BouwMachines kippertest 2021 | Zwaargewichten langs de meetlat

In de BouwMachines Kippertest 2021 nemen we de zwaarste bouwvoertuigen onder de loep, namelijk de 10x8-modellen. De 10x8 is een typisch Nederlands verschijnsel, want nergens in Europa mag een solovoertuig 50 ton wegen.

Dat is ook meteen de reden waarom de grote truckmerken zo’n model niet af-fabriek leveren. Alleen de Tatra kwam op vijf assen uit de fabriek, maar dit is dan ook een vreemde eend in de bijt met zijn aandrijving op alle assen. Een 10×10 dus, maar ook goed voor 50 ton. Alle andere trucks in deze test zijn 8×8-trucks die in Nederland een extra as kregen bij onze nationale specialisten op dit gebied: Wierda Voertuig Techniek (MAN) en Veldhuizen Wagenbouw in Groenekan (Iveco, Mercedes, Scania, Renault).

Afgezien van de Tatra kwamen de trucks af-fabriek dus als 8×8. Vervolgens werd er in het midden een extra, sturende en liftbare, niet-aangedreven as toegevoegd om het maximale GVW te bereiken. In het terrein gaat die as omhoog, waardoor de trucks dan eigenlijk als 8×8 de zandbanen in gaan. Met de middelste as aan de grond zou er alleen maar meer weerstand en minder tractie ontstaan.

BouwMachines-kippertest-10x8-2021
Zes totaal verschillende karakters voor hetzelfde werk.

Echte terreinbeulen

Afgezien van de 49-tons Scania en de MAN zijn alle voertuigen in deze test goed voor een maximaal GVW van 50 ton. Dat de beide Traton-merken een tonnetje minder scoren heeft te maken met het feit dat deze merken geen 10,5 ton op de voorassen toelaten. De andere merken doen dat wel, in combinatie met bredere voorbanden. Ook de tandemstellen van de trucks zijn voorzien van 24-inch wielen. Hierdoor zijn het stuk voor stuk echte terreinbeulen. De Renault K is het meest ingewikkeld waar het gaat om bandenmaten. Die truck is voorzien van maar liefst vier bandenmaten op de vijf assen. De Tatra is het meest uniform uitgevoerd met één bandenmaat die rondom in enkele montage is uitgevoerd.

Onze testredacteuren concluderen dat de zes geteste trucks ieder hun voor- en nadelen hebben. Wat opvalt is met name het gebrek aan uniformiteit met betrekking tot de bediening van de opbouw. Op de trucks staan opbouwen van Ruizeveld, Hyva en Tibeg. Niet een van de voertuigen beschikt over een gelijke bediening van de kipper, milieukleppen en sliphaken. Hierdoor ontstaat er veel verwarring.

Pleidooi voor uniformiteit

In gesprek met de opbouwers werd aangegeven dat dit vaak op klantenwens opgebouwd wordt. In de praktijk wordt het er voor een wisselende chauffeur niet makkelijker op. Zo waren er opbouwen bij waar je een ‘raamschakelaar’ op het dashboard moest gebruiken om de milieukleppen te openen. Of bij een enkeling werd het uitstappen belemmerd door de positie van de kiphendel. Een stukje uniformiteit hierin zouden de bediening en de veiligheid verhogen.

BouwMachines-kippertest-10x8-2021
De trucks worden minutieus geïnspecteerd en alles wordt genoteerd.

De testdagen wezen uit dat de 10×8 trucks buitengewoon nuttige voertuigen zijn voor het typisch Nederlandse grondverzet, en dat Veldhuizen Wagenbouw de kunst van een as bijplaatsen uitstekend in de vingers heeft. Klanten kunnen daardoor uit meer merken kiezen in dit segment en profiteren van een hoger laadvermogen waarvan de hogere investering zich zeker laat terugverdienen. Met name dat laatste is een kwestie van zelf een offerte aanvragen en, niet onbelangrijk, een goede relatie met de dealers van de betreffende merken.

Lees hier onze ervaringen met de 10×8 van:

De technische gegevens van de zes 10×8 trucks zijn hier terug te lezen.