artikel

INTERVIEW | ‘Royal Reesink focust op continuïteit, met beide benen op de grond’

Ondernemen

INTERVIEW | ‘Royal Reesink focust op continuïteit, met beide benen op de grond’

Nadat Royal Reesink in 2012 de Kemp Groep en Hans van Driel overnam, volgde in de zomer van 2019 een stap in het compacte bouwmaterieel. Met de verwerving van de Meerman Groep was dit ook direct een reuzenstap. Het past naadloos in de filosofie van Reesink, dat vooral geïnteresseerd is in A-merken en gezonde bedrijven. ‘Wij zijn gefocust op continuïteit. Dat zit constant in ons achterhoofd. Is een bedrijf toekomstbestendig, voor de lange termijn? Dat is het allerbelangrijkst’, zegt Reesink-CEO Gerrit van der Scheer. Een interview.

Reesink positioneert zichzelf als ‘een van de grootste distributeurs van machines en componenten ter wereld’. Kijkend naar de omzet en naar de groeicijfers in de afgelopen jaren, lijkt dit nauwelijks overdreven. Het concern is hard op weg richting een netto omzet van 1 miljard euro. Reesink bezit import- en dealerbedrijven in Europa, Centraal-Azië, Zuid-Afrika en Noord-Amerika. Het is vooral groot in de landbouw en de material handling. Daarna volgen bouwmaterieel en machines voor de industrie.

‘Een mooi portfolio van ijzersterke merken’

Op naar 1 miljard omzet

De omzet van Royal Reesink bevindt zich al jaren in een opgaande lijn. Acquisities spelen hierbij een grote rol. Maar ook de autonome groei van individuele bedrijven draagt bij aan het resultaat.

De netto omzet lag in 2018 op ruim 860 miljoen euro. Dat is bijna twee keer zoveel als in 2015, toen Reesink nog aan de beurs genoteerd was. In de jaren hierna steeg de omzet jaarlijks met gemiddeld ongeveer 90 miljoen. 2018 was een topjaar met een omzetsprong van bijna 200 miljoen euro.

De bouwmaterieeldivisie was in 2018 goed voor circa 100 miljoen euro. Van de totale omzet werd in 2018 ongeveer 340 miljoen gerealiseerd in Nederland.

‘We hebben een mooi portfolio van ijzersterke merken die complementair zijn, en elkaar niet bijten’, meent Van der Scheer.

‘Kijkend naar de markt voor bouwmaterieel, heb ik het dan over Kobelco, Atlas, Kubota, Schaeff en Bomag. Een van onze doelen is een grote speler te zijn in de markt voor construction equipment. Daarin willen we verder groeien.’

‘Vooral in Europa zien we nog veel mogelijkheden. Dan denken we niet zozeer aan het toevoegen van extra merken, maar veel meer aan het uitbouwen van onze bestaande merken in andere landen. Zeg nooit nooit – je weet niet wat er onverwacht op je pad kan komen – maar het is niet direct onze ambitie om het aantal merken uit te breiden.’

Atlas vroeg om overname Hans van Driel

Na de overname van Kemp en Hans van Driel in 2012, volgden afspraken over de exclusieve distributierechten van Kobelco en Atlas voor eerst Nederland en later de Benelux.

Volgens Van der Scheer heeft Atlas destijds aan Reesink gevraagd om overnamegesprekken aan te gaan met Hans van Driel, omdat de fabrikant graag één distributeur wilde voor de Benelux.

Ben Kemp speelde een grote rol bij de ontwikkeling van de materieeldivisie

Sinds de overname van de Kemp Groep heeft Ben Kemp een grote rol gespeeld bij de verdere ontwikkeling van de bouwmaterieeldivisie van Reesink. Hij is nu directeur van deze divisie en, net als Van der Scheer, medeaandeelhouder van Reesink.

Tekst gaat door onder de foto.

Ben_Kemp_voor_spoorkraan.-Foto-Royal-Reesink

Ben Kemp is directeur van de bouwmaterieeldivisie en medeaandeelhouder van Reesink. Volgens CEO Van der Scheer is hij een van de drijvende krachten achter de constructiedivisie.

‘Ben Kemp is vanaf het begin een van de drijvende krachten achter de construction-divisie geweest. Dat is hoe wij werken. Ik schakel het meest met de divisiedirecteuren. We proberen alles zo simpel en gemakkelijk mogelijk te organiseren. De vroegere directeur-eigenaren van onze bedrijven doen hetzelfde als zij altijd al deden, maar dan onder de vlag van Reesink’, verduidelijk Van der Scheer.

Een slecht bedrijf heeft vaak slechte klanten

Het is vooral om die reden dat Reesink graag sterke en gezonde bedrijven aan de onderneming wil toevoegen. ‘Een goed bedrijf laten groeien is gemakkelijker dan een slecht bedrijf goed maken. Bovendien heeft een slecht bedrijf vaak ook slechte klanten. Dat klinkt misschien gek, maar toch is het zo. Dan kom je bijvoorbeeld betalingsachterstanden tegen, onbetaalde facturen. Dat wil je niet. Wij zoeken onze uitbreiding in gezonde, goed draaiende bedrijven met een sterke handelsnaam. Dat zijn bedrijven waar we als Royal Reesink het meeste aan kunnen toevoegen.’

