Praktijktest | Volvo EWR130E is een slimme zet

Met de EWR130E heeft Volvo een fonkelnieuwe machine gebouwd, in een segment waar de fabrikant nog niet eerder actief was. De nieuwe dertientons mobiele graafmachine lijkt vooral strategisch gezien een erg slimme zet. Volvo rukt met deze EWR op naar het compacte segment, met een machine die tegelijk uit te rusten is met alle hightech van de grote EWR’s. Hoe draait hij in praktijk?

Strategisch gezien lijkt het een slimme zet van Volvo om juist nu met een dertientons mobiele machine te komen. Om verschillende redenen. Zo kwam natuurlijk Liebherr eerder al met de A913 Compact en is inmiddels bekend dat ook andere merken hieraan werken. Allemaal azen ze op min of meer dezelfde markt.

Namelijk eigenaren van een tientons machine die nét dat beetje meer capaciteit of stabiliteit willen. Of eigenaren van een vijftientons machine die iets lichters en compacters zoeken, en tegelijk niet willen inleveren op comfort voor de machinist. Een markt die groeiende is volgens de fabrikanten, anders zouden ze er niet zo nadrukkelijk op inspelen. Volvo laat zien dat het dit segment serieus neemt door een volledig nieuwe machine te tekenen die duidelijk anders in elkaar steekt dan de grotere EWR’s en een slagje compacter is.

Volvo-EWR130E
De EWR130E is echt compact en gebouwd als toolcarrier. Importeur SMT heeft de machine RDW-gekeurd.

Is de Volvo EWR130E het begin van meer?

Volvo neemt ook een vlucht vooruit met deze EWR130E. Neem Wacker Neuson, Yanmar of Takeuchi. Deze merken zijn al actief met een mobiele tientonner en konden groeien in de mobiele graafmachines doordat de gevestigde merken deze markt lange tijd verwaarloosden. Het is niet ondenkbaar dat ze op termijn ook komen met een iets zwaardere machine. Volvo is deze merken nu een stap voor.

Tegelijk richt Volvo haar pijlen indirect ook op JCB (Hydradig) en Mecalac (11MWR). En als we even vrijuit speculeren dan zit er meer in het vat; Volvo tekende de EWR130E weliswaar als een dertientonner, maar het concept lijkt met een iets kortere giek en lichter ballastblok ook nog wel afslankbaar te zijn richting een tien- of elftons variant. Die machine zou bij Volvo dan het gat kunnen dichten tussen de EW60 en de EWR130E die we nu testen. Volvo wil hier zelf niets over kwijt, ondenkbaar is het zeker niet.

Volvo-EWR130E
De Volvo EWR130E combineert compactheid met een fors bereik.

Serieus compact

Wat in eerste instantie opvalt aan de EWR130E is de compacte bouw. De machine is echt een slag compacter dan de EWR150E. De bovenwagen van de nieuwkomer is dan ook anders ingedeeld en opgebouwd. Als geheel oogt de machine ook wat kleiner, dat komt visueel vooral door een slag lagere banden (9” velgen in plaats van 10” op de grotere types). De cijfers onderschrijven de eerste indruk.

Het is allemaal wat compacter, dus links heeft deze kleine EWR geen opstap. Hier zijn alle koelers te vinden en is nog ruimte om een automatische smeerpot weg te bouwen.

Het contragewicht zwenkt slechts 28,5 centimeter uit (zwenkradius 155 centimeter vanuit hart draaikrans), en daarmee kun je dus prima werken op krappe locaties. Dat is niet het enige; de hoofdarm kan ver achterover waardoor de machine met opgetrokken giek ook over de voorzijde gemeten compact is. Binnen 3,5 meter breedte kun je de EWR130E met opgetrokken giek volledig zwenken. De vergelijking die je automatisch maakt; in vergelijking met de Liebherr A913 Compact is de Volvo EWR130E duidelijk lichter (-900 kg) en compacter (-15 cm zwenkradius) gebouwd. De Liebherr heeft daarentegen wat meer hefvermogen. Zo valt er dus echt iets te kiezen.

