artikel

Hoe zit het met banden: is goedkoop werkelijk duurkoop?

Ondernemen

Hoe zit het met banden: is goedkoop werkelijk duurkoop?

Over goedkope banden leven nogal wat vooroordelen. Ze zouden sneller versleten zijn, geen restwaarde hebben en per uur uiteindelijk meer kosten dan een dure band. Maar ís goedkoop ook werkelijk duurkoop? Productspecialist Erik Naber van Heuver Bandengroothandel en engineer Johan Koster van HBI Tyres & Wheels geven uitsluitsel.

Goedkopere banden. En passant bestempelen we ze vaak als Chinese banden, terwijl ze ook uit India en in toenemende mate andere landen in het Verre Oosten komen. En we vinden er allemaal wel iets van. Positief dan wel negatief. Maar zijn die meningen gefundeerd op ervaringen of gebaseerd op vermoedens, geluiden van anderen en vooringenomen stellingen?

BouwMachines vraagt aan twee specialisten hoe het echt zit

BouwMachines wil weten hoe het écht zit met goedkopere versus duurdere banden en vroeg het twee specialisten: productspecialist Erik Naber van Heuver Bandengroothandel en productontwikkelaar Johan Koster van HBI Tyres & Wheels. 

We beginnen bij het begin. Je hebt dure banden die we het predicaat kwaliteit meegeven en goedkopere exemplaren die we een mindere kwaliteit toedichten. Erik Naber en Johan Koster stellen dat dit klopt: een dure band is kwalitatief hoogwaardiger. Maar waar zit dat prijsverschil in? Waarom kost een Michelin, Continental of Bridgestone in aanschaf ongeveer de helft meer dan een gemiddeld alternatief?

A-merken gebruiken ander rubbermengsel

Johan Koster wijst allereerst op de kwaliteit van het rubbermengsel. ‘De A-merken gebruiken een rubbermengsel met meer of een andere gradatie natuurrubber. Dat kost pakweg 2 euro per kilo tegen 1,40 euro per kilo voor een mengsel dat in een goedkopere band gaat.’  

Coveren als alternatief

Wie niet te veel kwijt wil zijn aan een setje nieuwe banden, maar wel voor premiumkwaliteit gaat, kan ook kiezen voor een vernieuwde oftewel gecoverde band.

Behalve de portemonnee – de prijs is ongeveer 60 procent van een nieuwe premiumband – spaar je hiermee ook het milieu. Het karkas, dat is ongeveer driekwart van de band, wordt namelijk opnieuw gebruikt en hoeft dus niet te worden geproduceerd.  

Meer weten over het coveren van banden? Lees dan dit artikel over OBO Banden. 

Koster noemt daarnaast de productiekosten. ‘Goedkope banden worden van A tot Z in het Verre Oosten gemaakt. Dan zijn de loonkosten een stuk lager dan bij productie hier in Europa. Overigens laten ook producenten van premiumbanden steeds vaker producten (deels of in zijn geheel) in het Verre Oosten maken. Wij maken als HBI ook premiumbanden. De productontwikkeling doen we van a tot z in eigen land, de productie volledig naar onze specificaties deels in het verre oosten. Daarbij werken onze partners met onze machines en de grondstoffen die wij hen leveren. 

A-merken innoveren

Erik Naber heeft nog meer redenen die aan het prijsverschil tussen banden ten grondslag liggen. ‘A-merken steken veel meer geld in productontwikkeling. Zij ontwikkelen de noviteiten die later door de aanbieders van alternatieve merken worden overgenomen.’

Verder verschilt de kwaliteit van het product; naast het rubbermengsel is de kwaliteit staaldraad in het karkas bij een premiumband ook beter, legt Naber uit.

‘Het staaldraad is harder en op een bepaalde manier gedraaid, waardoor het karkas veerkrachtiger is. Het Belgische Bekaert ontwikkelt bijvoorbeeld hoogwaardig met rubber omwikkeld staal, dat door de premium merken wordt gebruikt. De aanbieders van alternatieve merken gebruiken een minder ontwikkeld en dus goedkopere staalsoort, maar het hoeft zeker niet slecht te zijn’, zegt Naber.  

Meer geld naar marketing en sales

Beide mannen beamen verder dat een premiummerk veel meer geld uitgeeft aan marketing en sales: ze hebben vertegenwoordigingen in tal van landen en gaan van daaruit de markt op. 

Veel gebruikers denken dat een dure band specifiek voor bepaalde werkzaamheden is ontwikkeld en dat goedkope exemplaren heel breed inzetbaar zijn. Fout gedacht. Zowel dure als goedkope banden worden voor specifieke toepassingen ontwikkeld. Bepalend daarvoor zijn de rubbersamenstelling, het soort profiel en de profieldiepte.

Bij een betonnen ondergrond is een hittebestendige band aan te raden

Wordt de band ingezet op een betonnen ondergrond waarop flink wordt gedraaid, gekeerd en doorgereden, dan is een hittebestendige band een aanrader. Deze zijn er zowel in dure als goedkope varianten.

banden-erik-naber1

Erik Naber.

Erik Naber: ‘In de meeste gevallen zal een merkband langer meegaan dan een goedkopere band, maar ze zal ook comfortabeler zijn, doordat het karkas flexibeler is. Wat dan de beste keuze is – een dure of een goedkope band hangt af van de voorkeur van de eigenaar/machinist én van de kosten per uur. En dan is het niet gezegd dat een goedkope band lagere kosten per uur heeft. Want als een dure band een keer zo lang meegaat, wint die het qua kosten wel.

