artikel

Avitec herstraat Groninger binnenstad emissievrij, met fonkelnieuwe machines

Ondernemen

Avitec herstraat Groninger binnenstad emissievrij, met fonkelnieuwe machines

Het is een project dat inmiddels landelijk de aandacht trekt. De Drentse aannemer Avitec is bezig met het herstraten van de Groninger binnenstad, en doet dit volledig emissievrij. Speciaal voor deze klus kocht het bedrijf onder meer twee elektrische shovels, een elektrische minigraver en een HVO-aangedreven truck. ‘Wij zijn hier heel trots op’, zegt projectleider Berden de Vries.

Toen de gemeente Groningen het werk op TenderNed publiceerde, sloeg Avitec er direct op aan. ‘We wisten meteen dat we hierop wilden inschrijven. Groningen wilde dat bij het werk zo min mogelijk emissies zouden vrijkomen, dus daarvoor hebben we toen een plan gemaakt’, vertelt De Vries.

Voor Avitec was van meet af aan duidelijk dat het plan echt onderscheidend moest zijn in vergelijking met de concurrentie. ‘Wij hebben trede 5 bereikt van de CO2-prestatieladder. Maar dit geldt voor veel meer bedrijven. Er was dus wel iets meer nodig dan dat.’

De hoogste prijs, maar toch de opdracht

Om punten te verzamelen voor de zogeheten EMVI-score, bedacht Avitec een plan waarbij op het project zelf met uitsluitend elektrisch materieel wordt gewerkt. Uiteindelijk schreef het bedrijf in voor de hoogste prijs: 3,8 miljoen euro. Maar vanwege de toegekende bonuspunten kreeg het de klus toch gegund. De opdracht bestaat uit 75.000 vierkante meter straatwerk. Avitec is er op 1 juli 2019 mee begonnen, en hoopt in de zomer van 2024 klaar te zijn.

Al het materieel dat bij het project wordt gebruikt, is nieuw aangeschaft, tot aan de vrachtwagen aan toe. ‘Voor de aanvoer en afvoer gebruiken we een MAN 420 8×4, met kipbak en autolaadkraan. Het is een Euro 6-truck die op HVO rijdt.’

Alles nieuw en elektrisch

Verder is alles elektrisch. ‘We hebben een 1,8-tons minigraafmachine van Limach gekocht, een E18.1, en twee elektrische shovels van Kramer van het type 5055E. Daarnaast hebben we twee elektrische trilplaten en twee elektrische trilstampers van Wacker Neuson aangeschaft, een elektrisch personenbusje, een elektrische lamellenknipper en doorslijper, en een elektrische bakwagen van Goupil waarmee we kleine materialen kunnen vervoeren. De gemeente stond wel even met de oren te klapperen toen we ons plan presenteerden.’ De aangeschafte Limach is te zien op de foto boven dit artikel. Hieronder een van de twee Kramers.

Tekst gaat door onder de foto.

Avitec. Kramer

Avitec kan de totale investering vrijwel volledig op het project afschrijven. De gekozen werkwijze bevalt Avitec uitstekend. ‘De enige beperking die je hebt, is de accuduur. Met de shovels en de graafmachine kan je ongeveer vijf uur draaien op één acculading. In de praktijk is dat genoeg voor een volle werkdag. ’s Avonds worden de machines opgehaald, ’s nachts worden ze weer opgeladen. De trilplaten doen het ongeveer een halfuur op één lading, maar daar heb je diverse accu’s bij om te wisselen, net als bij een accuboormachine.’

Rondleidingen in elektrisch personenbusje

Met het project heeft niet alleen de gemeente Groningen, maar ook Avitec zichzelf inmiddels op de kaart gezet. Meer dan eens zijn er rondleidingen, en worden belangstellenden met het elektrische personenbusje opgehaald om een kijkje te nemen. ‘Dit project is echt een eyecatcher. We hebben er geen moment spijt van.’

Avitec heeft ook duidelijk gemerkt dat met het elektrische materieel geluidsarm kan worden gewerkt. ‘Normaal gesproken krijgen we bij projecten in een binnenstad altijd klachten over geluidsoverlast. Nu hebben we geen klachten gekregen. Niet één.’

Op de BouwMachines Kennisdag vertelt Berden de Vries alle ins en outs van dit bijzondere project.

Op de foto hieronder de elektrische elektrische trilplaten en elektrische trilstampers van Wacker Neuson.

Wacker-Neuson. Avitec.

 

Reageer op dit artikel