artikel

INTERVIEW. René Wetzels blikt terug op 40 jaar JCB: ‘Er zit een ziel in dit bedrijf’

Ondernemen

INTERVIEW. René Wetzels blikt terug op 40 jaar JCB: ‘Er zit een ziel in dit bedrijf’

Van monteur tot chef werkplaats, en van salesmanager tot algemeen directeur van JCB Benelux. René Wetzels heeft een glansrijke carrière achter de rug. Na veertig dienstjaren vindt hij het nu tijd om een stap terug te doen. Al is van een echt vertrek geen sprake. ‘Ik blijf één of twee dagen per week beschikbaar voor JCB, en ga me bezighouden met de major accounts. Dan val ik tenminste niet helemaal in een zwart gat, haha.’ Een interview.

Ja, René Wetzels is in de loop der jaren weleens benaderd door headhunters. Maar weggaan bij JCB was voor hem al heel lang geen optie meer. Daarvoor was zijn loyaliteit aan het Britse familiebedrijf te groot.

‘JCB is altijd goed voor mij geweest. Binnen het bedrijf heb ik alle ruimte gekregen om mezelf te ontwikkelen, om te groeien. Alles klopte. Op een gegeven moment beland je dan op een punt dat je weet: hier ga ik niet meer weg, dit is míjn bedrijf.’

JCB is in volle eigendom bij de familie Bamford

JCB is een Brits familiebedrijf. In 2017 werd een omzet behaald van 3,8 miljard euro. Het bedrijf is in volle eigendom bij de familie Bamford.

De onderneming werd in 1945 opgericht door Joseph Cyril Bamford, wiens initialen de bedrijfsnaam vormen. Zijn zoon, de in 1945 geboren miljardair ‘Lord’ Anthony Bamford, is de huidige voorzitter van JCB. Anthony’s zoon George is zijn beoogde opvolger.

‘Veel mensen blijven hier lang werken’

Wetzels heeft zich altijd uitstekend thuis gevoeld bij JCB. ‘Er zit een ziel in dit bedrijf. Er is warmte voor het personeel en voor de medemens. Als ergens ter wereld iets naars gebeurt, doet JCB al snel een schenking. Lady Carole Bamford, de vrouw van Lord Bamford, zet zich heel erg in voor de minderbedeelden. Ook voor het personeel is JCB altijd goed. Veel mensen blijven hier lang werken. En als ze weggaan, krijgen ze achteraf spijt.’

Tekst gaat door onder de foto.

René Wetzels Lord Bamford en George Bamford

René Wetzels (links) op een foto uit 2017, samen met Lord Bamford en zijn zoon George.

Maar er is meer. ‘JCB is vooral ook een heel dynamisch bedrijf dat in staat is om zich snel aan te passen aan veranderende marktomstandigheden. Vaak is JCB ook trendsettend. Verder zijn de lijnen kort, daar houd ik van.’

Na vier jaar Kuiken ging René Wetzels naar JCB

Zuid-Limburg is Wetzels’ biotoop. Na vier jaar als servicemonteur te hebben gewerkt bij Kuiken in Spaubeek, begon de op 30 november 1954 in Sittard geboren Wetzels op 1 februari 1979 in dezelfde functie bij JCB in Ulestraten. Dit was de eerste JCB-vestiging buiten Engeland.

‘In die tijd was JCB vooral bekend van de graaflaadcombinaties’, kan Wetzels zich herinneren. ‘Daarnaast hadden we vier typen laadschoppen, en drie verschillende graafmachines. We waren net begonnen met de verreikers. Het eerste jaar werden er daar toen wereldwijd 25 van verkocht.’

Van 10.000 naar 92.000 verkochte machines

Waar JCB anno 2018 wereldwijd ongeveer 92.000 machines verkoopt, schommelde dat aantal in Wetzels’ begintijd rond de 10.000. ‘Ja, die enorme groei van het bedrijf heb ik van dichtbij meegemaakt. Het begon met een joint venture in India. Inmiddels hebben we niet alleen eigen fabrieken in Engeland en India, maar ook in Duitsland, Brazilië, China, Rusland en Noord- en Zuid-Amerika. JCB heeft zich ontwikkeld van een Engelse fabrikant met outlets in Europa, tot een wereldwijde speler. Een ongekende groei.’

Om de paar jaar een stap omhoog

Tegen de achtergrond van de groei van het bedrijf, groeide René Wetzels mee. Steeds maakte hij om de paar jaar een stap omhoog. In 1986 werd hij chef werkplaats. In 1989 volgde zijn promotie tot partservice roadmanager Benelux. In deze rol, waar hij nog met veel liefde aan terugdenkt, moest hij dealers helpen hun aftersales te ontwikkelen.

Tekst gaat door onder de foto.

René Wetzels JCB privéarchief

René Wetzels (rechts) geeft als chef werkplaats uitleg aan een monteur over de werking van een cilinder.

Eind 1993 werd Wetzels salesmanager Benelux. ‘Ook dat was een prachtige baan. De vrijheid die je had; heerlijk.’ In 1997 volgde Wetzels’ benoeming tot general manager voor België. Twee jaar later werd hij gepromoveerd tot managing director, de hoogste baas, van België.

