artikel

BIA met de borst vooruit ten aanval: verhuurbedrijf, nieuw hoofdkantoor en extra servicecenter

Ondernemen Premium

BIA met de borst vooruit ten aanval: verhuurbedrijf, nieuw hoofdkantoor en extra servicecenter

Komatsu-importeur BIA opent een offensief om haar marktaandeel in Nederland fors te vergroten. Het bedrijf wil doorstoten naar de top-3.

In totaal investeert BIA 10 miljoen euro om de groeistrategie handen en voeten te geven. Ongeveer de helft van dat geld is nodig voor het optuigen van een nieuw verhuurbedrijf voor machines vanaf 14 ton. Dit bedrijf gaat al in maart 2019 van start.

De rest van het geld gaat naar de bouw van een nieuw hoofdkantoor in Apeldoorn (opening voorjaar 2020), en de inrichting van een extra servicecenter in de regio Rotterdam.

Twee derde van Nederland tot nu toe niet bewerkt

Om de doelstelling van een top-3-notering te realiseren, is ook geïnvesteerd in uitbreiding van het salesteam. ‘Tot nu toe hebben we slechts een derde van Nederland bewerkt, en twee derde nog niet. Daar ligt veel potentieel’, zegt Patrick Schothuis, Country Manager Nederland bij de BIA Group.

Komatsu is heel innovatief, voor de Nederlandse markt is dat een groot voordeel

In de persoon van Bernhard Zoutewelle, voorheen werkzaam bij Kuiken/SMT en Beco, is een nieuwe salesmanager aangetrokken. Zoutewelle heeft er alle vertrouwen in dat BIA een flinke sprong kan maken. ‘Komatsu is een A-merk van wereldformaat. Bovendien is Komatsu heel innovatief, voor de Nederlandse markt is dat een groot voordeel.’

Nederlandse markt voor Komatsu ‘heel belangrijk’

Komatsu juicht de nieuwe koers van BIA toe. ‘De Nederlandse markt is voor ons heel belangrijk’, benadrukt de Italiaan Tito Baldan, General Manager Europese distributie bij de Japanse fabrikant.

‘Dat zeg ik niet alleen’, vervolgt Baldan, ‘omdat Nederland een van de zeven grootste markten is, maar ook omdat het een zeer innovatieve markt is. De Nederlandse markt is voor Komatsu een absolute must, en daarom werken we nauw samen met BIA. De nu aangekondigde investeringen zijn het begin van een mooie reis.’

Ook voor BIA is Nederland van strategisch belang

Ook voor BIA neemt Nederland een sleutelrol in. ‘Nederland is van strategisch belang om de groeidoelstellingen van de BIA Group te verwezenlijken. We gaan het tempo opdrijven. Onze naam wordt de komende maanden een stuk zichtbaarder. Met Komatsu als partner zetten we resoluut in op innovatie, nabijheid en service’, aldus Gregory de Jacquier, General Manager bij BIA Benelux.

BIA gaat ‘een mega-stap voorwaarts’ zetten

Op een in Apeldoorn belegde persconferentie deed BIA de nieuwe strategie uit de doeken. Schothuis beklemtoonde dat het hoog tijd is dat BIA de bescheidenheid van zich afwerpt. ‘We gaan een mega-stap voorwaarts zetten. We mogen best met de borst vooruit lopen, en laten zien dat we trots zijn op wie we zijn.’

Nieuw verhuurbedrijf MatRent wordt 100 procent Nederlands

Onder de vanuit België bekende naam MatRent lanceert BIA nog dit voorjaar een nieuw Nederlands verhuurbedrijf. Hier kunnen grondverzetmachines vanaf 14 ton worden gehuurd. BIA begint met 23 machines in uiteenlopende gewichtsklassen. Dit aantal moet in de toekomst uitgroeien naar honderd machines.

