artikel

Pon innoveert om uitstoot te beperken: accu-elektrische Cat Z-Line versneld naar Nederland

Ondernemen

Pon innoveert om uitstoot te beperken: accu-elektrische Cat Z-Line versneld naar Nederland

Een bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Dat is volgens Raymond Gense, directeur Future Technology bij Pon, in toenemende mate de rol van de Cat-importeur. ‘Dan gaat het niet over het verkopen van machines, maar over CO2-reductie en over het verbeteren van de luchtkwaliteit.’ Pon gaat de 25-tons accu-elektrische Z-Line om die reden versneld naar Nederland halen.

De stikstofcrisis heeft de materieelsector met een nieuwe werkelijkheid opgezadeld, weet Gense. ’Het is niet meer genoeg om van Stage IV naar Stage V te gaan. We hadden mooie plannen, met alle tijdpaden die daarbij horen. Maar de stikstofdiscussie komt hier nu bovenop. De route die we met elkaar hadden uitgezet, staat volledig op zijn kop.’

Vandaag al naar nul emissies?

De noodzaak om te gaan werken met niet-dieselaangedreven materieel kan snel realiteit worden, verwacht Gense. ‘Bij een Stage V-machine kan je niet eens meer spreken van luchtverontreiniging. Maar zelfs de geringste emissie kan er al voor zorgen dat je geen vergunning krijgt voor een project. Dan moet je dus naar nul emissies. Niet over vijf jaar, maar vandaag.’

Gense weet dat dit laatste niet realistisch is. Maar opdrachtgevers draaien de duimschroeven aan, en stellen simpelweg hun eisen. ‘Dat is waar wij op inspelen, op verschillende manieren.’

Engineers Pon ontwikkelen samen met Caterpillar innovaties

In dit verband beklemtoont Gense dat Pon een grote eigen rol heeft bij het vinden van oplossingen om de emissies te beperken. ‘Wij zijn zelf uiteraard geen fabrikant, maar hebben wel eigen engineers die in overleg met Caterpillar de mooiste innovaties ontwikkelen.’

Pon werkt langs diverse sporen. Een daarvan is de door Pon Noorwegen ontwikkelde Z-Line: een accu-aangedreven elektrische rupsgraafmachine van maar liefst 25 ton. ‘Die gaan we versneld naar Nederland halen, ook in andere gewichtsklassen. Deze machine komt in een bredere range op de markt. In 2020 is de Z-Line te bestellen in ons land.’

Geen batterij, maar brandstofcel in de Z-Line

Een mogelijke volgende stap is het vervangen van de batterij in de Z-Line door een brandstofcel. ‘Het elektrische platform van de Z-Line vormt een perfecte basis voor de combinatie met waterstof. Zo los je het probleem van het elektrisch laden in het veld eenvoudig op.’

Daarnaast kunnen conventionele machines van Caterpillar draaien op biobrandstof om de gewenste CO2-reductie te realiseren. ‘Natuurlijk kennen wij de discussies over corrosievorming en de verhalen over fabrieksgarantie die vervalt. Maar de brandstofspecialisten van Pon hebben zich grondig verdiept in deze materie. In samenspraak met Caterpillar kunnen wij nu precies aan onze klanten vertellen welk type brandstof van welke leverancier in onze machines kan worden gebruikt zonder dat dit problemen geeft en zonder dat er discussie ontstaat over de garantievoorwaarden.’

Tekst gaat door onder de foto.

Raymond Gense , Pon Equipment Caterpillar

Raymond Gense: ‘Het is niet meer genoeg om van Stage IV naar Stage V te gaan.’

Ook uitstoot van 0,00001 te veel? Dan is diesel onmogelijk

Voor Gense is duidelijk dat de sector een rigoureuze omslag moet maken. Een keuze is er in feite niet, meent hij. ‘Als er locaties zijn waar elke emissie te veel is, dus ook een uitstoot van 0,00001, dan zijn daar dus géén mogelijkheden meer voor dieselmachines. Als je dat even op je laat inwerken, dan weet je dat we voor zeer grote veranderingen staan. Ook om die reden willen wij als Pon veel meer zijn dan een verkoophuis. We worden steeds meer een engineeringsbedrijf, en die rol past ons prima.’

Raymond Gense spreekt namens Pon op de BouwMachines Kennisdag. Kijk HIER voor aanmelden en meer informatie.

 

 

Reageer op dit artikel