PRAKTIJKTEST | Doosan DX250WMH-5, kant-en-klaar uit de fabriek

In Nederland draaien al wel langer mobiele Doosans met verstelbare cabine en overslaggiek. Toch is er een wezenlijk verschil met de DX250WMH-5 in deze test. Dit nieuwe type is namelijk de allereerste overslagkraan die kant-en-klaar bij Doosan uit de fabriek rolt. Tot nu toe werden graafmachines hier lokaal omgebouwd tot overslagkraan. Een eerste praktijkindruk van de DX250WMH-5.

Afval storten is wereldwijd steeds minder vanzelfsprekend. Recycling is dus een groeimarkt. Zo is er toenemende vraag naar overslag- en sorteermachines. Volvo, Liebherr en Cat zijn al langer met af-fabriek leverbare machines actief in dit segment, waarin ook overslagspecialisten zoals Sennebogen en Fuchs nadrukkelijk meedoen. Nu is er ook de Doosan DX250WMH-5. Het is de eerste overslagmachine die de Koreanen af-fabriek kunnen leveren.

Geen ombouwtijd en lagere kosten

Tot nu toe lieten de Nederlandse importeurs zelf een overslaggiek en verstelbare cabine opbouwen wanneer een klant zich meldde voor een overslagkraan.

De voordelen van het af-fabriek leveren ten opzichte van een bestaande graafmachine ombouwen, spreken voor zich. Iets bestaands aanpassen brengt in de regel hogere kosten met zich mee en vergt ombouwtijd. Ook heeft het allerlei gevolgen voor de CE-keuring, waarin de aanpassingen op een juiste manier verwerkt moeten worden. Tot slot kan een verbouwde machine discussie geven bij garantiegevallen: bij een machine die af-fabriek is geleverd, voorkom je dit. Je hebt één duidelijk aanspreekpunt en één originele CE-verklaring.

Tekst gaat door onder de foto.

Alle koelers zijn links opgebouwd. Het fijnmazige gaas is van bovenaf uittrekbaar om het reinigen van de achter elkaar geplaatste koelers te vereenvoudigen.

Een overslagmachine is geen hogere wiskunde

Het bouwen van een overslagmachine is geen hogere wiskunde meer. Heel veel zaken, zoals de juiste giekverhoudingen en de manier waarop je een hefcabine opbouwt, zijn immers al lang en breed uitgekristalliseerd in de markt. De basis, een mobiele graafmachine, heeft Doosan uiteraard zelf in huis.

Als basis voor deze nieuwe overslagmachine nam Doosan haar 21-tons mobiele DX210W-5. Het chassis van de onder- en bovenwagen veranderde niet. Het contragewicht werd verzwaard naar 5,2 ton door een extra staalplaat bij te plaatsen. Standaard is de in hoogte verstelbare cabine. En uiteraard maakt de graafgiek plaats voor een overslaggiek. En laten we eerlijk zijn: de juiste giekverhoudingen en de juiste techniek voor het hefframe achter de cabine, dat is een kwestie van goed rondkijken in de markt. Op dit gebied is alles al lang en breed uitgevonden.

Tekst gaat door onder de foto.

Bovenwagen en dus ook motorisering wijken niet af van de bekende 21-tons mobiele Doosan. Dit betekent de eigen Doosan 6-cilinder achterin. In deze -5 voldoet het blok aan de Stage IV-eisen. De -7 met Stage V-motor volgt snel.

6,5-meterse hoofdgiek met een 4-meter lepelsteel

Doosan kiest voor een 6,5-meterse hoofdgiek met een 4-meter lepelsteel. Naar wens is ook een gekromde lepelsteel te krijgen zonder bakcilinder. Die lepelsteel is bedoeld om een poliepgrijper aan te hangen en meet 4,5 meter lengte. Onze testmachine is in dit geval ook écht een testmachine. Doosan heeft een  DX250WMH-5 in Nederland gestationeerd om reacties en ervaringen van klanten te peilen. Deze fabrieksdemo is uitgerust, zoals op de foto’s te zien, met de 4-meter lepelsteel en een vast aangebouwde sorteergrijper.

Tekst gaat door onder de foto.

Het pomphuis. Meer liters of een aparte zwenkpomp zijn welkom om vlotter te kunnen draaien. In de overslag wil men capaciteit draaien, en dus (extra) snelheid in de machine.

Geen 25-tonner, maar bijna 29 ton

De machine staat te boek als 25-tonner, maar dat loopt in praktijk snel op. De machine zoals op de foto weegt volgens de weegbrug 28,5 ton. Dat is inclusief een lichte sorteergrijper en op zware  massieve banden, maar nog zonder snelwissel. Naar Nederlandse maatstaven opgebouwd zou de machine dus richting de 30 ton gaan. Fors meer dan de originele 21-tons basismachine. En samen met het grotere giekbereik nemen de krachten navenant toe.

Hoewel de machine absoluut stabiel staat, is er bij ruwere giekbewegingen wel wat torsie waar te nemen op het relatief smalle basischassis van de onderwagen, ook wanneer de machine afgestempeld staat. De vraag is of Doosan deze krachten onderschat, of dat enige flexibiliteit van het hoogsterktestaal juist wenselijk is. Feit is dat sommige concurrenten kiezen voor een veel massiever ogend chassis van de onderwagen.