‘Het wordt een 100 procent Nederlands bedrijf, met Nederlandse mensen’, zegt Patrick Schothuis. ‘We gaan machines verhuren vanaf een dag tot vijf jaar. Het gaat om jonge machines van maximaal twee jaar oud. We gaan echt een serieuze marker op de kaart zetten.’

Landelijke dekking voor lichter materieel

Het verhuurbedrijf komt onder leiding te staan van Arjan van Gangelen, commercieel manager bij Van Tunen en voorheen werkzaam bij Pon Equipment.

Tekst gaat door onder de foto.

Bia-Ultility-Partners

Voor de verkoop en verhuur van het lichtere materieel, tot 13 ton, gaat BIA het aantal ‘Utility Partners’ uitbreiden naar tien. Daarmee moet landelijke dekking voor dit marktsegment zijn gegarandeerd.

Nieuwbouw met werkplaats van 1400 vierkante meter

Op korte termijn hoopt BIA eindelijk te kunnen beginnen met de al eerder aangekondigde bouw van een nieuw hoofdkwartier in Apeldoorn. De nieuwbouw (zie illustratie hieronder) komt bij de kruising van de A50 en de A1. Behalve 900 vierkante meter kantoorruimte, komt in de nieuwbouw ook een werkplaats van 1400 vierkante meter.

Uitbreiding van de werkplaats is volgens Schothuis hard nodig. Op de huidige plek in Zutphen is dit niet mogelijk. Volgens Schothuis wordt de nieuwbouw ‘hypermodern’ en cradle-2-cradle.

Tekst gaat door onder de foto.

Bia-Nieuw-hoofdkwartier-BIA-bv

Het nieuwe pand wordt gerealiseerd op 10.000 vierkante meter grond. Volgens de eigen prognoses kan BIA tot 2023 in de nieuwbouw vooruit. Daarna behoort uitbreiding op het eigen terrein tot de mogelijkheden. Om die reden is gekozen voor een modulaire opzet van het gebouw, aldus Schothuis. ‘Hiermee beginnen we, maar we gaan hier zeker niet mee eindigen.’

‘Sleutelende handjes’ in de regio Apeldoorn

Schothuis denkt in de toekomst vooral veel nieuwe monteurs nodig te hebben. Apeldoorn heeft volgens hem als voordeel dat er veel ‘sleutelende handjes’ voorhanden zijn, omdat deze regio ‘een beetje behoort tot het agrarische achterland van Nederland’. Dit betekent dat er veel technisch georiënteerde mensen wonen, verduidelijkt hij. ‘En dat zijn de mensen die wij zoeken.’

Onderdeel van de aangekondigde investeringen is ook de opening van een nieuw servicecenter in de regio Rotterdam. Dit is bedoeld om de klanten in het westen van het land beter te kunnen bedienen. Het servicecenter van ruim 500 vierkante meter wordt tevens een verhuurpunt van MatRent. BIA is op zoek naar een geschikte ruimte.

Tekst gaat door onder de foto.

Bia-presentatie-investeringen.-Vlnr-Bernhard-Zoutewelle-Tito-Baldan-Patrick-Schothuis-Gregory-de-Jacquier.-Bron-foto-Boudewijn-Warbroek

Bernhard Zoutewelle, Tito Baldan, Patrick Schothuis en Gregory de Jacquier (van links naar rechts): vertrouwen in de groei van BIA.

Voor Schothuis staat vast dat BIA zich onverkort wil blijven onderscheiden met intelligente machines en innovatieve oplossingen. ‘We zoeken expansie en willen in die top-3 komen. En uiteindelijk wil je natuurlijk een top-1-notering. Dat wordt en is niet gemakkelijk. Maar we hebben producten die onze concurrenten niet hebben. Het is aan ons om dat te laten zien.’

Bekijk hier het BouwMachines Merkdossier over Komatsu.

Ook een abonnement op BouwMachines? Dit is al mogelijk vanaf 6,25 euro per maand. Kijk hier naar de mogelijkheden.

 

Reageer op dit artikel