artikel

170-tons KMC 1200S met 51 meter sloopgiek in Nederland opgebouwd

Branche

170-tons KMC 1200S met 51 meter sloopgiek in Nederland opgebouwd

De KMC 1200S is een gigant die op de Bauma zijn wereldprimeur beleefde. Eind augustus werd de machine daadwerkelijk in bedrijf gesteld bij koper Martens Democom. Zij doopten de 170 tons sloopkraan met 51 meter sloopgiek om tot Demolition Dragon. Op zijn eerste klus in Luxemburg kan de draak direct tot aan de limiet aan de bak.

Een Duitse fabrikant volgens het typeplaatje, onmiskenbaar Japanse Hitachi-genen, en voor een belangrijk deel in Nederland opgebouwd. De KMC 1200S is één brok moderne slooptechniek onder een hier nog tamelijk onbekende naam. KMC staat voor KTEG Multi Carriër. En KTEG is een fabrikant die we vaker gaan tegenkomen.

Daarover straks meer. Want intussen knaagt machinist Peter Seveijns zich door een immens betonnen siloblok in Mersch, Luxemburg. Hij is één brok ervaring op HRD-kranen en verruilde enkele weken terug zijn tien jaar oude Hitachi 870 met 51 meter telescoopgiek voor de nagelnieuwe oranje sloopkogel, die gebouwd is op basis van een Hitachi 890. Ook zijn Hitachi dáárvoor had een telescoopgiek. De nieuwe heeft een vaste highreach-giek en die overgang bevalt best. In samenspraak met zijn werkgever werd afscheid genomen van de telescopische giek.

Tekst gaat verder onder de foto.

KMC1200S

Machinist Peter Seveijns was gewend te werken met een telescopische giek, maar is volledig overtuigd van de bouw van deze vaste HRD-giek.

Seveijns: ‘Deze giek heeft veel meer bij te zetten en is degelijker gebouwd. Als je met de telescoopgiek iets ruw te werk ging, dan kwam het technisch echt niet goed.  Daarmee had ik het wel een beetje gehad. Tijd voor iets anders. Ik merk nu al dat deze giek sterker is.’

Plat wat plat moet

Hij is gefocust op de machine en zijn werk. ‘De volledig elektrische bediening is nog niet tot in detail afgesteld. Hij reageert soms iets ruw, dus ik moet mijn aandacht er echt bij houden’, verklaart de machinist tijdens een korte pauze. Vraag hem niet naar achtergronden over de sloop. ‘Waarom iets weg moet of wat er straks komt, dat boeit me echt niet’, zo legt de Vlaming oprecht uit. ‘Ik kom aan, ze leggen mij uit wat er moet gebeuren, ik gooi alles plat wat plat moet, en dan is het weer wegwezen. Als de klant tevreden is over het werk, dan ben ik ook tevreden.’

Hij geniet vooral van het feit dat hij alleen op pad is met zijn machine. Want de sloopklussen bevinden zich overal. Martens Democom trekt met deze specialistische machine door heel West-Europa, deels in onderaanneming voor andere slopers en ook op eigen werken. Seveijns: ‘Duitsland, Frankrijk, vorig jaar zat ik lang in Denemarken, nu hier in Luxemburg.’

Naast de 51 meter HRD-giek ook een triple giek

De nieuwe machine is van alle markten thuis, want Martens kocht er naast de 51 meter HRD-giek ook een triple giek bij, die met of zonder tussenjuk tot een werkbereik van 27 tot 33 meter komt. Met de korte giek kunnen er uitrustingsstukken tot 7,5 ton aan de snelwissel. Op de lange giek is dat maximaal 3 ton. Een snelwissel ontbreekt daar bewust, een nadrukkelijke keuze mede ook van de machinist om gewicht te sparen, dat weer benut kan worden met een grotere schaar.

Tekst gaat verder onder de foto.