Tweewiel, vierwiel en hondengang

Volvo-EWR130E
Via een knop op de zijconsole kun je wisselen tussen de stuurmodi. Verder is ook deze kleine EWR130E te voorzien van alle hightech-opties van de grotere types. Onze testmachine heeft de L8-sticks.

Terug naar de EWR. Volvo ontwikkelde een nieuwe onderwagen voor de EWR130E, deze heeft twee Dana assen die optioneel allebei gestuurd zijn. Vierwielbesturing dus, waarbij je kunt kiezen tweewiel-vierwiel en hondengang. Wisselen tussen deze standen doe je met een aparte schakelaar op de rechterconsole. Dat werkt prima, je moet de wielen wel telkens even handmatig met het stuurwiel uitlijnen, dus stilstaand. Het display helpt hier keurig bij door aan te geven wanneer de wielen recht staan, maar het kan bij sommige concurrenten ook automatisch. Dat Volvo kiest voor handmatig centreren door de machinist is volgens de fabrikant een veiligheidskwestie.

Wanneer gebruik ik dat dan, zul je wellicht denken. Welnu; best vaak. Vierwielbesturing ga je zeker gebruiken in het werk, maar de rijsnelheid is dan wel begrensd, dus zul je in praktijk regelmatig wisselen tussen vierwielbesturing in het werk en tweewielbesturing in transport. Ook op deze EWR130 kan Volvo CDC-besturing leveren, en dat werkt prima. Deze optie komt wel altijd samen met de luxere L8-joysticks.

Laatste detail over het rijden; Volvo geeft nu de mogelijkheid om de agressiviteit van de hydrostaat in te stellen in drie standen. En dat heeft zowel betrekking op het optrekken als het afremmen via de transmissie. Een handige functie, met name bij hijswerk als je soepel wilt rijden met een last in de kettingen.

Volvo-EWR130E
De vierwielbesturing zien we vaker in deze klasse en dat geeft echt die extra wendbaarheid. Volvo bouwde een nieuwe onderwagen. De velgmaat is 9 inch.

Nieuw ontwikkelde knikarm en giek

Dan de bovenwagen. Die is anders opgebouwd dan bij de grotere types. De hoofdgiek is met 4,85 meter vrij lang met een standaard (2,10m) knikarm. Hierdoor blijft de machine vrij laag. De knikarm is wel langer te krijgen voor extra bereik in bijvoorbeeld maaiwerk (2,40m). Knikarm en giek zijn nieuw ontwikkeld, met name om gewicht te sparen.

De ventielenblokken zitten op de EWR130 direct achter de giek, de brandstoftank kreeg een iets andere plek en Volvo kiest nu voor een smaller contragewicht. Hierdoor ontstaat er op beide hoeken ruimte voor een (kunststof) deur. Zo is de bereikbaarheid van de componenten nog acceptabel gebleven ondanks de compactere bouw.

Volvo-EWR130E
Rechtsachter de pomp, op deze EWR130E komt die van Danfoss. Door te kiezen voor een smaller contragewicht en deuren op de hoeken is de bereikbaarheid voor onderhoud goed. Hier zijn ook de brandstof- en motoroliefilters te vinden plus de brandstofvulpomp met slang.

Zoals bij de grotere types houdt Volvo wel gewoon vast aan een motor dwars achterin; de ruim bemeten 4 liter, viercilinder motor. Die presteert prima, op lage toeren, en is lekker rustig. Dat constateerden we al bij de test van de EWR150E. In deze EWR130E hoeft hetzelfde motorblok er ‘slechts’ 128 pk uit te persen en dat doet hij dus helemáál op z’n sloffen. De motor komt niet boven de 1.500 toeren en hoeft nooit hoorbaar te werken. Veel concurrenten kiezen voor een 3,6 liter-motor in dit segment.

Volvo-EWR130E
Het vierliterblok is dezelfde als in de grotere EWR’s en heeft het makkelijk. De motor kan met weinig toeren toe en dat maakt de 13 tons EWR nog weer een slagje rustiger en stiller.

