Demarec kennen we allemaal als dealer van OilQuick snelwisselsystemen en als fabrikant van premium sloop- en sorteergrijpers, vergruizers, betonscharen, multi-quick processors en schrootscharen. Omdat niet iedereen daar zogezegd mee overweg kan of wil, heeft de specialist haar programma verder verbreed. Om te beginnen levert het bedrijf naast OilQuick nu ook de snelwisselsystemen van Steelwrist.
Goed advies voor strategische keuze
“Inmiddels hebben wij 10 jaar ervaring in advies en verkoop van snelwissels van OilQuick. Een goed advies op dit vlak is goud waard. Als je eenmaal een bepaald merk en type hebt gekozen wissel je niet meer zo snel van snelwisselsysteem. Wij vragen altijd goed door en bekijken samen met de klant de huidige werkzaamheden en toekomstplannen en de daarbij behorende wensen en benodigdheden. Op het gebied van de grootte en capaciteit van een snelwisselsysteem, maar ook ten aanzien van bijpassende uitrustingsstukken. Zo kan bijvoorbeeld een OilQuick OQ65 in eerste instantie een interessante en voordelige keuze lijken voor een mobiele graafmachine. Die is echter niet altijd geschikt voor een zwaardere rupsgraafmachine”, geeft Vening aan.
“De zwaarste machine is meestal bepalend voor de keuze qua grootte en capaciteit van een snelwisselsysteem maar ook daar zijn weer uitzonderingen op. Soms moet je een scheiding aanbrengen. Als vuistregel kun je aanhouden dat de keuze tot 30 à 32 ton simpel is. Werk je met 15 tot 30 à 32 tons machines, dan kun je met één OilQuick toe. Werk je met een 35-tonner, dan komt de vraag aan de orde of je die wilt koppelen aan de kleinere machines of juist aan de grotere machines. En werk je nu of in de toekomst ook met machines van 50 ton of meer, dan heb je twee systemen nodig. Dat zijn echt strategische keuzes die grote investeringen vergen en wisselen van merk en type is een dure onderneming. Wij kunnen op basis van onze ervaring een advies geven waar de klant het meeste baat bij heeft. Voor nu en voor de komende jaren.”
Nog gerichter adviseren
Hoewel OilQuick volgens Marcel Vening nog altijd het meest uitgebreide programma heeft, is elke connector machinegebonden en is geen sprake van een universele ophanging. “Dit kan ertoe leiden dat het merk niet past bij de strategische keuzes van een bedrijf. Mede om die reden zijn we ook dealer geworden van het eveneens zeer bekende merk Steelwrist. Zij construeren en configureren hun snelwisselsystemen volgens het internationaal erkende Open S-Systeem dat toestaat dat je verschillende merken volhydraulische S-systemen met elkaar kunt koppelen. Nu kunnen we klanten nog beter adviseren en onze oplossingen nog beter aan laten sluiten bij de werkzaamheden en (toekomstige) wensen.”
‘Klanten hebben nu andere vragen’
De aard van het advies is de laatste jaren wel veranderd merkt Vening. “Snelwissels zijn ondertussen al zo geaccepteerd in de markt dat alleen het nut ervan tegenwoordig niet meer zo vaak ter sprake komt. We merken dat er meer behoefte is aan (financieel) inzicht en dat kunnen wij dankzij de ervaring en de talloze verkochte systemen altijd geven. Het betreft namelijk niet alleen tijdswinst.” Hij haalt een voorbeeld aan: “Een klant van ons had een nieuwe machine gekocht die minder brandstof zou verbruiken. Dat leek na de eerste dagen werken echter niet het geval. Wat bleek nu, dankzij de automatische snelwissel werd er op een dag een stuk meer werk verzet en dat verklaarde het hogere brandstofverbruik op een dag. Per saldo was het brandstofverbruik wel degelijk een stuk lager. Machines worden langer, breder en flexibeler inzetbaar en de benutting ervan is beter met een snelwisselsysteem.
Je hebt minder stilstand en meer facturabele uren per machine en per machinist. Een ander aantoonbaar voordeel is dat er minder kans is op slangbreuk tijdens het werk én tijdens transport van machines. Doordat wij van volautomatische snelwisselsystemen onze specialiteit hebben gemaakt, zijn wij onbetwist de snelwisselspecialist. Niet alleen op het gebied van de snelwissel zelf, maar ook ten aanzien van de opbouw en de ombouw van bakken en overige uitrustingsstukken. In de praktijk zit dat in de details en dit merken wij telkens weer. Zoals de slangaansluitingen en -doorvoeren op een dusdanige manier opbouwen dat ze niet kunnen beschadigen. Maar er is ook veel gedegen kennis van de diverse machinemerken en bijbehorende hydraulische configuratie vereist. Daarom bouwen wij alles zelf op zodat je als klant kunt vertrouwen op één leverancier en op één aanspreekpunt.”
Uitstekende kwaliteit voor een beperkt budget
Een andere ontwikkeling die Demarec graag voor het voetlicht wil brengen zijn de eigen EcoLine uitrustingstukken. Een lijn naast de bekende Demarec vergruizers en betonscharen maar voor een interessanter prijskaartje. “Wij zien dat we met onze premium lijn niet alle klanten kunnen bedienen die we willen. Zoals bedrijven die wel bij ons een OilQuick systeem aanschaffen maar een Demarec vergruizer of betonschaar niet rond kunnen rekenen. Daarom hebben we de EcoLine lijn ontwikkeld met nog altijd een uitstekende kwaliteit maar dan voor een interessantere prijs. Hiermee richten we ons op bedrijven die niet altijd alleen maar in de sloop werken of klanten die met een beperkter budget willen werken. En die toe kunnen met een minder hoge performance alsook op gebruikers buiten West-Europa met andere wensen en eisen.”
Drie productgroepen
De EcoLine bestaat uit drie productgroepen:
- Roterende vergruizers: de DLP-lijn met acht modellen geschikt voor machines van 4 tot 55 ton
- Starre vergruizers: de DSP-lijn met vier modellen voor machines van 15 tot 55 ton en de
- 2-cilinder betonscharen: de DCC-lijn met zes typen geschikt voor machines met een eigen gewicht van 18 tot maar liefst 80 ton
“Een EcoLine vergruizer of betonschaar levert dezelfde prestaties als een vergelijkbaar Demarec model maar heeft minder capaciteit en doet langer over dezelfde klus. Het is niettemin nog altijd een Demarec product met dezelfde kwaliteit, dezelfde service en een vergelijkbare levensduur.”
Dit artikel is gesponsord door Demarec.