Klanten merken er weinig tot niets van als een bedrijf eenmaal in de Reesink-stal zit. ‘Bedrijven moeten met hun klanten in de weer zijn, dáár zijn ze goed in en dát moet doormarcheren. Wij zullen ook nooit en oude handelsnaam uit de roulatie halen, tenzij een bedrijf er zelf om vraagt.’

Royal Reesink is een betrokken aandeelhouder

Reesink probeert zijn autonoom werkende bedrijven waar mogelijk wel te ondersteunen. Dan kan het gaan om hulp bij personeelszaken, de boekhouding, marketing, financiering of verzekeringen. ‘Daar hebben wij gespecialiseerde mensen voor. Als we bedrijven op die manier kunnen ontzorgen, hebben zij meer tijd voor ondernemerschap.’

‘Maar in de eerste plaats’, vervolgt Van der Scheer, ‘zijn wij een betrokken aandeelhouder. We dagen bedrijven graag uit. We voeren gesprekken over de business. Waar ben je goed in? Wat kan je beter doen? Kan de efficiency worden verhoogd? Kunnen andere dingen beter? Waar liggen kansen? Op die manier proberen we een gezonde dynamiek op gang te brengen.’

Overgenomen bedrijven groeien jaarlijks in omzet

Bedrijven die door Reesink zijn overgenomen, laten volgens Van der Scheer gemiddeld een omzetgroei van 10 à 12 procent per jaar zien. De omzet van Kemp, die volgens onbevestigde berichten in het laatste jaar vóór de overname, dus in 2011, op 28 miljoen euro lag, is inmiddels verdubbeld. ‘Dat is precies de potentie waarnaar wij op zoek zijn’, aldus Van der Scheer, die niet wil ingaan op specifieke bedragen, maar wel zegt dat de omzet van Kemp destijds al ‘zeer verdienstelijk’ was.

Van der Scheer heeft hoge verwachtingen van Meerman

Voor Meerman, dat in 2018 een topjaar beleefde, liggen ook mooie groeicijfers in het verschiet, verwacht Van der Scheer. ‘Meerman is heel sterk in de samenwerking met dealers. Misschien kunnen we daar aanvullende stappen zetten. Daarnaast hopen we de verhuurtak Meerrent verder te kunnen uitbouwen. Dat kan ook met materieel van Bomag of Kobelco. Het hoeft niet alleen om compacte machines te gaan.’

Meerrent zou zich op deze manier kunnen ontwikkelen tot een nieuw groot verhuurbedrijf van Reesink, naast Huur&Stuur, de verhuurder van grondverzetmachines en hydraulische uitrustingsstukken.

Tekst gaat door onder de foto.

Kubota.-Foto-Royal-ReesinkKubota is in Nederland het nieuwste merk van Reesink, door de recente overname van Meerman. Gerrit van der Scheer verwacht dat Meerman de komende jaren verder kan groeien door onder meer het uitbouwen van de verhuurtak Meerrent.

Reesink doet onderzoek naar elektrificering

Met enige regelmaat staan bedrijven bij Reesink op de stoep met de vraag te worden overgenomen. ‘Maar wij zijn best kritisch. Wij zijn pas geïnteresseerd als we een bedrijf beter kunnen maken en als we synergievoordelen kunnen behalen. Anders haken we af.’

Een van de ontwikkelingen waarin Reesink de komende jaren een rol denkt te kunnen gaan spelen, is de toenemende vraag naar elektrisch materieel. ‘Wij hebben veel ervaring met elektrische heftrucks van 8 tot 9 ton. In een zware toepassing kunnen die 5 à 6 uur draaien op één acculading. De aandrijving uit deze heftrucks kunnen we natuurlijk ook inzetten voor andere machines. We zijn aan het onderzoeken op welke manier we dit het beste kunnen doen.’

Geen bonuscultuur, maar met beide benen op de grond

Tot slot. Wat is nu eigenlijk het geheim van de succesvolle strategie van de afgelopen jaren? Gerrit van der Scheer: ‘Wij blijven altijd met beide benen op de grond en in de klei. Een bonuscultuur kennen we niet in onze holding. Wij zien het ontzorgen van onze bedrijven en uiteindelijk onze klanten als de misschien wel belangrijkste missie die we hebben. Ik kan je vertellen: wij zijn zó gepassioneerd… Ik ben nu twintig jaar bij Reesink, maar ik moet er niet aan denken dat ik er ooit mee moet ophouden. Dit is ons leven.’

LEES OOK: Reesink verwerft nieuw groeikapitaal met verkoop aandelen.

 

Foto's

Reageer op dit artikel