KMC 1200S

De onderwagen is bijzonder. Als je de vier cilinders (midden) omklapt, dan kan de hele machine zich erop afstempelen. Via de snelsluiting zijn de twee rupsen te demonteren. De KMC 1200S kan ze zelf hijsen.

Seveijns: ‘Dat werkt lekker door en met de vaste pennen kan er nooit iets gebeuren.’ Tamelijk uniek is de onderwagen van de KMC 1200S. Deze is niet uitschuifbaar maar vast. Via een snelwisselsysteem vergelijkbaar met dat op de giek, zijn de rupsen echter snel te demonteren voor transport. Bijzonder is dat de machine zichzelf na demontage van het sloopfront vierkant kan afstempelen. Dankzij een extra hefcilinder op de bovenwagen kan de machine de rupsen zelf op- en afbouwen en laden en lossen. Zo kan de machine zichzelf volledig opbouwen en is er geen telescoopkraan nodig.

KTEG richt zich volledig op speciaalbouw

KTEG is een zelfstandig zusterbedrijf van de Duitse Hitachi-importeur Kiesel. Het bedrijf is nog relatief jong, in 2007 stond het voor het eerst met een sloopkraan op de Bauma. KTEG richt zich volledig op speciaalbouw, tot voor kort veelal onder de naam KMC (Kiesel Multi Carriër) en in rode kleur. Dat is nu dus gewijzigd in KTEG Multi Carriër.

Tekst gaat verder onder de foto.

KMC 1200S

Man en machine. 170 ton, 51 meter giek, 512 pk en een aanschafbedrag van ruim in de zeven cijfers. Indrukwekkend.

De aanvang was moeilijk. KTEG bouwde, en bouwt, Hitachi-graafmachines om. Iets waarover de Japanners in eerste instantie helemaal niet enthousiast waren. Ze stopten zelfs even met de levering van basismachines. Later verbeterde de relatie op voorwaarde dat de sterk aangepaste KMC-machines niet meer in de herkenbare oranje kleuren de markt op mochten, en al helemaal niet onder Hitachi-merknaam. KMC koos uiteindelijk voor de kleur rood. Directeur Dominik Erath kan de houding, terugkijkend, wel begrijpen: ‘In Japan mag men niet eens hijsen met een graafmachine, die is enkel om te graven en heeft vaak niet eens een snelwissel. De toepassingen zoals wij die bouwen kennen ze daar niet. Daarbij richt Hitachi zich als grote mondiale graafmachinefabrikant op de grote aantallen, de rest is niet interessant omdat hun productie daar niet op is ingesteld.’

Marktaandeel van KMC-sloopmachines groeit

Vandaag de dag is Hitachi volledig om. KTEG heeft de laatste jaren dan ook forse stappen gezet en de machines bewijzen zich in praktijk. Erath: ‘We hebben nu veertien basismodellen van 25 tot 240 ton en zijn de enige fabrikant die speciale sloopmachines vanuit één aanspreekpunt kan leveren en zo’n breed assortiment heeft. De laatste vijf jaar zijn we in Duitsland gegroeid naar 50 procent marktaandeel op de hoogsloop-markt met onze KMC-sloopmachines. Dat zijn serieuze aantallen. En de klant die zo’n machine koopt, wil er later ook een standaard graafmachine bij om de puinbreker te laden, of een wiellader.’

Tekst gaat verder onder de foto.

KMC 1200S

De volledige onderwagen, het frame van de bovenwagen, de kantelbare cabine. Alles is aangepast. Het 30 ton wegende contragewicht is af te zetten voor transport. De basismachine zonder giek weegt dan nog 67 ton.

