nieuws

De toekomst is elektrisch: Wierda ziet groeiende vraag naar ombouw dieselauto’s en -machines

Ondernemen

De toekomst is elektrisch: Wierda ziet groeiende vraag naar ombouw dieselauto’s en -machines

De Friese ondernemer René Wierda denkt met zijn mensen graag vooruit. Bijvoorbeeld over emissiebeperking. Bezig zijn met de toekomst van de transport- en de bouwsector is wat Wierda en zijn ruim tachtig werknemers drijft. ‘Je moet out of the box durven te denken als je daarmee betere resultaten bereikt voor je klanten.’

Jaren geleden al voorzag Wierda dat de discussie over emissiebeperking een hoge vlucht zou gaan nemen. Het leidde uiteindelijk tot de oprichting van een nieuw zusterbedrijf: Wierda Hybrid Technologies. Dit was na het in 2006 gestarte Wierda Voertuigtechniek en het in 1931 door René’s opa begonnen moederbedrijf Wierda Bedrijfswagens de derde onderneming onder dezelfde paraplu.

Hybride betonmixers en autolaadkranen schot in de roos

Met Wierda Hybrid Technologies richt het familiebedrijf zich op de ombouw van dieselaangedreven auto’s en machines. Met name de hybride betonmixers en autolaadkranen blijken een schot in de roos. De opbouwen van deze wagens draaien op accu-aangedreven elektromotoren, in vermogen variërend van 8 tot 110 kW. De auto zelf loopt op diesel. Op het moment dat de wagen op de handrem wordt gezet, schakelt de dieselmotor automatisch uit, en neemt de elektromotor het over.

‘We hebben nu tachtig van deze hybride voertuigen gebouwd. Het begint echt serieuze vormen aan te nemen’, zegt René Wierda. Op het hybride systeem dat Wierda gebruikt, is een patent verkregen. ‘We bouwen alle automerken en alle opbouwmerken om. De techniek die onze engineers hebben ontwikkeld, is merkonafhankelijk.’

Wierda heeft ook een volledig elektrische betonmixer gebouwd

Een volgende stap is intussen ook al gezet. ‘Voor het eerst hebben we een volledig elektrische betonmixer gebouwd. Hier komt helemaal geen fossiele brandstof meer aan te pas. Deze mixer gaat rijden in Amsterdam. Gemiddeld moeten per dag drie à vier ritten van en naar de betoncentrale worden gemaakt. Dat valt allemaal binnen de actieradius. De auto hoeft pas ’s avonds te worden opgeladen.’

Aan het elektrificeren van een dieselaangedreven wals wordt gewerkt

Wierda verdichtingswals elektrificering Wierda Hybrid Technologies neemt niet alleen betonmixers en autolaadkranen onderhanden. Ook minigraafmachines, schaarhoogwerkers en telescoophoogwerkers zijn de afgelopen jaren omgebouwd. Momenteel wordt in opdracht van Teus de Wit van de Versluys Groep gewerkt aan het elektrificeren van een dieselaangedreven verdichtingswals. ‘Zo’n wals rijdt de hele dag heen en weer. Als je kiest voor elektrificatie bespaar je natuurlijk brandstof. Maar daarnaast creëer je zó veel meer comfort voor de man die erop zit en de mensen eromheen. De werkomgeving wordt gezonder. Dat is minstens zo belangrijk als het economische voordeel.’

Zwaar materieel op accu’s en een elektromotor, kan dat?

Of in de toekomst ook een zware graafmachine of wiellader op een accu-aangedreven elektromotor kan draaien?

René Wierda: ‘Alles op zijn tijd. Ik denk dat elektrificering in de toekomst absoluut ook bij zwaar materieel een rol gaat spelen. Maar als we schoner willen werken en produceren, moet er wel een goed verdienmodel achter zitten. Zover zijn we voor het zware materieel op dit moment niet. Nog niet. Daarom zeg ik: alles op zijn tijd.’

Wierda Hyrbid Technologies werkt mee aan de BouwMachines Kennisdag, die dinsdag 26 november wordt gehouden op het Bouw- & Infra Park in Harderwijk.

 

Reageer op dit artikel