nieuws

Huurprijzen mobiele kranen verder omhoog

Ondernemen

Huurprijzen mobiele kranen verder omhoog

Let op heren bouwers, de huurprijzen van mobiele kranen gaan fors stijgen, waarschuwde directeur Bob Bruijsten van Kuiphuis Kranenverhuur in Oldenzaal een jaar geleden. Hij noemde prijsstijgingen tot wel 30 procent.

Oorzaak: een onvermijdelijke inhaalslag na de economische crisis, toen verhuurders de tarieven soms onverantwoord verlaagden om hun bedrijf overeind te houden. Bruijsten werd uitgelachen, maar hij kreeg gelijk. En de prijsstijgingen zijn nog niet voorbij, stelt Bouwkosten.nl vast. Het verschil vergeleken met vorig jaar bedraagt 5 à 6 procent.

Verhoging huurprijzen is verklaarbaar

Bruijsten en Peter Kloosterboer van Kielstra Kraanverhuur in Heerenveen beamen het: de huurprijs voor een mobiele kraan gaat omhoog. En deze verhoging is verklaarbaar, zeggen beide ondernemers onafhankelijk van elkaar.

De tariefsverhoging werd ook niet botweg in één keer doorgevoerd maar in fasen, en vaak in overleg met de klant
Bij de voorlaatste prijsverhoging maakte Bruijsten de aantekening dat het eigenlijk om een neutrale correctie ging: ‘Gecorrigeerd voor inflatie, zit er tussen de tarieven van 1994 en nu niet zo heel veel verschil.’ De tariefsverhoging werd ook niet botweg in één keer doorgevoerd maar in fasen, en vaak in overleg met de klant, benadrukt de ondernemer.

Per nieuwbouwwoning 8 tot 12 uur een kraan

De recente stijging in bouwkosten met betrekking tot hijskranen hebben niets te maken met het toenemend gebruik van prefab materialen in de bouw, zoals vaak wordt gesuggereerd, zegt Bruijsten. ‘Gemiddeld is er nog steeds 8 tot 12 uur per nieuwbouwwoning een kraan nodig. Dat verandert nauwelijks.’

Ook de aanschafprijzen van nieuwe kranen zijn niet opmerkelijk gestegen. Die gingen weliswaar met 4 à 5 procent omhoog, maar dat is al vaker gebeurd volgens Bruijsten. “Dat doet iedere fabrikant.”

Geen kleine kranen van 45 ton

Maar fabrikanten hebben ook uit kostenoverwegingen besloten om niet langer kleine mobiele kranen van 45 ton te bouwen. En dat gaat aannemers geld kosten, want die zullen voortaan, ook als het karwei zo’n zware capaciteit niet vereist, gedwongen zijn gebruik te maken van het nieuwe ‘’kleine’’ model: een kraan van 70 ton.

Bruijsten: ‘Je ziet dat iedereen nu investeert in zulke kranen. Je kunt er veel meer mee en de rentabiliteit voor de kraanverhuurder stijgt, want je kunt een hoger tarief vragen terwijl het uurloon van de machinist gelijk blijft.’ Een vergelijkbaar verschijnsel gaat spelen in de verhuur van mobiele torenkranen, verwacht Bruijsten.

Instapmodellen naar 7 tot 8 ton

Ook Peter Kloosterboer (Kielstra Kraanverhuur) ziet deze schaalvergroting in het ‘instapmodel’. ‘Bijvoorbeeld de kleine mobiele torenkranen kostten altijd viereneenhalf tot vijf ton. Dat gaat nu naar 7 à 8 ton. Dat heeft gevolgen voor de verhuurprijs.’

Kranen duurder door strengere uitstootnormen

Kloosterboer ziet nog andere prijsopdrijvende effecten in de kranenverhuur. ‘Kranen zullen duurder in aanschaf worden omdat de motoren moeten voldoen aan strengere uitstootnormen. En dan is er ook nog de CAO die sinds vorig jaar geldt. Daarin is een loonsverhoging van circa 10 procent afgesproken, waarmee de totale loonkostenstijging op bijna 15 procent komt. Die kostenverhoging zal worden vertaald in de verhuur.’

Reageer op dit artikel