Tekst gaat door onder de foto.

De machine draait stabiel. Het chassis is rondom breed afgestempeld. Wel is er in de lengte iets torsie in het smalle chassis. Sommige concurrenten kiezen voor een massievere onderwagen.

Werken op 4,5 meter ooghoogte

Uiteraard nam Doosan haar graafmachine-cabine en bouwde deze aan het hefframe. Dat frame is compact gebouwd en de twee cilinders zijn goed beschermd weggebouwd tussen het mechanisme. De smeerpunten zijn standaard al gecentraliseerd aan de buitenzijde, zodat deze prima bereikbaar zijn met vetspuit. Ook de slanggeleiding lijkt prima in orde. De hoogteslag, zo’n twee meter, is ruim voldoende om goed in een walkingfloor-oplegger te kunnen kijken. In de hoogste stand zit je op een ooghoogte van 4,5 meter.

Tekst gaat door onder de foto.

De cabine is bekend van de graafmachines, nu gebouwd aan een hefframe. Zo kom je op 4,5 meter ooghoogte. Voldoende om ook in een hoge walkingfloor-oplegger te kunnen kijken.

Draaien met een open deur

De hoogteverstelling van de cabine werkt met schakelaars onder de linkerarmleuning die je eerst moet activeren. Dat is een onhandige plek voor een functie die je zeer regelmatig nodig hebt. Andere merken hebben deze functie soms in de joystick gebouwd.

Opmerkelijk is dat je binnen de beveiliging met een open deur kunt draaien, ook wanneer de cabine boven staat. Wanneer je buiten werkt en als machinist graag contact houdt met de omgeving kan dat een voordeel zijn. Hiertoe heeft Doosan een extra uitvalbeveiling ingebouwd boven de linkerstick.  Deze tweede veiligheidsbeugel klap je neer zodra je bent ingestapt, dan kan de cabine omhoog. Op de voorserie-machine die wij in actie zagen moet deze constructie nog verbeterd worden, de gasveer was krom doordat deze het scharnier kon raken. Juist om deze reden wordt de machine dan ook in praktijk getest.

Tekst gaat door onder de foto.

Het contragewicht werd af-fabriek verzwaard naar 5,2 ton door een extra staalplaat bij te plaatsen.

Het gevoel in de Doosan DX250WMH-5 is direct goed

Binnenin zul je als machinist geen verrassingen tegenkomen. De cabine beschikt over het bekende 7-inch display. Het 360-graden-camerasysteem zoals Doosan dat tegenwoordig op de rupskranen kan leveren, is op de testmachine niet geïnstalleerd. Wat betreft draaien is er niets dan lof. Opvallend is dat het gevoel in de machine direct goed is, nog steeds vergelijkbaar met dat van de mobiele graafmachines, ondanks de forse wijzigingen.

‘De bediening is goed’, zegt testmachinist Joost Berg. Wel mist hij de zwenkrem, maar dat zijn zaken die een dealer desnoods zelf kan opbouwen. Berg is mede-eigenaar van Berg Sloopwerken in Naaldwijk. Zijn bedrijf werkt op de eigen composteringswerf al lang met een Doosan DX190 met achteraf opgebouwde hefcabine. Ook zijn er rupskranen van diverse merken in het bedrijf. Zo kan Berg mooi vergelijken.

Tekst gaat door onder de foto.

Op het bereik en de stabiliteit valt weinig aan te merken. Die zijn in orde. In plaats van de lepelsteel met bakcilinder is ook een gekromde overslaglepelsteel te krijgen.

Stabiel zonder af te stempelen

De hefconstructie van de cabine op de Doosan DX250WMH-5 noemt Berg degelijk, en dat draagt bij aan het gevoel van stabiliteit. De machine draait goed en staat ook zonder af te stempelen al stabiel.

Als nadeel noemt Berg dat de sorteergrijper te langzaam dichtgaat. In sorteerwerk zou dit misschien minder snel opvallen, maar juist in het werk van Berg is deze snelheid belangrijk. In de overslag van gewasresten en compost moet de grijper namelijk telkens helemaal open en helemaal dicht, dat gaat inderdaad niet supersnel. Er lijken te weinig liters beschikbaar. Dubbele pompflow of een aparte pomp voor de zwenk zou hierin welkom zijn.

Tekst gaat door onder de foto.

Het nieuw ontwikkelde hefframe is stabiel gebouwd, zodoende beweegt de cabine amper of niet ten opzichte van de bovenwagen. Dat komt het gevoel van stabiliteit ten goede. De hefcilinders liggen goed beschermd in de constructie.

Doosan zou de DX250WMH completer kunnen maken door bijvoorbeeld een hoogtebegrenzing aan te bieden. Die staat nu niet in de optielijst, bij werken in een hal is dit wel een wenselijke toevoeging. Intussen werkt Doosan in de DX250WMH-7 versie met een motor die aan de Stage V-eisen voldoet. Ook is bekend dat Doosan werkt aan een lichter broertje: dat moet de DX190WMH-7 worden. Zo probeert Doosan een steviger voet tussen de deur te krijgen in de drukbezette recyclingmarkt. Dat is een leercurve, de eerste stappen gaan de goede richting in.

BEKIJK HIER een video van deze test