artikel

Deutz-importeur DPS Power op de bres voor diesel: ‘Mix van bronnen blijft nodig’

Ondernemen

Deutz-importeur DPS Power op de bres voor diesel: ‘Mix van bronnen blijft nodig’

Directeur Frank van Laar van Deutz-importeur DPS Power heeft vaak het gevoel dat hij tegen windmolens moet vechten. Letterlijk. Waar zonne- en windenergie en bijvoorbeeld elektrische machines een positief, groen imago hebben, staat diesel te boek als vervuilend en vies. ‘Maar diesel is veel schoner dan menigeen denkt.’

Van Laar prijst zich gelukkig dat hij in een markt werkt waarin hij zaken doet met ondernemers, in plaats van met consumenten. ‘De constructeurs en zakelijke klanten met wie ik spreek, hebben die afkeer van diesel niet, of althans veel minder. Maar in de consumentenmarkt, en bij de overheid, is het imago slecht. Er ligt een zware smet op alles dat met diesel heeft te maken.’

Minder NOx, roet en fijnstof

Van Laar, een van de sprekers op de komende BouwMachines Kennisdag, vindt het onterecht dat diesel zo onder vuur ligt. Hij wijst op cijfers die Deutz in 2018 naar buiten heeft gebracht. In twintig jaar tijd heeft verbeterde dieseltechnologie ervoor gezorgd dat Deutz-motoren 95,7 procent minder NOx en 97,9 procent minder roetdeeltjes en fijnstof uitstoten, zo stelt de fabrikant. ‘Er is fors in geïnvesteerd om motoren te ontwikkelen die de emissies aanzienlijk beperken. Dat wordt weleens vergeten’, zegt Van Laar.

Hij stoort zich aan de overheid, die naar zijn zeggen volledig voorbijgaat aan innovatieve dieseltechnologieën. ‘De overheid wil dat alles geëlektrificeerd wordt, en we moeten ook allemaal van het gas af. Dát is de agenda en het is ook het enige dat men wil horen.’

‘Diesel minder vervuilend dan menigeen denkt’

Samen met de Vereniging van Importeurs van Verbrandingsmotoren (VIV) denkt Van Laar na over manieren om het beeld te laten kantelen. ‘Diesel is minder vervuilend dan menigeen denkt.’ Los daarvan blijft diesel naar zijn overtuiging voorlopig keihard nodig. ‘Anders komt de samenleving letterlijk tot stilstand.’

Van Laar noemt het ‘een exces’ dat het naar zijn zeggen ‘niet meer mogelijk is om een aanbesteding te winnen als je níét met een  elektrische oplossing komt’. Van het ene op het andere moment switchen van diesel naar elektrisch is onmogelijk, benadrukt hij. ‘Je kunt een accu nu eenmaal niet dezelfde energie-inhoud geven als brandstof. Je kunt niet met accu-technologie een hele akker omploegen. Althans nóg niet.’

Elektrische machines? Wie gaat dat betalen?

Deutz werkt aan hybride en elektrische motoren, en ook aan een waterstofmotor. Al ziet de Duitse fabrikant diesel nog altijd als een groeimarkt. Van Laar heeft hoge verwachtingen van alternatieve brandstoffen. ‘HVO’s en GTL bieden zeker mogelijkheden. Daar kan je reguliere verbrandingsmotoren en ook de bestaande tankinfrastructuur voor gebruiken.’

Hiermee is naar zijn mening tevens het probleem van bijvoorbeeld elektrische machines aangestipt. ‘Die machines zijn niet alleen heel duur, we hebben de laadinfrastructuur ook helemaal niet op orde. Het kost serieus geld als je dat voor elkaar wilt krijgen. Wie gaat dat allemaal betalen? En dan heb ik het nog niet over het feit dat heel veel elektriciteit niet eens schoon wordt opgewekt. Dus waar hébben we het nu eigenlijk over?’

Van Laar, tot slot: ‘Ik lees, luister en hoor veel. Voor mij staat één ding vast: als we de emissies willen beperken, hebben we een mix van bronnen nodig. Diesel hoort daar voorlopig bij. Met alleen zonne- en windenergie en elektrificering redden we het niet.’

Voor meer informatie en aanmelden voor de BouwMachines Kennisdag, klik hier.

 

 

Reageer op dit artikel