In de recycling is goedkope band een goed alternatief

Voor een band die in de recycling of vuilverwerking wordt ingezet, kiezen veel eigenaren van machines en machinisten goedkopere banden boven dure exemplaren.

Erik Naber kan zich daarin vinden: ‘In een omgeving waar beschadigingen aan de orde van de dag zijn, zal een dure band net als een goedkopere het flink voor de kiezen krijgen en is de levensduur vaak niet veel langer. Dan is de keuze voor een goedkopere band logisch.’ Johan Koster: ‘De kans op beschadigingen die voor stilstand zorgen verminder je wel wanneer een band is voorzien van een protectorlaag. Wij hebben zo’n band ontwikkeld voor verreikers.’

Goedkope banden gaan niet eerder lek

We lopen enkele veelgehoorde (voor)oordelen over goedkope banden langs. De eerste is dat goedkopere banden harder slijten dan dure banden. Erik Naber knikt. ‘In een goedkopere band zit minder natuurrubber verwekt. Natuurrubber geeft een band flexibiliteit, waardoor hij minder hard slijt.

Nog één: goedkope banden gaan sneller lek dan dure exemplaren. De mannen weerspreken het. De opbouw van een goedkope en een dure band zijn in grote lijnen gelijk: een karkas bestaand uit stalen draden (bij radiaalbanden) met daaromheen rubber.  

Ook een goedkope band kan een tweede of derde leven krijgen

Een geluid dat regelmatig weerklinkt, is dat premiumbanden weliswaar duur zijn, maar dat ze in tegenstelling tot goedkope banden een restwaarde hebben omdat ze geschikt zijn voor bandenvernieuwing, coveren in populaire taal.

Maar die restwaarde is er ook bij goedkopere banden, vertelt Johan Koster. ‘Als het karkas nog in goede staat is, kan zo’n band ook een tweede en soms wel derde leven krijgen.’ 

Banden en zand, hoe zit dat?

Nog een (voor)oordeel: met goedkope banden kun je in zand veel minder goed uit de voeten. Erik Naber hoort dat regelmatig en bestrijdt het.

‘Het grote verschil is dat je een duurdere band met een lagere druk kunt rijden. De wangen van de band zijn daar beter op berekend. Bij een goedkopere band zijn de wangen veel stugger, door de kwaliteit van de gebruikte materialen.’ 

Voor wielladers is de keuze reuze

Voor wielladers is de keuze reuze als het gaat om goedkope kwaliteiten banden. Ook voor mobiele kranen op dubbellucht zijn er goedkope aanbieders. Maar voor mobiele kranen met enkellucht zijn het de drie grote merken – Nokian, Trelleborg en Alliance – die de markt domineren.

Banden Johan Koster VFN#5446 HBI Tyres in Tholen

Johan Koster.

Kunnen de goedkope aanbieders deze kwaliteit niet leveren? Johan Koster vertelt: ‘De markt voor enkellucht is een typisch Nederlandse, en dus erg kleine markt voor producenten van goedkopere banden. De grote drie hebben naar schatting 90 procent in handen. Een enkele Chinese aanbieder – wij vertegenwoordigen ook enkele merken wagen zich er ook op.’  

Wie nemen enkelluchtbanden af?

En wie nemen die goedkopere enkelluchtbanden dan af? Johan Koster: ‘Vooral gebruikers die niet het uiterste van de banden vragen.

Dus ook bedrijven die veel met de kraan op de weg zitten en zo banden vreten? Koster schudt zijn hoofd. Zij kiezen vooral kiezen voor slijtvastere – meestal duurdere – banden. De kosten per uur zijn hiervan lager. Bij enkelluchtbanden op een mobiele graafmachine is de levensduur meestal niet het grootste issue. De stabiliteit van de machine is veel belangrijker. Dat vraagt banden met een stijf karkas gemaakt van duurdere materialen.’ 

Gebruiksdoel, kosten per uur en persoonlijke voorkeur geven de doorslag

Erik Naber en Johan Koster stellen het beiden resoluut: bepalend voor de keuze voor een dure of een goedkopere band is een mix van gebruiksdoel, kosten per uur en persoonlijke voorkeur.

Erik Naber: ‘Bij elke bandenvraag proberen wij samen met de klant tot een optimale keuze te komen. De ene keer rolt daar een premiumband uit, de andere keer een huismerk of een goedkope Chinees.’

Grondverzetbedrijven kiezen vaak premiumkwaliteit

Naber ziet dat grondverzetbedrijven op dit moment vaker voor banden van premiumkwaliteit kiezen. Daar speelt de persoonlijke voorkeur van de machinist een rol. Vanwege krapte op de machinistenmarkt proberen werkgevers het de machinist zo goed mogelijk naar de zin te maken en investeren ze in premiumbanden. Toen het allemaal een stuk minder was in de markt, werden er vaker goedkopere banden gemonteerd. 

Johan Koster relativeert de keuzeperikelen. ‘Of je anno 2019 nu een premiumband of een goedkope Chinees koopt, écht slecht is geen enkele band meer. De een is gewoon beter toegerust voor zijn taak dan de ander.’

Ook een abonnement op BouwMachines? Dit is al mogelijk vanaf 6,25 euro per maand. Kijk hier naar de mogelijkheden.

 

Reageer op dit artikel