artikel

Eerste elektrische Knikmops KM130E draait bij verhuurbedrijf Loxam

Ondernemen

Eerste elektrische Knikmops KM130E draait bij verhuurbedrijf Loxam

Knikmops-importeur De Schans ontvangt wekelijks offerte-aanvragen voor een elektrische Knikmops. ‘De markt is duidelijk aan het veranderen’, stelt verkoopleider Jan-Willem Slegh. Om aan de vraag te kunnen voldoen lanceerde De Schans eerder dit jaar de KM130E. Volgend jaar volgt de KM250 in een elektrische uitvoering. ‘Wij willen marktleider blijven in de wegenbouw en het straatwerk. Dan is het noodzakelijk om elektrisch materieel in het gamma te hebben.’

Net als de meeste machineleveranciers had ook De Schans oog voor de ontwikkelingen omtrent de inzet van elektrisch materieel op de bouwplaats. ‘We dachten al na over een elektrische Knikmops, maar de ontwikkelingen kwamen in een stroomversnelling nadat een goede klant, namelijk verhuurbedrijf Loxam, bij ons informeerde naar een elektrische Knikmops’, vertelt Jan-Willem Slegh.  ‘We hebben vervolgens de handschoen opgepakt en Loxam betrokken bij het proces, met als resultaat de elektrische Knikmops KM130E.’

Minder uitstoot. Hoe dan?

Minder uitstoot. Hoe dan?
 

Inmiddels zijn de eerste KM130E’s uitgeleverd aan Loxam-vestingen in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Tijdens de BouwMachines Kennisdag laten De Schans en Loxam samen hun licht schijnen over de inzet van elektrisch bouwmaterieel op de bouwplaats. ‘Opdrachtgevers zullen steeds strengere eisen stellen aangaande emissies van werkmaterieel. Aannemers zullen daarop in moeten springen, willen zij een werk gegund krijgen.’ 

Dagelijks productie draaien

Bij de ontwikkeling van de 1.650 kg zware KM130E stond voorop dat de elektrische machine ook voor straatmakers interessant moest zijn. Slegh: ‘Straatmakers moeten productie draaien en die mag niet lijden onder de inzet van een elektrische machine. Zij moeten er dus van op aan kunnen dat zij de hele dag een beroep op de elektrische machine kunnen doen.’ 

De Schans koos om die reden voor componenten die hun kwaliteiten al bewezen hebben in de automotive sector. ‘Wij kunnen als enige een elektrische minishovel leveren met een 350 Volt accuspanning. Het accupakket heeft een vermogen van 37 kW. Daarmee kunnen we garanderen dat een straatmaker een goede dagproductie kan draaien.’ 

Oplaadtijd afhankelijk van stroomnet

Knikmops KM130E

Net als de dieselvarianten biedt De Schans de elektrische KM130E aan in de operationele lease. De machine wordt ook opgenomen in de verhuurvloot van De Schans.

De tijd die nodig is om de lithium-ion accu weer op te laden is afhankelijk van het beschikbare stroomnet. ‘In geval van bouwstroom vergt het opladen 11 uur, maar wordt gebruik gemaakt van krachtstroom dan is dit nog maar 5 uur. Wie de machine thuis op het lichtnet aansluit, moet rekenen op een laadtijd van 8 uur’, aldus Slegh. Optioneel is het ook mogelijk om via Fast-charge op te laden. De laadtijd bedraagt dan een uur. De Schans geeft de garantie dat gedurende vijf jaar of 3.000 opladingen de accucapaciteit gelijk blijft. Daarna is een accucapaciteit van 80% volgens De Schans gegarandeerd. 

Elektromotor, accupakket en oplader van de elektrische Knikmops zijn allemaal watergekoeld. ‘Op de plaats waar voorheen de dieseltank zat, zit nu een reservoir voor de koelvloeistof. Accu’s zijn storingsgevoelig voor warmte. Met onze oplossing blijft de bedrijfstemperatuur constant en worden warmteproblemen voorkomen’, legt Slegh uit. 

KM250 op LPG

Aan de elektrische Knikmops hangt een prijskaartje dat flink hoger is dan die van een dieselaangedreven minishovel. ‘Voor ondernemers die nog tegen de prijs van een elektrische machine aanhikken, maar wel de uitstoot van emissies willen beperken is ons LPG-model interessant’, zegt Slegh. De Schans levert al een aantal jaren de KM120 op LPG. Nog eind dit jaar wil het bedrijf de eerste KM250 op LPG presenteren. 

Lees ook: De Schans wil doorgroeien naar 600 à 700 Knikmopsen per jaar

Reageer op dit artikel