Mourik in Groot-Ammers heeft een nieuwe Hyundai HL960A laadschop in gebruik genomen. Van der Spek Vianen heeft de Hyundai afgeleverd. Het bedrijf gaat de machine inzetten voor op- en overslagwerkzaamheden.
Mourik bouwt een tweede graafmachine met brandstofceltechnologie. Drive Line Systems levert voor deze machine de Toyota fuel cell module.
Het is pionieren met de allereerste graafmachine op waterstof, die Mourik in Groot-Ammers volledig zelf heeft ontwikkeld. Daar is de aannemer ook gewoon open en eerlijk over, het is immers een prototype. Maar de aanhouder wint. Na tien maanden en diverse aanpassingen draait de graafmachine nu volle werkdagen naar wens en storingsvrij. Dat sterkt Mourik in de visie dat ze met waterstof op het juiste spoor zitten om emissievrij te werken.
Aannemer Mourik in Groot-Ammers heeft een Liebherr R926-rupsgraafmachine omgebouwd naar een aandrijving op waterstof. De originele verbrandingsmotor is hiertoe vervangen door brandstofceltechniek, waardoor de machine 100% op waterstof draait.
Aannemer Mourik ontwikkelde én bouwde een elektrische graafmachine met brandstofceltechnologie. Deze draait volledig op groene waterstof en heeft dus geen emissie. Waar de wereldmerken zich stukbijten op deze hightech, rijdt de Nederlandse aannemer na tien maanden denken en sleutelen een werkende machine uit de eigen werkplaats naar buiten. Vergis je niet: CE-gekeurd en wel. Een inspirerend staaltje lef, visie en doorpakkersmentaliteit zoals dat praktisch alleen in een familiebedrijf kan samenkomen.
Mourik uit Groot-Ammers heeft een Dynapac SD2500CS met Stage V-motor in gebruik genomen.
Mourik versterkt haar infradivisie door 50 procent van de aandelen van Van Spijker Infrabouw uit Meppel over te nemen. Beide bedrijven geven aan gezamenlijk te zullen focussen op stikstofvrij werken, onder ander door in te zetten op emissieloos bouwmaterieel.
Mourik Techniek in Groot-Ammers heeft geïnvesteerd in een Volvo 8x4 trekker en een Nooteboom Euro-PX dieplader van het type EURO-74-13(ICP) geleverd gekregen. De combinatie wordt ingezet voor het transport van het eigen materieel, waaronder een Liebherr R946 rupsgraafmachine met 14 meter lange giek.
Mourik Groot-Ammers, Mourik Limburg en Mourik Limburg Civiel gaan samen verder als Mourik Infra. Door de activiteiten van de drie infrabedrijven te bundelen verwacht Mourik beter in te kunnen spelen op de groei in de markt van complexe projecten.