Pionieren in elektrische mobiliteit

Elektrisch rijden wint snel terrein en naast lichte voertuigen zien we inmiddels ook de eerste zware trucks op de weg verschijnen. Tot nu toe was dat nog voorbehouden aan trucks met totaalgewichten tot rond de 40 ton, maar H.N. Post & Zonen uit Pijnacker zet sinds kort een 50 tons combinatie in. Het is een mooi begin dat inmiddels een vervolg krijgt, want de volgende vier volledig elektrische Emoss trekkers zijn besteld.

H.N. Post & Zonen in Pijnacker houdt zich met name bezig met bouw- en containertransport. Het bedrijf heeft een vloot van 168 trekkende eenheden die ongeveer voor de helft in het bouwtransport werken. Dé Post heeft samen met zijn broer Henk Jan en neef Marco de leiding over het bedrijf.

‘Wij zijn als bedrijf altijd al bezig geweest met duurzaamheid’ , vertelt Dé Post. ‘Zo hadden we al Euro-6 trucks, ruim voordat het verplicht werd. In 2018 vroeg een klant om zero emissie transport en onze reactie was aanvankelijk ‘dat kan helemaal niet’. Toch hebben we toen contact gezocht met Breytner Zero Emission Transport en dat heeft geleid tot een mooie samenwerking. Zij hadden namelijk al veel ervaring met elektrische voertuigen voor distributiedoeleinden.’

Directeur Dé Post: ‘Om een verdere verduurzaming van het transport mogelijk te maken is commitment van de klant nodig voor een langere tijd.’

Joint venture met Breytner Zero Emission Transport

De samenwerking met Breytner Zero Emission Transport leidde tot een joint venture. ‘Breytner was al met de gemeente Rotterdam in gesprek over zero emissie bouwtransport en aangezien wij bouwgerelateerd transport doen past dat goed bij H.N. Post & Zonen. Samen met Breytner en Struyk Verwo Infra, leverancier van bestratingsmaterialen aan de gemeente Rotterdam hebben we vervolgens de mogelijkheden onderzocht. Struyk Verwo had de productie voor Rotterdam al grotendeels naar Vlaardingen verplaatst om kilometers te besparen. Dat telt voor hen mee in de MKI van het eindproduct. Vanuit Vlaardingen is een rondrit met bestratingsmaterialen naar Rotterdam ongeveer 30 kilometer en dat is een actieradius waar we prima mee uit de voeten kunnen’ aldus Post.

De Emoss trekker rijdt één dag per week met bouwmaterialen.

Emoss bouwt DAF truck om naar elektrisch

Een elektrische trekker, zeker een 50 tonner is nog niet op de markt via de OEM’s. Reden voor Breytner en H.N. Post om voor Emoss te kiezen. ‘Emoss is een bedrijf uit Oosterhout dat op basis van bestaande trucks elektrische voertuigen bouwt. Wij hebben een nieuwe DAF CF besteld die in Oosterhout is omgebouwd tot een elektrische truck. Dat is een kostbaar verhaal, want zo’n elektrische trekker is vier- tot vijf keer duurder dan een standaard diesel truck.’

De oplegger is voorzien van een 100% elektrische Kennis Hyva ePower autolaadkraan.

Commitment is nodig

Dé Post over de businesscase: ‘De hoge prijs van de truck maakt het transport duurder, dat is helder. Wij hebben wel een subsidie ontvangen van 40% van de meerprijs van de truck, maar daarmee ben je er nog niet. Om een verdere verduurzaming van het transport mogelijk te maken is commitment van de klant nodig voor een langere tijd. De transportprijs is in ons geval verdubbeld en dat is het de verlader gewoon waard. ’

Hij vervolgt: ‘Een bijkomend probleem was echter dat we geen harde afspraken konden maken over de frequentie van de inzet. Ook de gemeente Rotterdam kan geen volumes garanderen, maar we zijn uitgegaan van één dag in de week inzet van de elektrische truck. Op zo’n dag worden er vijf ritten uitgevoerd tussen Vlaardingen en Rotterdam waardoor we ongeveer 180 kilometer afleggen. Dat kan, doordat we rond het middaguur de truck opladen bij een snellader in Rotterdam. De actieradius van de truck is bij deze zware inzet namelijk 150 kilometer.’

De accu’s van de Emoss truck zijn goed voor 150 kilometer bij zware inzet.

Andere klanten bedienen met elektrische truck

Eén dag per week inzet van een kostbare elektrische truck is natuurlijk onverantwoord, maar inmiddels heeft H.N. Post ook andere klanten die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. ‘Dat is ook meteen de reden dat we voor een trekker hebben gekozen, want die kan de rest van de week ander werk doen. Dat geldt ook voor de stenen oplegger met de elektrische Kennis autolaadkraan. Die rijdt de rest van de week langere ritten met een dieseltrekker ervoor. Die uitwisselbaarheid is belangrijk, want nu kunnen we ook andere klanten bedienen met de elektrische truck. De andere dagen van week wordt de elektrische Emoss onder andere ingezet voor containertransport in Rotterdam. Wij rijden voor het Amerikaanse Huntsman containers vanuit hun productie naar de terminals in het havengebied.’

De trekker wordt ook ingezet voor supermarkt bevoorrading en containertransport.

Nu ook actief in winkeldistributie

Alle publiciteit rondom de elektrische truck heeft er inmiddels voor gezorgd dat H.N. Post & Zonen ook in een heel nieuw discipline werkzaam is, namelijk winkeldistributie. Via de contacten van partner Breytner rijdt de Emoss trekker namelijk ook voor supermarktketen Plus.

Post hierover: ‘We hebben met Plus een systeem bedacht waarbij de trekker tijdens het laden bij het DC wordt opgeladen door middel van een mobiele snellader. Dat is een installatie waarin een accu wordt volgedruppeld met stroom. Als de truck aangesloten wordt dan wordt de stroom uit de accu van de snellader snel naar de truck overgebracht. Een prachtig systeem dat de inzetmogelijkheden belangrijk vergroot.’

Laadinfrastructuur moet beter

De inzet van de elektrische Emoss truck en de Kennis autolaadkraan is, afgezien van een kleine storing tot nu toe probleemloos. Post: ‘We hebben te maken gehad met een draadbreuk in het batterijpakket van de truck, maar verder blijkt de techniek erg betrouwbaar. Dat kunnen we helaas nog niet zeggen van de laadinfrastructuur, want onderweg bijladen wil nog wel eens problematisch zijn. Je merkt dan dat we aan het pionieren zijn maar dat is een leerproces voor alle betrokkenen. ’

‘We zien nu dat de OEM’s ook met elektrische oplossingen komen en we zijn er van overtuigd dat de ontwikkelingen nu snel gaan. Deze Emoss trekker weegt bijvoorbeeld 9400 kilo, maar de trucks die Volvo nu heeft gepresenteerd zijn al een ton lichter. Zaken als afschrijving en hoe lang de accu’s blijven presteren moeten we nog ondervinden. In ieder geval zijn onze ervaringen zodanig dat we de volgende vier trucks in bestelling hebben. We zijn bezig met een groot project waar ik nu nog even niks over kwijt wil, maar daarbij kunnen die vier trucks fulltime aan de slag. Wij zijn er van overtuigd dat we hiermee op koers zitten naar een duurzame toekomst.’