Deals sluiten voor de caravan

‘Ja’, beaamt Wetzels, terugblikkend, ‘de stappen gingen heel snel. En altijd zijn de functies mij aangeboden, ik heb er nooit om hoeven te vragen. Mijn commitment naar JCB was groot. Dag en nacht was ik beschikbaar, ook tijdens vakanties. Ik kan me goed herinneren dat ik voor de caravan deals heb gesloten voor de verkoop van machines. JCB is in de loop der jaren ook echt mijn hobby geworden.’

In november 2003 kreeg Wetzels vanuit het hoofdkantoor in het Engelse Rocester het verzoek om orde op zaken te stellen in Nederland. Drie jaar achter elkaar was verlies geleden, terwijl in andere landen wel goed was gedraaid.

JCB had in Nederland te veel mensen in dienst

‘Samen met onze huidige finance-controller heb ik toen al heel snel een reorganisatie doorgevoerd. JCB had in Nederland veel te veel mensen in dienst, met name voor sales. In slechts een klein stukje van het land werd rechtstreekse verkoop gedaan, verder waren er genoeg dealers. Omdat er zoveel salesmensen waren, waren ze op een gegeven moment hun eigen dealers aan het beconcurreren. Dat kon natuurlijk niet.’

Tekst gaat door onder de foto.

René Wetzels, begin jaren 90

Begin jaren ’90: René Wetzels heeft plaatsgenomen in de cabine.

Wetzels had de boel snel op orde. ‘Over 2003 was er nog een enorm verlies, maar in januari 2004 konden we met een schone lei beginnen. Uiteindelijk draaiden we in 2004 break-even. In de jaren daarna was JCB ook in Nederland weer winstgevend, en dat is al die jaren zo gebleven.’

Officieel volgde Wetzels’ benoeming tot managing director Benelux in 2005. Maar kijkend naar zijn rol in met name België en Nederland, was hij feitelijk sinds november 2003 al goeddeels als zodanig actief.

Markten verschillen fors van land tot land

In de loop der jaren heeft Wetzels gezien hoe de markt van land tot land fors kan verschillen. In België worden bijvoorbeeld meer verreikers verkocht, omdat hier in veestallen doorgaans stro op een betonnen ondergrond ligt. In Nederland, waar de dieren meestal op roosters staan, kiezen veehouders vaker voor compacte wielladers, die immers lichter zijn.

Bij graafmachines zijn er ook grote verschillen. Zo is de vraag naar binnendraaiers in België groter dan in Nederland.

In Nederland moet het marktaandeel van JCB naar 14,8 procent

De ambitie van JCB is om de komende jaren te  blijven groeien. In Nederland zou het marktaandeel van 6,5 procent in 2017 naar 14,8 procent in 2022 moeten gaan.

‘Iedereen wil natuurlijk een groter stuk van de taart. We zijn allemaal hongerig. Maar we zijn goed op weg. In 2018 zal ons marktaandeel, zoals het er nu naar uitziet,  met 2 procent groeien. Het aantal verkochte eenheden is in 2018 nu al meer dan verdubbeld, van 300 in 2017 tot 607 op dit moment, in de derde week van november.’

Zien kopen, doet kopen

Wetzels is ervan overtuigd dat groei bijna automatisch zorgt voor verdere groei. ‘Zien kopen, doet kopen. En mond-tot-mondreclame is natuurlijk ook belangrijk.’

Met name bij de wielladers en de graafmachines is in Nederland groei mogelijk, denkt hij. ‘Bij de graafmachines zijn we nu bezig met de ontwikkeling van een compleet nieuwe lijn, de X-serie. Dus daar kunnen we een slag gaan slaan. Bij de wielladers hebben wij nu de 457, van 20, 21 ton. Onze concurrenten gaan daar overheen. Ik hoop dat JCB daar nog stappen gaat zetten.’

2018 recordjaar voor JCB, wereldwijd én in de Benelux

Terugkijkend op veertig jaar JCB looft Wetzels de samenwerking, zowel intern als extern. ‘Graag maak ik van de gelegenheid gebruik om het JCB-team, de dealers, uiteraard onze klanten, en ook de pers te bedanken. Zij hebben mij altijd ondersteund.’

Tekst gaat door onder de foto.

René-Wetzels-JCB.-Bron-foto-Boudewijn-Warbroek-IMG_1897

René Wetzels: ‘Ik hoop dat JCB nog stappen gaat zetten bij de wielladers.’

Per 1 januari 2019 wordt Wetzels als managing director Benelux opgevolgd door de 52-jarige Kris Vochten, tot voor kort managing director van SMT België. Wetzels kan het stokje met een gerust hart overdragen. 2018 gaat bij JCB de boeken in als recordjaar, wereldwijd, maar ook in de Benelux.

De dealers hebben geel bloed door de aderen stromen

‘JCB Benelux is kerngezond. We hebben een goede cashflow, en een goed gevulde orderportefeuille. Voor komend jaar hebben we al 500 machines verkocht. We hebben hier een toegewijd team en zeer gemotiveerde dealers die geel bloed door de aderen hebben stromen. Ik denk dat Kris het hier uitstekend naar zijn zin gaat krijgen.’

Bekijk HIER het BouwMachines Merkdossier over JCB.

Twee keer per week een gratis nieuwsbrief van BouwMachines ontvangen? Schrijf u hier in.

 

Reageer op dit artikel