artikel

GMB haalt veel milieuwinst met zware machines

Ondernemen

GMB haalt veel milieuwinst met zware machines
Door de opbouw van een hybride systeem op een bestaande Hyundai rupsgraafmachine bespaart GMB per draaiuur 2 tot 2,5 liter brandstof.

Aannemer GMB uit Opheusden heeft duurzaam werken hoog in het vaandel staan. Vanzelfsprekend wordt hierbij ook gekeken naar het materieel. Ogenschijnlijk kleine stapjes bij zware machines leveren vrijwel net zo veel milieuwinst op als een diesel-minigraver inwisselen voor een elektrisch model, zegt Gerard van der Veer, hoofd materieelbeheer bij het familiebedrijf.

GMB is in 1963 begonnen als een traditionele GWW-aannemer. Inmiddels variëren de werkzaamheden van de aanleg van rioleringen en dijken, tot de bouw van rioolwaterzuiveringsinstallaties en het composteren van zuiveringsslib. Het bedrijf heeft 420 werknemers in dienst, de jaaromzet schommelt rond de 135 miljoen euro.

Kiezen voor een schonere machine

Groen denken zit het bedrijf in de genen, vertelt Gerard van der Veer. ‘Bij elke investeringsbeslissing kijken we of er duurzame alternatieven zijn. Als een schonere machine op de markt beschikbaar is, zullen we bij een investering altijd kiezen voor die schonere machine. Dat is onze overtuiging, dat is hoe wij werken.’

Versneld investeren door stikstofcrisis

Mede vanwege de stikstofcrisis, bekijkt GMB momenteel of het mogelijk is om versneld te investeren in nieuw materieel. ‘Een machine met een Stage IV-motor stoot 75 procent minder stikstof uit dan een machine met een Stage IIIB-motor. Dan heb je het over 0,5 in plaats van 2 gram per opgenomen kilowattuur. Daarom is het versneld verjongen van ons materieelpark zeker een optie.’

Van der Veer legt uit dat machines bij GMB gemiddeld acht jaar meegaan. ‘Gemiddeld wordt jaarlijks ongeveer 1600 uur met een machine gedraaid; veertig weken keer 40 uur. Normaal gesproken vervangen wij onze machines na 10.000 draaiuren. Soms probeer je dat op te rekken tot 11.000 of 12.000 uur. Maar nu overwegen we dus om machines versneld te vervangen.’ GMB heeft vijf Atlas bandenkranen, zestien shovels van Volvo, acht Hyundai rupsgravers en twee bulldozers van Caterpillar.

Compact elektrisch materieel? ‘Een beetje poppenkast’

Van der Veer volgt de ontwikkelingen rond het compacte elektrische materieel met enige scepsis. De milieuwinst van een elektrische minigraafmachine moet in perspectief worden geplaatst, vindt hij. ‘Ik vind het een beetje poppenkast. Bij zwaardere machines halen wij omgerekend net zoveel milieuwinst.’

Gerard-van-der-Veer-GMB

Gerard van der Veer.

‘In overleg met leverancier Van der Spek laten wij op onze Hyundai rupsgraafmachines bijvoorbeeld een stikstofhybride systeem bouwen’, vertelt Van der Veer. ‘In de giek wordt een extra cilinder geplaatst die is gevuld met stikstof. Als de giek naar beneden gaat, druk je de cilinder in en houd je de energie vast. Op het moment dat de giek weer naar boven gaat, spreek je de tijdelijk  opgeslagen energie weer aan. Dat scheelt ons 2 tot 2,5 liter brandstof per uur. Dat is niet veel minder dan je bespaart met een elektrische minigraver.’

Van der Veer vervolgt: ‘Voor bebouwde gebieden zijn elektrische minigravers een prima oplossing. Daar is voldoende aansluitvermogen aanwezig. In civiele gebieden komt elektriciteit voornamelijk uit dieselaggregaten en wordt het uitstooteffect dus teniet gedaan.’

GMB heeft aggregaten op accu’s, zonnepanelen en BTL

GMB zorgt zelf met zijn aggregaten voor het beperken van de uitstoot, door waar mogelijk accu’s en zonnepanelen bij te schakelen. In de aggregaten zelf wordt de diesel vervangen door de biobrandstof BTL (Biomass to Liquid, ook wel groene diesel genoemd). ‘In 2018 hebben we ongeveer 2,5 miljoen liter diesel verbruikt. Dat moet omlaag. In 2030 willen we volledig circulair zijn, dat is ons doel. Stap voor stap werken we daarnaartoe. Door de aanschaf van elektrische trilstampers, het gebruik van biologisch afbreekbare koffiebekertjes en de inzet van schoon materieel. We denken niet in één oplossing, maar in een combinatie van oplossingen.’

Gerard van der Veer is een van de sprekers op de BouwMachines Kennisdag.

Voor meer informatie en aanmelden voor de BouwMachines Kennisdag, klik hier.

 

Reageer op dit artikel