Primeur: Van den Heuvel bouwt elektrische Sennebogen rupstelescoopkraan

Van den Heuvel Cranes & Services in Werkendam ontwikkelde en bouwde een volledig accu-elektrische rupstelescoopkraan op basis van een standaard dieselaangedreven Sennebogen-machine. Bijzonder is dat de dealer alle vertrouwen kreeg vanuit de fabrikant. Sterker nog: de in Nederland omgebouwde machine staat als primeur op de Sennebogen-stand op de Bauma en zal wereldwijd in de verkoop gaan via het bestaande dealernetwerk.
(Foto’s: Matthijs Verhagen)

De nieuwste Sennebogen 653E Electro Battery staat eind oktober 2022 te shinen op de Bauma. Als je niet beter weet, zou je zeggen dat deze 50-tons machine zó bij Sennebogen uit de fabriek is gerold. Niets is minder waar: de elektrische aandrijflijn werd in Nederland bedacht, ontwikkeld, ingebouwd en getest. Zelfs het idee om een elektrische versie te bouwen van de Sennebogen 653 komt uit de koker van Van den Heuvel. Een project waar men dus trots op mag zijn.

Personeelstekort

Wel rijst de vraag: waarom ontwikkelde Sennebogen de elektrische telescoophijskraan niet zelf? Het bedrijf bouwt immers al jaren elektrische, via het stroomnet aangedreven overslagkranen. Het bedrijf kwam recent met de eerste accu-elektrische machine op de markt: de 817 Electro Battery. Ook lanceert Sennebogen op deze editie van de Bauma de grotere 825 Electro Battery, een 30-tons accu-elektrische overslagmachine.

Van den Heuvel koos ervoor om als eerste deze 50-tons Sennebogen 653 te elektrificeren, omdat deze multifunctioneel is en breed inzetbaar, vaak binnenstedelijk en als funderingsmachine.

Toch is het volgens betrokkenen juist daarom logisch: Sennebogen is de laatste jaren hard gegroeid en heeft vrijwel alle machines herontworpen voor Stage V Cummins-motoren. De ontwikkeling van de genoemde elektrische overslagkranen kwam daar nog eens bij. Ten tweede is er ook in Duitsland sprake van een tekort aan technisch personeel: een fabrikant kán gewoon niet alles tegelijk zelf doen.

Sennebogen zelf voegt daaraan toe dat juist de inzichten van Van den Heuvel en de progressieve Nederlandse markt van kraanverhuurders en bouwbedrijven waardevol waren in het tot stand komen van de elektrische Sennebogen 653 Electro Battery.

Officieel onthult Sennebogen de machine op de Bauma 2022. Een maand eerder showde Van den Heuvel de machine al aan Nederlandse relaties.

Scepsis voorkomen

Eigenaar Marc Timmerman van Van den Heuvel zag ruim een jaar geleden de behoefte in de markt ontstaan voor een elektrische rupstelescoop. Medewerker Frank Dikmans: ‘We hebben toen goed nagedacht over hoe we dat zouden aanpakken. In de markt zagen we veel scepsis rondom elektrische machines. Uiteraard wilden wij storingen en een tegenvallende werktijd voorkomen.’

Wij gaan onze klanten geen verhaal vertellen waar we zelf nog niet 100 procent achter staan

Daarom besloot Van den Heuvel om de elektrische rupstelescoopkraan eerst voor eigen rekening en risico om te bouwen. Dat zou het bedrijf de gelegenheid bieden om de machine vervolgens zelf uitgebreid in praktijk te testen. Dikmans: ‘We wilden er eerst van overtuigd zijn dat het werkt. Dat je een machine bouwt waar klanten ook echt iets mee kunnen. Wij gaan onze klanten geen verhaal vertellen waar we zelf nog niet 100 procent achter staan.’

In het motorcompartiment werd ruimte gecreëerd voor de zes accupacks die op 800 volt draaien en in totaal 210 kW/u leveren.

Vertrouwensband

Van den Heuvel stapte met de eerste plannen om een machine te elektrificeren direct naar de fabrikant en bleef sindsdien voortdurend in goed overleg met Sennebogen. De keuze viel op de 653 omdat deze 50-tonner breed inzetbaar is en vaak binnenstedelijk draait.

Ze zagen ons, naast dealer, ook al als volwaardig machinebouwer

Dikmans: ‘Sennebogen heeft ons ook goed geholpen als we een vraag hadden, bijvoorbeeld om de communicatie tussen voorheen de dieselmotor en nu onze elektrische aandrijflijn goed te krijgen.’ Er was eigenlijk direct sprake van een goede vertrouwensband tussen beide familiebedrijven. Dikmans: ‘Ze zagen ons, naast dealer, ook al als volwaardig machinebouwer. Dat helpt.’

Funderingswerk

Van den Heuvel deed de mechanische aanpassingen en de volledige engineering in eigen huis, als machinebouwer zijnde. Direct achter de cabine huist nu geen dieselmotor meer, maar zijn 800V Webasto-accupacks ingebouwd. Deze bieden een capaciteit van 210 kW/u. De Danfoss permanent magneet-elektromotor is hieronder gebouwd, deze drijft de originele hydrauliekpomp aan.

De dieselmotor eruit, elektromotor erin. Zo simpel als dit klinkt, is een conversie naar elektrisch natuurlijk niet.
Een fraai display in de cabine geeft uitgebreide info over de aandrijflijn. De temperatuur van de accu, laadstatus, resttijd: alles is af te lezen.

Uiteraard komt er veel meer bij kijken, zoals de koeling en verwarming van de accupakketten, het laadsysteem en de omvormers voor de bestaande 24V-functies. Equip tekende voor de software-aansturing. Van den Heuvel verzorgt zelf een nieuwe CE-certificering op de gehele machine. Wat blijft, is dat ook deze elektrische versie van de 653 geschikt is voor funderingswerk en gekeurd is conform de NEN-EN 16228-normen. Ook is de machine geschikt om vanaf een ponton te werken vanwege de sterke 2 en 4 graden capaciteitstabellen.

Wereldwijde verkoop

Intussen is de markt voor elektrische machines aan het veranderen en komt er ook op andere plekken volgens Van den Heuvel meer vraag naar elektrische rupshijskranen. Daarom gaat Sennebogen de machines wereldwijd via haar dealernetwerk verkopen. De werkwijze verandert niet: Van den Heuvel zal de basismachines bij Sennebogen blijven inkopen, deze in huis ombouwen, en vervolgens afleveren aan de betreffende klant of via een buitenlandse Sennebogen-dealer. Sennebogen blijft garant staan voor de fabrieksgarantie op de basismachine, terwijl Van den Heuvel uiteraard verantwoordelijk wordt voor de service aan hun aanpassingen. Exacte prijzen zijn nog niet bekend.

Overigens ziet Van den Heuvel naar gelang de vraag ook mogelijkheden om andere types Sennebogen rupstelescoopkranen te gaan elektrificeren.

Meer Bauma-nieuws

Bauma 2022 wordt gehouden van 24 tot en met 30 oktober in München. Al het nieuws over de grootste materieelbeurs ter wereld leest u hier.