Dat de aangepaste KTEG machines dus bij uitstek een interessante aanvulling zijn voor Hitachi, dat zijn de Japanners door de jaren gaan inzien. Eind 2018 ging Hitachi zelfs een joint venture aan met KTEG. Beide bedrijven hebben nu één gezamenlijke ontwikkelingsafdeling voor alle speciaalbouwmachines voor de Europese markt: het European Application Center (EAC). Een enorme boost. Erath: ‘Daar werken mensen vanuit KTEG en Japanse engineers samen. De laatste Bauma was echt de kickoff. We leveren de KTEG-machines voortaan weer in het oranje en mét Hitachi-stickers op het ballastblok via het hele Europese Hitachi-dealernetwerk. Bijvoorbeeld de garantie wordt afgewikkeld alsof het een Hitachi-machine is.’ Dat neemt niet weg dat KTEG zelf eindverantwoordelijk blijft voor haar machines. Erath: ‘Ons typeplaatje zit erop en wij moeten zorgen dat alles werkt.’

STC Coevorden bouwt mee aan KMC 1200S

KTEG is in zekere zin een bijzonder bedrijf, omdat het vooral machines ontwikkelt en niet per se de hele ombouw in eigen fabrieken doet. Directeur Erath: ‘We doen zelf geen staalbouw maar laten dat bouwen door toeleverende bedrijven waar we vaste afspraken mee hebben. Dat is ook risicospreiding. Aan onze grootste machine, de KMC1600, zijn er bijvoorbeeld drie bedrijven die meebouwen.’

Tekst gaat verder onder de foto.

KMC 1200S

De bouw van de giek is duidelijk herkenbaar als STC. Het Nederlandse bedrijf bouwt dit type Hitachi om in opdracht van KTEG. Zij zijn volgens typeplaatje fabrikant en verantwoordelijk voor de garantie. Martens kocht de machine bij de Belgische Hitachi-importeur Luyckx.

En zo zijn we terug bij de KMC 1200S van Martens, want op de achtergrond is die onder supervisie van KTEG gebouwd door STC in Coevorden. Dat is ook te zien aan de bouw van de giek, die beschikt over het kenmerkende hydraulische snelwisselsysteem (Boom Quick Connect). STC bouwt de Hitachi’s contractueel enkel om in opdracht van KTEG en gaat deze niet rechtstreeks verkopen. Dat wil niet zeggen dat ze hier niet te koop zijn. Integendeel. HCME in Oosterhout brengt de KTEG-machines hier aan de man. Naar verluidt lopen er verschillende projecten en zou er binnen de landsgrenzen concreet belangstelling zijn voor de KMC 1200S zoals die in deze reportage te zien is.

Erath ziet de markt voor sloopmachines in deze 50-meter klasse sowieso groeien. ‘Het is een nichemarkt maar wel eentje die groeit naar serieuze aantallen. Kijk naar dit project van Martens in Luxemburg. Zo zijn er veel binnenstedelijke sloopwerken van oude industrie voor woningbouw. Emissie van stof en geluid is vaak een probleem en de ruimte is beperkt, dus dan moet je op deze manier slopen.’

Graanopslag wijkt voor woningbouw

KMC 1200SHet gigantische silocomplex in het Luxemburgse Mersch is begin jaren ‘60 in gebruik genomen voor graanontvangst van akkerbouwers uit de omgeving. De 50 meter hoge betonnen silocomplexen zijn destijds aan het spoor gebouwd. Nu ligt het terrein ingeklemd tussen diezelfde spoorlijn met treinstation enerzijds, en het centrum van Mersch anderzijds.

Samen met een andere fabriek beslaat het terrein van de voormalige graanopslag een lieve 53 hectare, en dat is lucratieve bouwgrond. Het terrein is al herbestemd voor woningbouw. Van de lap zal 14 hectare volledig bebouwd worden met een nieuwe woonwijk. De Luxemburgse aannemer Baatz verzorgt de sloop voor een groot gedeelte zelf en is met een indrukwekkend legioen aan materieel ook al begonnen met het bouwrijp maken. Om de hoogbouw te slopen heeft Baatz de Belgische sloper Martens Democom ingeschakeld.

 

Reageer op dit artikel