizen naar China.  Als gevolg hiervan verloren 400 mensen hun baan.

Maton-De Rooy sloopt Lips fabriek Drunen

Projectleider Rob Nieuwenhuizen: ‘De sloop van de voormalige scheepsschroevenfabriek Lips ligt bij veel Drunenaren gevoelig. Daar houden we terdege rekening mee.’

‘In de goede tijden waren hele families werkzaam bij Lips. De sloop van de voormalige fabriekshallen ligt bij veel Drunenaren gevoelig’, zo ervaart Rob Nieuwenhuizen, projectleider bij Maton-De Rooy Sloopwerken. ‘Veel oud-werknemers voelen zich nog steeds verbonden met deze plek. Voorafgaande aan de sloopwerkzaamheden hebben we nog een aantal rondleidingen verzorgd. Mensen wilden graag nog één keer een rondje over het fabrieksterrein maken. En dagelijks staan er nu nog mensen aan de poort om de voortgang van de sloopwerkzaamheden te volgen.’

Industriële hotspot

De opdracht voor de sloop van de voormalige Lipsfabriek is afgegeven door The Lips Compagnie, een samenwerkingsverband van drie bedrijven.  The Lips Compagnie wil het Lipsterrein weer laten uitgroeien tot een industriële hotspot. Daarvoor moeten de oude panden, die geen monumentale waarde hebben, wijken.

Na de noodzakelijke asbestsanering, uitgevoerd door AVW (Asbest Verwijdering Waalwijk, onderdeel van Maton-De Rooy, konden de sloopmachines in juli aan het werk. Bij de sloop van de opstallen moeten beeldbepalende elementen behouden blijven, waaronder een 25 meter hoog carillon dat op het dak van de fabriek in Drunen stond. Dit klokkenspel dateerde nog uit de tijd dat bij Lips in Drunen kerkklokken werden gegoten voor Klokkengieterij Eijsbouts. Het carillon is gedemonteerd en zal in de toekomst in Drunen een nieuwe plek krijgen.

Ook andere elementen uit de voormalige fabriek, waaronder delen van dakspanten, mallen, tijdklokken, zware hijsmaterialen en ankers, zijn door de mannen van Maton-De Rooy met zorg gedemonteerd. ‘Het is de bedoeling om hier in Drunen een kiosk mee te bouwen, als herinnering aan de Lipsfabriek. Zo blijft een deel van de geschiedenis van Lips bewaard. Daar willen we graag aan meewerken’, vertelt Rob Nieuwenhuizen.

Tekst gaat verder onder de foto.

Maton-De Rooy sloopt Lips fabriek Drunen

De Cat 336F L UHD is door Maton-De Rooy ingehuurd bij Pon Equipment Rental. Het materieelpark van het sloopbedrijf bestaat enkel uit Volvo machines.

Ingehuurde Cat 336F L UHD

Het Lipsterrein is zo’n vijf hectare groot, waarvan zo’n twee hectare bebouwd was. Drie maanden na de start van de werkzaamheden zijn de meeste gebouwen verdwenen. Aan de rand van het terrein staat nog een gedeelte van één van de oude fabriekshallen. ‘Dat deel laten we nog even staan als buffer voor de omgeving’, legt projectleider Nieuwenhuizen uit. Iets verderop staat een vier verdiepingen hoog kantoorpand nog fier overeind, maar ook dit gebouw zal uiteindelijk ten prooi vallen aan de sloopmachines van Maton-De Rooy.

Voor het slopen van de hoogbouw huurt Maton-De Rooy bij Pon Equipment Rental een Cat 336F L UHD. ‘In ons materieelpark hebben we geen sloopkraan met lange giek. Daarom huren we deze machine in voor het slopen van de drie en vier verdiepingen tellende panden, vertelt Nieuwenhuizen. De 52 ton wegende Cat 336F L UHD heeft een hoofdmast van 11,70 meter, het tussenstuk meet 2,25 meter en de stick is goed voor 7,50 meter. De machine heeft daarmee een bereik van 23 meter. Het toolgewicht aan de Cat 336F UHD mag maximaal 2,5 ton bedragen.

Tekst gaat verder onder de foto.

Maton-De Rooy sloopt Lips fabriek Drunen.

Bij de sloop komt 25.000 ton aan materialen vrij, waaronder puin, staal, hout en dakleer. Het puin zal op locatie worden gebroken en ter plekke weer worden ingezet. Beeldbepalende elementen als een carillon, mallen, zware hijsmaterialen en ankers blijven behouden en zijn zorgvuldig gedemonteerd.

Fan van Volvo

Machinist op de Cat sloopmachine is Bart Lamers, sinds 2003 werkzaam bij Maton-De Rooy. Hij is, net als zijn collega-machinisten bij het bedrijf, een echte fan van Volvo machines. ‘Noodgedwongen moet ik nu met de Cat draaien, omdat een Volvo met lange arm in de verhuur niet beschikbaar was’, zegt Bart. ‘En ach, zo’n Cat is niet echt een straf. Zodra de hoogbouw hier gesloopt is, spring ik weer in mijn eigen kraan, een Volvo EC300E.’  Naast de Volvo EC300E heeft Maton-De Rooy Sloopwerken nog een Volvo EC180, EC210 en EC290 in het machinepark.

Aan de ingehuurde Cat is een Dehaco CR26R betonschaar gemonteerd. Deze betonschaar schafte Maton-De Rooy recent aan, samen met een Dehaco MCP vergruizer. ‘Voor de uitrustingsstukken van Dehaco geldt hetzelfde als de Volvo machines’, vindt machinist Bart Lamers. Prijstechnisch zijn het goede, betrouwbare producten. Bovendien leveren zowel Dehaco als Volvo-importeur SMT goede service.’

Medio december moet Maton-De Rooy het terrein schoon opleveren. In de Lipsstraat in Drunen zal dan nog maar weinig herinneren aan de gloriedagen die scheepsschroevenfabrikant Lips hier beleefde.

Reageer op dit artikel