Om de Stage V-norm te halen kiest Volvo/Deutz voor een combinatie van uitlaatgasrecirculatie, een roetfilter en een scr-katalysator (AdBlue). De motor is gekoppeld aan een Danfoss-loadsensingpomp en Rexroth-ventielenblok met flowsharing-techniek.

Bekende cabine

De cabine is bekend werk van de grotere machines en één op één hetzelfde. De testmachine in de zandbak komt uit de SMT-verhuurvloot en is uitgerust met de SVAB L8-sticks voor geïntegreerde bediening van het draaikantelstuk; een vast aangebouwde Steelwrist X14 met S50 snelwissel.

Volvo-EWR130E
De cabine is identiek aan die van de grotere EWR’s. Voor deze klasse is dat keurig. Het zicht rondom en naar rechts is opvallend goed, dat komt door twee factoren; de motor ligt achterin en de stelgiek kan ver achterover.

In de cabine vormt een 7 inch scherm het hart van je bediening. Een automatische graafrem is net zoals op andere modellen als optie te leveren. In stilstand zet de machine zichzelf automatisch actief op de rem en activeert tegelijk ook de asblokkering. Een andere optie is BSS; Volvo’s Boom Suspension System. Ook wel bekend als lastcompensator, te herkennen aan twee stikstofaccumulatoren op de hefcilinders. Het systeem werkt na inschakelen rijsnelheidsafhankelijk, boven 5 km/u. In het kader van de veiligheid levert Volvo standaard twee camera’s en heeft importeur SMT de RDW-keuring in orde. Het zicht naar rechts is sowieso goed dankzij de verstelgiek die ver naar achteren vouwt.

Semi-binnendraaiers zijn populair

Volvo levert met de grotere EWR-machines het bewijs dat short-radius-machines alom geaccepteerd zijn in de markt. In korte tijd sloeg die markt volledig om tot het punt nu, waarop veruit de meerderheid van de verkochte mobiele graafmachines uit de Volvo-stal een semi-binnendraaier is. Deze nieuwe EWR130E is dus een logisch vervolg op dat succes. Een vervolg waarmee Volvo een compacte machine combineert met een fors bereik dat vergelijkbaar is met dat van de EWR150.

Volvo-EWR130E
Volvo bouwde een nieuwe lichtere giek voor deze EWR130E, maar het bereik is opvallend genoeg vergelijkbaar met dat van de EWR150E. Handig voor slootwerk. In grondverzet lever je uiteraard wel in qua stabiliteit.

Lichter, compacter en tóch een groot bereik; dat betekent dat je wel inlevert op stabiliteit en capaciteit. De EWR130E is meer een toolcarrier dan een kuubsverzetter, zo blijkt ook uit de metingen. Hier speelt Volvo ook op in. Niet voor niets kan het de machine af fabriek leveren met een volautomatische hydraulische snelwissel (SQ) en Steelwrist draaikantelstuk.

Af fabriek voorbereiding voor een draaikantelstuk van de merken Engcon, Rototilt, SMP (Smart Connect) wordt in de toekomst leverbaar. Twee hydrauliekfuncties en een multistekker is dan nog het enige wat je moet aansluiten, na installatie van de controller en kalibratie functioneert een DKS dan direct zonder complexe aanpassingen in de cabine of aan de kabelboom.

De vierliter-motor levert z’n vermogen wel gemakkelijk en wat betreft literopbrengst zijn er volop mogelijkheden te bedenken, ook in het groenwerk. Samen met de cabine, L8-joysticks en alle hightech-opties zoals Dig-Assist staat er een compacte maar serieuze graafmachine. Het prijskaartje zal ook serieus zijn, en de vraag naar grotere banden zal ongetwijfeld vanuit de praktijk volgen.

Video: Testredacteur Matthijs Verhagen vertelt over zijn bevindingen ten aanzien van de Volvo EWR130E.

Volvo-EWR130E

Volvo-EWR130E